News:

No significant change

Main Menu

Placering av motorer?

Started by griffin, September 21, 2004, 10:07:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

Nix. Förstod inte vad du menade först, men till slut gick det upp ett ljus. Grattis förresten!

ft

Griffin,
du måste skilja på böjning och fladder. Böjning är nödvändigt, om inte direkt bra. Fladder är alltid av ondo, även när det sker i vingens längdriktning. Den sortens fladder kan också knäcka hela vingen och är förbaskat obehagligt. Det blir en stående våg längs vingens längd. Är kroppen i en nod så blir det ett ganska våldsamt rollande. Är den mellan två noder så skakas den istället våldsamt upp och ned.

Mvh,
 Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Ok. Är skillnaden mellan fladder och böjning något som har med vågrörelsens (för vi talar väl vågrörelser?) våglängd och frekvens? Typ, böjningen är ju mer eller mindre bara vingspetsen som rör sig upp och ned hyfsat långsamt. Antar att det innebär att den har en vågrörelse där en vinge sträcker sig över, vad blir det... en halv våglängd. ... Emedan fladder om jag då förstår det rätt innebär vågrörelser med högre frekvens och med flera våglängder stäckandes över vingen?

Är jag helt ute och cyklar nu igen? Det var länge sen jag läste fysik :D
snappahead

ft

Böjning är något som är ett resultat av de aerodynamiska laster vi vill ha. Vi genererar lyftkraft som tas upp av vingstrukturen, ergo böjs vingen uppåt. Det är helt statiskt.

Fladder är däremot ett dynamiskt fenomen. För att ta ett exempel: Lyftkraften får vingen att skränkas lite och ökar anfallsvinkeln på yttre delen av vinge. Lyftkraften på denna del av vingen ökar ytterligare vilket vrider vingen ännu mer vilket... och så vidare.

Det blir en snabb böjning uppåt av vingspetsens framkant. Till sist sätter elasticiteten i strukturen stopp, varvid vingspetsens framkant fjädrar neråt vilket minskar anfallsvinkeln vilket minskar lyftkraften vilket minskar de vridande krafterna vilket ökar hastigheten i nedfjädringen... tillls strukturens elasticitet till sist sätter stopp och vingen fjädrar uppåt igen vilket ökar anfallsvinkeln...

Repetera med en frekvens av massor och du får utmattning rätt raskt. Lägg på en divergent amplitud i svängningarna och du behöver inte ens vänta på utmattningen eftersom du kommer att överskrida töjningsgränserna för strukturen och knäcka den.

Du kan nog inte prata om våglängder på den vanliga böjningen av vingen ö h t, eftersom det är en böjning och inte en våg. ;)

Som en intressant observation så är fladder en av de effekter som beror på TAS snarare än IAS. Det är något man måste tänka på innan man ger sig på att flyga fort högt uppe!

För att testa fladder så utrustar man strukturen med töjningsgivare och ger en impuls för att sedan mäta hur snabbt vibrationen dämpas ut i strukturen. Märker man att tiden för utdämpning går mot oändligheten fixar man det eller sätter en enveloprestriktion där.

Impulsen kan ges antingen genom att piloten helt enkelt ger styrorganen en smäll eller genom för ändamålet monterade små raketmotorer med hög impuls och mycket kort brinntid.

Som en sidnot så gjorde man i efterhand en analys av flygdata från utprovningen av He-111 och fann att de varit mycket, mycket nära att skrota provflygplanet eftersom en mätpunkt låg långt uppe i den del av kurvan där fladdret visade divergenta tendenser. De hade tur. På den tiden var man inte lika medveten om aeroelasticitetens betydelse.

Mvh,
 /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Jag älskar när du pratar snusk Fredrik! Mer! Talk dirty to me baby! :D

Nej, men jag tror jag förstod det mesta av det där faktiskt. :)
snappahead

ft

Vettefan om jag vågar umgås med dig i fortsättningen. :p

Hur ser det ut med lämpliga helger?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

lol :D

Jag förstod också nästan allt. Det var bara de tre sista styckena som jag hakade upp mig lite på. Det var något med "divergent" och "He-111" som jag inte förstod... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

BEQ

He-111 - tyskt tvåmotorigt bombplan känt från slaget om Storbritannien :D:D