News:

No significant change

Main Menu

Sim stol

Started by deBug, August 20, 2004, 14:11:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

deBug

Hej.
Mitt bygge kan inte klassas som en cockpit men det kanke kan vara av intresse för någon ändå.
Det hela började med att jag ville ha en stol med joysticken fast monterad samt en rad med knappar för styra tex LOMAC.
Efter att ha fått tag i en rätt bra kontorsstol i stål så släpade jag den till brorsan som fick plocka fram svetsen för montering av "sidobord" där joysticken sedan monteras.

Det hela kan klassificeras som en fackverkskonstruktion :)


Förutom sidoborden så kapades även amstöden och sänktes något för att passa mig optimalt.
Det hela blev mycket stabilt. Brorsan hoppde självklart upp på sidobordet och hoppade med hela sin tyngd för att demonstrera hålfastheten.


KeyCat agerar ledighetskomite.

Efter nogrann inpassning så monterades en tangentbordspanel på vänster sidan.
Där skall senare monteras en rad med 16 programmerbara tangenter, en så kallad "X-stick" och dessutom ett normalt tangentbord så att man skall kunna göra alla nödvändiga handgrepp utan att lämna stolen.


Några drag med matt svart färg och grovmeket börjar bli färdigt.



Den perforerade profilen på högra sidobordet är för att höja bakänden på flight sticken.
Allt för bästa ergonomi.

Alteftersom bygget hade fortskridit under dagarna och sedan övergått till grillning och mer fokucerat drickande på kvällen så växte ju hornen och funderingarna började komma.
(Vi fick oftast sluta meka efter några timmar när vi fått för många "gröna bananer" i oss) Grön banan är brorsans kod för Carlsberg Hof.

Tanken slog mig att man borde ha ett utskjutningshandtag för katapulten!
Helst ryskt eftersom jag mest flyger det i LOMAC.
Sagt och gjort, efter lite letande på EBAY så hittades en Ukrainare som skulle kunna tänkas byta sina eject handles från en SU-24 mot lite dollars.
De monterades i mitten och koppplades med en microbrytare till X-Stick:en.
Problemet var att den löpte i ett rör av dural aluminium som inte går att svetsa mot plåt men en avgasklämma fixade det hela när väl hålet var borrat i stolen.

Nu behövde jag ett hål i stolsdynan så det var att be morsan att sy till det.

"Vill du att jag skall sy ett HÅL i en stolsdyna ?" Ja just det! "Vadå, varför det ?" Jo altså det skall sita ett eject handle där...


Ja ni kan ju förstå att man numera konstant är klassificerad som familjens knäppskalle.
En av mina andra bröder dök upp och började genast demontera utskjutningshandtagen som hade en defekt i en handtaget (man skall trycka in klackarna på handtagen innnan man drar i dem och den ena klacken kärvade).
Va? något som inte fungerar? me fix! tyckte han och snart var hela familjen inblandad i min sim stol !


Och Tadaaaa!!!
Den färdiga skapelsen efter lite mer arbete..







Det hela blev mycket lyckat och man sitter som en kung i den med alla reglage lätt åtkomliga. Och ett ryck i handtaget och LOMAC skuter ut dig på en millisekund.
:o)

Vi ses online.


//deBug

Jotte

#1
:)  Vilken skapelse! Klockrent! :)

Problemet med att ha mkt fina gadgets är ju att man får mindre och mindre att skylla på när man ändå får pisk online, så här får du en liten "saker att skylla på" matris...... :D


Bax

vackert Debug..go, go, go !!!
Välkommen i nördarnas befriande vardag :D  :p
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


KeyCat

#3
Har ännu inte testat det slutliga resultatet men provsatt lite under grovmeckandets gång och jag måste villigt erkänna att man blir aningen grön av avund nu när man ser slutresultatet på bild :p

Precis en sån här skapelse jag själv funderat på ända sedan Falcon 3's dagar men det har aldrig förverkligats (mkt beroende på att jag är ganska trångbodd och helt enkelt inte har plats)!

Måste bara komma på besök och testa den i LOMAC... Pricken över "i'et" är helt klart det ryska utskjutningshandtaget du lyckades få tag på, klockrent :D

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

F16_Filur

Sådär ergonomiskt skulle jag också vilja ha det! Ska skaffa en bra datorstol till att börja med ;).

Får man fråga vad du har programmerat på X-sticken? Och är det jag som tolkar det fel, eller "försvinner" alla tangenterna på på tangentbordet pga ljuset?

Horizon

Härligt jobb deBug! Läckert med eject handle och tangentbordet. Nu blir du giftig i dogfights!

För övrigt så kan jag bara säga som ctrl brukar göra: "Det är när jag ser såna här skapelser (och idéer) som jag inser att jag inte ens är i närheten att kunna kallas flygnörd!" ;)

Kan lova att jag hade blivit utslängd på gatan om jag så mkt som _tänkte_ på att bygga en sån där tingest. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

deBug

#6
QuoteOriginally posted by F16_Filur


            Sådär ergonomiskt skulle jag också vilja ha det! Ska skaffa en bra datorstol till att börja med ;).

Får man fråga vad du har programmerat på X-sticken? Och är det jag som tolkar det fel, eller "försvinner" alla tangenterna på på tangentbordet pga ljuset?

Jepp, det är taget med en kameramobil så kvaliteten är lite dålig.

Så ser det ut (komposit bild från flera foton)


deBug

QuoteOriginally posted by Horizon
            Härligt jobb deBug! Läckert med eject handle och tangentbordet. Nu blir du giftig i dogfights!

Ångrar redan att jag la ut bilderna, nu kommer folk tro att jag är bra på LOMAC :D