Radiostyrningar till modellplan ?

Started by Bax, July 30, 2004, 11:12:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bax

Har fått ett nyväckt intresse för modellflyg efter att ha köpt en El-flyg modell(parkflyer, FunnyparkGWS). Satt inne några regniga dagar och skruvade ihop det hela.
Vilken höjdare :)  Allting var så mycket enklare nu med radiodelar stora som 50 öringar, billiga små microservon och motorer som alltid startar.
Jag använde en 20 år gammal sändare Futaba 5kan på 35Mhz bandet.

Det hela var så kul så brossan bestämt sig för att oxå köpa så vi behöver en radio till !
När jag letar omkring så känner jag inte igen så mycket, kanske nån här på forumet vet (Swebeast tex som har ny helikopeter :) ) och kan rekomendera. Mina krav specs:

Måste vara kompatibel med min gamla Futaba (FM, digital pcm)
Minst 4 kan
Gärna några mix funktioner (måste man ha det till helikopter?)
Bra kvalité (min Futaba inklusive accar funkade direkt efter att ha plockats fram ur Tutankhamons garderob - efter 20 år !!)
Vad är det för skillnad mellan PPM och PCM - är dom kompatibla?

Nån kanske har nått till salu ?

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

Bax

Bra sajt - verkar mycket kunniga, men jag vet fortfarande inte vad som är bra eller viktigt när det gäller radiostyrningar :-/
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

MacLeod

Prova att posta din fråga här, http://www.svensktmodellflyg.se/index.asp.

Det brukar vara mycket aktiva folk där.

SledgeHammer

Jag rekommenderar JR. Har själv en X-388.

PPM är Pulse-Position-Modulation och mottagare/sändare av olika fabrikat är bara att blanda och ge. Alla fungerar med alla. Alla nyare apparater går att ställa om till PPM.
Man kan säga att det är en halvdigital kodning. Pulsen kan vara av eller på men pulslängden är analog.

PCM står för Pulse-Code-Modulation och är heldigitalt. Normen här är att har man ett fabrikat på sändaren så ska man ha samma fabrikat på mottagaren.

Här finns lite olika JRapparater. X-3810 med digital trim är verkligen något att rekommendera!
Mvh  - Stefan -

SledgeHammer

Just det. Den kan kännas dyr men det är en radio som man (nästan) inte växer ur. Om man inte blir extremt flippad och behöver kanaler i drivor till obskyra projekt eller nåt liknande. Jag har haft min X-388 i hmm... kan det vara 8 år nu? Det enda jag skulle vilja ha är just digitaltrim... Men jag har vant mig och överlever. :)
Mvh  - Stefan -

Bax

Hey tack sledge !
Ibland är det bra att känna nån ute i skogen som är duktig på att läsa manualer (utom möjligtvis då han vägrar att åka på LAN) ;)

Har inte alls tittat på JR/Graupner då jag fått för mig att det är dom som är dyrast, men om man tittar på $ priset för bara TX så ser det OK ut. Inte många affärer som är återförsäljare dock ? kanske därför jag fått för mig att dom é dyrare.
Så för att en ny radio oxå skall funka med min gamla Futaba PCM mottagare så kan den alltså inte enbart vara PPM utan måste vara switchbar PCM/PPM.
Med digital trim menar du att den kommer ihåg exakt samma position för tex olika program? Vill gärna ha nån inbygd mix funktion (en J35 hade inte varit helt fel hehe)

svensktmodellflyg.se hade en kanon köp/sälj med bra grejer - men tyvärr allt sålt.

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

SledgeHammer

Hallå där! Lägg ett LAN lite närmare eller vänta tills jag är klar med skolan (bara 3,5 år kvar nu...) :p

Jag testade lite olika apparater och har fortsatt med det och jag har fastnat för JR. Futaba var så stora och klumpiga på nåt vis och även om jag testat deras nya FF9 så skulle jag utan tvekan välja JRs 9kanalare. Smaken är som baken :)  Den som helt klart verkar hetas/bäst just nu är JRs PCM10X men den som verkar mest prisvärd är JR X-378.

Här är några bra ställen att köpa saker från: HeliKraft, Rotor och en svensk HeliTech. Kika även på rcheli.se.

Mixar finns det gott om och om du nu ska envisas med din gamla radio och den inte kan switchas till PPM så behöver du en Futaba PCM mottagare och då blir det ju till att köpa en Futaba sändare också. Digital trim är just upp/ner knappar och så sparas inställningarna i modellminnet. Ta X-378 t.ex. så är den switchbar mellan segel-motorflyg-helikopter (3), har 7 kanaler (7) och 8 modellminnen (8). Lätt va? Att byta mellan de tre varianterna betyder att man byter mellan vilka mixningar man har tillgängliga.
Mvh  - Stefan -

SledgeHammer

Jag läste ditt första inlägg lite mer noga. Vad är det du funderar på angående mixar och heli? Och efter 20 år bör du genast byta accarna =)

De mixar som jag rakt kan komma på som nyttiga är throttle-tailrotor och möjlighet att ställa dual-rate eller ännu hellre exponentiella spakutslag. Då kommer man ganska långt. Sen är det nyttigt med möjlighet till några olika flightmodes också. T.ex. en mode för hovring och en eller två för flygande.
Mvh  - Stefan -