News:

No significant change

Main Menu

Group Link II 1.63

Started by KeyCat, September 21, 2004, 00:05:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

granQ

QuoteOriginally posted by KeyCat

O'ja en sak till... Utan Jottes tålmodighet i alla de 100-tals MP tester han och jag gjort för att verifiera att alla nya funktioner funkar korrekt i MP hade scriptet också varit en omöjlighet!

/Christer (a.k.a KeyCat)


Jo, minns själv när man höll på med en del multiplayer editing, helt omöjligt veta vad som skulle hända i MP jämfört med SP, och så fick man försöka ragga folk hela tiden för sina små expriment ;)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

KeyCat

Ja, SP och MP scriptning är tyvärr två helt olika världar och mycket måste man lära sig genom trail-and-error vilket tar enorm tid och är omöjligt om man inte har någon som är villig att ställa upp på testerna... Dessutom kan det skilja sig om man hostar eller kör dedikerad server :-/

Detta är en av de saker jag hoppas på att BIS förbättrar i OFP 2...

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

simon

Fråga, om jag vill att en grupp skall "använda" sig av scriptet. Måste jag skriva in det i varje soldats init-field, eller hur funkar det?

Annars låter detta jävligt toppen!

KeyCat

#11
Hej Simon,

Börja med att läsa README.TXT filen den förklarar i detalj hur du skall göra, studera sedan de exempel som medföljer och utgå från dem i dina första uppdrag.

Här är några generella tips...

Utgå från det enkla exemplet som medföljer och "klipp och klistra" de objekt som behövs till ert eget uppdrag (CTRL-C och CTRL-V) så är det inte så krångligt att använda scriptet som det kanske först verkar...

1. Ha inte för storslagna planer första gången.

2. Ge alla grupper ett namn genom att skriva tex "ge1=group this;" i officerarens init fält. Gruppen döps då till "ge1"

3. Ge även alla tomma fordon/BMP/helikoptrar ett namn i editorn, tex "EastJeep1" osv. så att du kan använda "this moveInCargo EastJeep1" i AI gubbarnas initfält för dem som skall åka där bak.

4. Alla som inte är antingen piloter eller crew hoppar ut ur fordonen. Med andra ord de som du vill skall stanna kvar i BMP, tanks, helikopter skall vara piloter och crew. Ge också piloten/commander crew högre rang än övriga.

5. Group Link II scriptet initieras från INIT.SQS och ser i exemplet ut som följer...

[[ge1,ge2,ge3,ge4,ge5,ge6,ge7,ge8],[ge1],[ge1],gw1,3,0.10] exec "aigrouplink2.sqs"

De första 8 grupperna (ge1-ge8) inom [ ] är namnen på de AI grupper som skall kunna kalla på hjälp från varandra.

Därefter kommer en ny "lista" inom [ ] (i detta exempel bara en, ge1, men kan vara fler) på de AI grupper som skall vara stationära. Dvs de skall kunna kalla på hjälp men skall inte springa/köra ifrån sin givna plats och hjälpa andra.

Nästa "lista" inom [ ] (i detta exempel bara en, ge1, men kan vara fler) anger de AI grupper som inte har några fordon.

Nästa parameter (i detta exempel, gw1) anger namnet på den grupp fiende AI'n skall hålla koll på. Dvs din egen grupp.

Nästa parameter (i detta exempel, 3) anger hur många support grupper som AI'n maximalt kan kalla på vid ett tillfälle. Anges värdet 0 kommer scriptet slumpmässigt bestämma detta mellan 2-5 grupper.

Och sista parametern (i detta exempel, 0.10) anger hur benägna AI'n är att kalla på hjälp. Värdet kan vara mellan 0.00 - 1.00, där 1.00 innebär att de aldrig kallar på hjälp och 0.00 innebär att de kallar på hjälp så fort de får syn på en.

Håll koll på alla "[ ]" och "," brukar vara det man gör fel på. För att allt skall funka så behövs ett par andra objekt finnas på kartan, se exemplet och klipp och klistra till ditt eget.

Tänk på att scriptet i nuläget bara stöder att fiende är WEST eller EAST och att det endast fungerar med standardfordon och standardvapen. Vill du använda andra fordon/vapen kan du ganska enkelt editera vissa filer men inget jag rekommenderar om du inte har lite vana med scriptning.

Det kan verka mycket/svårt om du aldrig scriptat förr men resultatet är väl värt det :D

För massor med info och generella script guider finns en guldgruva i OFPEC för den som är villig att gräva:

 http://www.ofpec.com

/Christer (a.k.a KeyCat)
>> It's all about teamwork! <<

simon

Tack KeyCat!

Det var högst förståeligt!

Is it ok om man använder det i någon framtida kampanj?

KeyCat

#13
QuoteIs it ok om man använder det i någon framtida kampanj?

Absolut! Men "kravet" är att du delar med dig den till oss andra ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

simon

#14
Självklart.

En dum fråga.

Kan detta script användas av båda sidor samtidigt?

KeyCat

Nej! Detta eftersom scriptet använder globala variabler som "krockar" om man kickar igång det två gånger. Endast en instans av scriptet funkar som det är tänkt...

Som jag anget i README.TXT så har jag skrivit scriptet primärt för co-op lir mot AI, vilket är det jag föredrar mest själv :D

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<