News:

No significant change

Main Menu

Rund joystick!?

Started by griffin, September 15, 2004, 08:39:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

Jo, apråpå vissa bilspel som folk börjar intressera sig för. Jag har en del bilspel och det börjar bli ett beroende. Inte minst min son som diggar bilar mer än flyg (fnys! ;) ).

Börjar dock tröttna på att styra med tgb och X-45 tja... vet inte.

Vad jag undrar är, har ni några bra tips. Några tankar som flyger genom en galnings huvud som aldrig lirat med ratt:

- Force Feedback i all ära men vill man ha det?
- Spel som inte har FF, hur känns de med en FF-ratt?
- Är det nån ratt ink pedaler som man bör överväga med argumentet att man kan använda pedalerna som substitut för flygpedaler? Jag menar, tanken är iaf inte långsökt men finns det någon ratt som det funkar med och är det nån med erfarenhet som kan dela den i så fall? Eller knarkar jag som vanligt? Antagligen. :-OO
snappahead

Obizzz

force feedback är nästan ett måste i dagens bilspel och ger mer än FF i flygspel.

För spel som klarar fler än en enhet kan man givetvis använda pedalerna som roder men det kan kännas lite konstigt då ofta är lite olika form och motstånd på de två pedalerna...

pedaler vill man ha, de flesta rattar som finns med "handgas" är ändå lågprisrattar som man inte vill ha, sen blir det svårt om man vill växla manuellt och det gör jag i de flesta bilsimmar.

själv kör jag med en sån här:

http://newweb.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010064665

funkar både till PS2 och PC (man får ladda ned drivrutiner)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

Ok, tack för infon!

Jag kan tänka mig att det är lite "fel" att använda pedalerna på föreslaget vis men jag ville ändå veta :D

Är det paddlar och växelspak på den du har? Antar att paddlar är nåt man vill ha för racingspel?!...

De tillverkare jag i över huvud taget fluktat på är Logitech och väl också Saitek. Vette helsefyr om MS är värd en tanke. Sett att många FF rattar kostar runt 700-1000 beroende på finish och antal knappar man kan programmera, typ.
snappahead

Obizzz

runt tusenlappen får du en helt ok ratt, slitaget på en ratt är väl något större än en joystick, iaf för mig som sitter och sliter i ratten när det går hett till :)

det är paddlar på den ratten jag har, t ex i richard burns rally växlar jag med paddlarna och har växelspaken som handbroms.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst