News:

No significant change

Main Menu

Free Falcon 3 hjälp

Started by daft, September 17, 2004, 20:48:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Oden

#8
haha Daft, du har uppenbarligen samma skräckliknande inledning till F4 som jag hade :D
Dessa 29'or var bra elaka tills jag lärde mig att inte dra så nedrans hårt i styrspaken (max utslag i vansinne/panik över dessa MiG'ar) utan istället la an ett lätt tryck och pressade tills jag började tappa hastighet - där någonstans började jag få till det, dock fler landningar med fallskärm än med hjul :-X men det kändes ju bra med åtminståne en "kill" per månad i alla fall :D

Har det lika svårt i LockOn just nu, men där finns bra träningar med Lag Persuit och "tidig sväng" som gör att man får bra grepp om hur saker hänger ihop.

[Edit] Om inte bomber poppar iväg kan det bero på Master Arm - klassiker med BMS2.0

Horizon

Håller med Oden. Ett tips för att bli bättre i dogfight är att lära dig vilken "max corner speed" ditt flygplan har. Alltså den hastighet där flygplanet svänger som bäst. Utnyttja detta och du kommer att märka stor skillnad i utgången av striden. Kan meddela att det tog bra tid innan jag fattade varför ctrl alltid vann över mig i kurvstrid (oavsett vilken simulator det handlade om). :)

Ett tips till angående F4 är att alltid kolla så att "laser arm" alltid är påslaget när du ska bomba med GBU's. Missar man detta faller bomben fritt och det spelar ingen roll hur mycket du pekar med din laser. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

daft

#10
Tackar för tipsen! F4 är en verklig best, både vad det gäller installation och gameplay. Kommer att krävas många timmar träning innan jag vågar mig på Korea 2005 kampanjen. :p

daft

Har två frågor till Er som vet; hur i hela friden landar man i den korsvind som allt som oftast verkar blåsa över Osan AFB? Jag har flugit 5 kampanjuppdrag med stor framgång bara för att gå bet på landningen. Krabbgång....... :-(  Hur ändrar jag Burst Height för klusterammunitionen? Vad är den "optimala" höjden för mjuka respektive hårda mål? Det blev visst tre frågor. Matte har aldrig varit min starka sida. :-I

Tack på förhand. :)

daft

Bara för att jag frågade så lyckades jag precis med min första landning efter mitt första misslyckade kampanjuppdrag. :p

Horizon

QuoteOriginally posted by daft


            Har två frågor till Er som vet; hur i hela friden landar man i den korsvind som allt som oftast verkar blåsa över Osan AFB? Jag har flugit 5 kampanjuppdrag med stor framgång bara för att gå bet på landningen. Krabbgång....... :-(  Hur ändrar jag Burst Height för klusterammunitionen? Vad är den "optimala" höjden för mjuka respektive hårda mål? Det blev visst tre frågor. Matte har aldrig varit min starka sida. :-I

Tack på förhand. :)

Burst altitude ställer du in genom att välja CBU och sedan kika i höger MFD (för mig är det höger som gäller) på din "Weapon storage panel" (den heter inte så egentligen, men jag tycker att det är ett bra namn just nu :)). Där ser du din nuvarande burst altitude presenterad som "BA". Den brukar default stå på 500 ft.

Nu trycker du (med musen) på knappen CNTL ovanför MFD'n. Jag har för mig att du måste trycka på ENTR-knappen efter detta för att BA skall bli aktiverat. Sedan är det bara att sätta en ny burst altitude i fot. Glöm inte att trycka ENTR-knappen efter att du satt din höjd.

Jag brukar köra mellan 1000 och 2000 fot för attack mot både hårda och mjuka mål. Detta är högst personligt eftersom det finns en bugg i F4 som gör att man kan sätta BA till 8000 fot och ändå få samma saturering i målet som om man satte BA till 500 fot, skillnaden är att man får en j-a spridning på substridsdelarna vilket gör att man kan slå ut ett helt stridsvagnskompani med en enda CBU-87. Men jag litar på att du inte fuskar... ;)

Detta är som jag minns att man gjorde. Jag har inte kört F4 sedan i maj, så det kan vara några småfel, men principen skall stämma. Sedan finns det ju "kortkommandon" på tangentbordet för att sätta BA, men då är det ju inte som "på riktigt" (tror inte man gör detta på HOTAS). :)

Lycka till!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

För att få hjälp med att landa i sidvind ska du se till att din flight path marker (FPM) i HUD'en är korrigerad med hänsyn till sidvind. Den går att ställa "i mitten" med en liten spak rakt fram (den som går att knäppa åt alla fyra håll - den ska nedåt), men jag har för mig att den står som default på att visa med vindkorrigering.

Har man ställt FPM'en "rakt" visar den fel i låga farter när vinden påverkar dig mkt. Detta kan betyda att du måste sikta FPM'en utanför banan för att landa rätt. Alltså, se till att din FPM är korrigerad för vind (och låga farter).

Detta är det enda tips jag kan ge nu. Annars är det övning och åter övning som gäller. Små rörelser med spak och gasreglage. En fart på ca. 160 knop (glöm inte en flare när du precis passerar över tröskeln ;)) och en alfavinkel på ca. 10-13 procent vid sättning är perfekt. Lycka till igen!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

daft

#15
Återigen stort tack för hjälpen Horizon! :)