News:

No significant change

Main Menu

Placering av motorer?

Started by griffin, September 21, 2004, 10:07:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

griffin

...som är? Förlåt en lekman i sammanhanget :)
snappahead

Obizzz

Vikt och flygplan är ju ft:s grej nu :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

ft

En av många varianter av fladder. Fladder är när aerodynamiska laster och vingens elasticitet samverkar (formellt kallas det aeroelasticitet/aeroelastiska fenomen/svängningar) och orsakar vibrationer, ofta med hög frekvens och/eller amplitud. Torsionsfladder är en fladdermod där vingen vrids ââ,¬Âkring vingbalkenââ,¬Â.

Fladder kan knäcka sönder flygplan mycket snabbt och är något man ägnar mycket möda och många provflygtimmar åt att säkra sig mot. En motor på en framskjuten pylon eller barlast i änden av en vapenbalk är bra sätt att råda bot på just torsionsfladder.

Mvh,
 /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Ok, då jag förstå. Till skillnad från det "fladder" som är i vingens längdriktning som är av godo då den annars skulle knäckas :D

Men ctrl, är just framskjuten placering bättre för underhåll? Gondol bättre för underhåll, men framskjuten? Kanske.

Vad har vi hittills?

- Stabilisering/minskat fladder
- Bättre tyngdpunkt
- Motorn "drar" planet (snällare vrid mot vingen?)
- Enklare att underhålla
- Aerodynamiska fördelar

Tja räcker för mig. Men är det nån som *vet* vilket huvudskälet är? Eller framgick det av länken jag gav?

Äh, nog med aerodynamiska funderingar för en kvart eller så, nu skall jag läsa saga :D
snappahead

BEQ

#12
Punkt 3 håller jag inte med om.

Punkt 5 = 1 och 2.

Edit: Din länk gav förutom ovanstående även samma fördel som man eftersträvat genom att ha motorerna åtskilda på A-10: Vid motorskada löper vingen mindre risk att skadas av kringflygande delar.

griffin

1+2=5. Ok, fine. Det köper jag!
3. Vi gissade... :)
Skademinimering glömde jag, nämde det ovan. Fanns det med i länken. Ok! Skall titta mer på den!
snappahead

Horizon

Fan BEQ, är du fortfarande sur för att jag "gulligullade" när du hade avsatt en timma för LOMAC? :D ;)

Som sagt, det var en ren gissning. Inte ens en kvalificerad sådan. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Bax

hehe, det här var kul :)

Jag tror det mesta står förklarat i din första länk, Griffin !

Allt är ju ge och ta mellan fördelar nackdelar, några exempel:
Man vill ju ha fritt inflöde in i motorerna (I subsoniska farter ligger ju bogvågen framför vingen typ en som båtars bogvåg), men man måste ta hänsyn till både strukturella och balans problem.
Redan under WW2 kom man på att effekten ökade om två-motor kärror typ Lightning hade motroterande motorer med drag vektor på utsidan alltså mot vingspetsen i "friare"luft. Problemet idag är att man inte kan placera motorerna för långt ut eftersom man då måste dimensionera fenan för den assymetriska kraft som man skulle få vid motor bortfall för att kunna certifiera flygplanet enligt FAR-25.
Man måste oxå konstruera så att man kan "tappa" en motor utan att vingens strukturella styrka försvinner. Vid för hög belastning skall alltså speciella bultar gå av så att hela motor konsollen lossnar utan att vingen skadas.

Det hela får nog ses som en gyllende medelväg mellan säkerhet och effektivitet.

mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW