News:

No significant change

Main Menu

Ljungbyhed, VM i konstflyg.

Started by F16_Filur, July 18, 2004, 23:53:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Den här lördagen 14 augusti verkar ju nästan spöa F17Ã,´s som kommer ett par helger efter. :) :)

QuoteFlygdagen som kommer att avsluta världsmästerskapet i konstflygning i Ljungbyhed i augusti börjar ta form.
VM-tävlingarna pågår mellan den 6 och 13 augusti i luftrummet över flygplatsområdet. Mer än 60 av världens skickligaste konstflygare väntas till Ljungbyhed. Piloterna representerar ett 20-tal olika nationer, en del långväga som Australien, Syd Afrika och USA.
Lördagen den 14 avslutas VM med en flygfest för hela familjen, som väntas samla några 10 000 intresserade. Flygdagen beräknas pågå från klockan 10 till 16.
Enligt programmet kommer försvarsmakten att delta med bl.a. JAS 39 Gripen, JA 37 Viggen och Team 60. Den världsberömda uppvisningsgruppen Team 60 som uppstod på dåvarande F5 i Ljungbyhed återvänder på ett tillfälligt besök och ger en av sina mycket uppskattade uppvisningar.
En annan av höjdpunkterna är den publiktävling som ett 10-tal av de bästa piloterna från VM kommer att genomföra i sina specialkonstruerade konstflygplan. Utöver försvarsmaktens plan ska Ljungbyheds aeronautiska sällskap plocka fram sin Vampire. TFHS kommer att visa sin skolflygplan och gamlas klassiker som Tiger Moth kommer att synas över Ljungbyhed. Öveflygningar av J35 Draken och A32 Lansen är också inplanerade tillsammans med J29 Tunnan.

http://www.awac2004.aero/

http://www.sff.n.se/flygdag.htm

F16_Filur

Undrar just hur detta stämmer med JA37? Den flyger väl bara rätt långt norrut nuförtiden - F21 eller?

BEQ

F 4. F 21 slutade med JA 37 i mitten av juni.

F16_Filur

Ok. Hur länge får de flyga där sen?

De lär väl ha en hel del flygtimmar/livslängd kvar vid "pensionering". Kanske kunde FMV byta några mot andra makters mer kapabla jaktplan. En "internationella vapensatsen" även för Flygvapnet :).

Läste att FMV var på vippen att köpa en Mig-29 som var till salu på en europeisk airshow, bara det att de missuppfattat priset. Skulle vara en nolla till på slutet.

BEQ

Fram till nyår, har jag för mig. Anledningen till att man vill bli av med dem är att de är så dyra i drift. De ligger på nästan dubbla timpriset jämfört med Gripen.

Det skulle vara något med ett angriparförband i Flygvapnet, men med tanke på hur rent urusel svensk statlig ekonomi är, kan man definitivt glömma det. Om det skulle ha varit aktuellt med ett inköp av MiG-29, tror jag det var för att testköra olika komponenter i det systemet för att optimera VMS-funktioner hos svenska system. Att operera en MiG-29 skulle nog kosta många gånger mer än en Gripen. Men häftigt hade det ju varit.

F16_Filur

Bump! Snart dags nu....

Varit mycket folk ctrl?

F16_Filur

Hoppas ni (och vi) får fint väder! Är det samma flygvapenpiloter som kör här nere som hos er? Draken, Ja37 etc. ...

F16_Filur

Det var en maxad flygdag där på Ljungbyhed med perfekt väder. Både Gripen och JA37D stod upptställda på display bredvid varandra med varsin förare. Man kunde "gå runt" båda planen på en meters avstånd. På plats fanns sammanlagt tre JAS39A och två JA37D.

Konstflygningen bjöd på mycket negativa G osv. En sevärd sak var två polska eller tjeckiska plan som flög i en "sandwich", det ena ovanför det andra men upp och ner. Riktigt tätt. De gjorde en hel 360 graders sväng så.

Förutom en överdos av extrem freestyle flygning gjorde följande plan uppvisning med start och landning:

* Vampire (jetplan som flög första gången 1943 :D )

* Team 60

* Viggen solo (omfattande program med kortlandning, ny start etc. - varje moment fanns med i programmet (alfa, EBK zon etc.)

* Viggen rote start/tät formationsflygning

* Gripen solo

* Avancerad flygning med Tiger Moth (perfekta hammerheads och wingovers - en höjdpunkt!)

* Saab Safir

Dessutom:

* Överflygning med Draken

Största intrycket på mig gjorde helt klart JA37. Ljudet är något helt brutalt, och med sin storlek gör den sig mycket bättre än Gripen för uppvisning (ok, Gripen låter väldigt mycket den också). Bara själva starten var något nästan overkligt, för den kom då i hög fart lågt över banan från en dold startposition med en massa skog i bakgrunden. Bara dök upp some en ehhh... vigg... innan ljudet hunnit ikapp liksom.
Rotestarten var också en upplevelse. Först 100% gas, bromssläpp och efter några meters rullning tände båda EBK. Dock inte alltför många som såg det, för tyvärr låg start- och landningsbanan mer eller mindre utom synhåll för publiken. Man fick gå flera hundra meter bort från folkhavet för att se något av det.
En annan sak jag tänkte på när både Gripen och Viggen gjorde låga överflygningar var hur stora de ser ut som "mål" på ett par eller några hundra meter! Skulle kännas väldigt "nära" att ligga på det avståndet om man jagade i ett annat jaktplan.