News:

No significant change

Main Menu

Vad kan du om SK60...

Started by Magnus, July 06, 2004, 23:29:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Magnus

Hittade en rolig grejj då jag rensade datorn idag.. ett gammalt SFI prov för SK60 som vi satte ihop för att "hämnas" på lärarna för alla SFI-prov vi fick stå ut med. Tänkte att innan jag kastar bort det så tänkte jag kolla om ni kan svara..

Tar de 10 lättaste frågorna bara.. :)

1:
Vid vilken temp kopplar ECU-enheten ner i mekmod vid fel eller läckage på miljösystemets rörinstallation?

2:
Mottrycket på domkraftsskruven som ska överstigas för att domkraftens elmotor manöverkrets ska brytas?

3:
Flygvikt då landstället är dimensionerat för maximal sjunkhastighet 2 m/s?

4:
BIT-indikeringen på oljetrycksindikatorn?

5:
Starttid i sekunder från initiering av startströmställaren till MTG-varvtal med FPL-batteri start?

6:
Max deviation på reservkompassen från magnetisk kurs?

7:
Bränsleförbrukning under markkörning per minut?

8:
Inandningsmotståndet i masken (mmHG)?

9:
Höjd då den aneroidstyrda spärren släpper och fallskärmen löser ut automatiskt?

10:
Frekvens på växelströmssystemet?


Antar att vi hade för mycket fritid på den tiden...
Blir hyffsat impad om någon klarar alla 10..

Och jo jag hade svaren kvar också..

BEQ

Hmm... ska se vad man minns...

1. Var det 80 gr?

2. ?????

3. Ren chansning: 3000 kg?

4. Que?

5. Motor ett eller två? :D  32 s motor ett, 27 motor två

6. Chansning 10 gr?

7. 0,4 %

8. 75 mmHg?

9. 2750 m?

10. Aaargh! Glömt.

Livet var ganska lugnt när man bodde på elevhotellet. Flyga förmiddagen, beachvolley och bad eftermiddagen och golf på kvällen. Fan för alla dumma politiker som la ner F 10.

För övrigt på tal om SFI sitter jag här med en karta över Brommas närområde där det finns en skola som heter SFI-skolan :D

Magnus

#2
1-4: fel ;)
5: Fel. Vid batteristart måste man starta en motor i taget. Höger motor får inte startas för än GEN V slocknar. Bedömt enligt SFI 35 sekunder.
6-7: Rätt :)
8-10: Fel.

Hmm.. satan det här har visst utvecklats till en riktigt "vem-vet-mest-om-ditt-och-datt" tråd.. skynda på och läs innan jag tar bort den.. hatar ju egentligen sånt här.


BEQ

Får bläddra lite i min gamla SFI ser jag. :)

Vadå startade inte du bägge motorerna samtidigt när du flög 60? ;)

2 av 10 rätt är ju inte sååå dåligt.. :D

Magnus

#4
Hehe.. Hyffsat snabb svar där.

Alright, här kommer lite hints/typ svar.

Fråga 1: Faktiskt vid 120 grader. För att det kan ge förhöjd temperatur i flygplanets bagageutrymme. ECU enheterna som är placerade där kopplar ner/av vid denna temperatur.

Fråga 2: Har med huvens domkraft att göra, minns jag rätt är det 150N

Fråga 3: 4800kg. Inte så mycket att förklara.

Fråga 4: Är egentligen så totalt ointressant som det bara går. Men BIT betyder Built-in-test och alltså den indikering som mätaren får vid spänningstillslag. I detta fall 600 kPa.

Fråga 5: Förklarade tidigare men jo det var frestande ibland att starta båda motorerna.

Fråga 8: 15 mmHG faktiskt.

Fråga 9: 3300m

Fråga 10: 400Hz

Så därja.. läs igenom, begrunda och memorera så jag kan ta bort denna tråd och låtsas som detta aldrig hänt.. hehe.

BEQ

Ha! Tur att jag inte hann hämta. När man får svaren så ringer det en klocka från Boris lektioner.

Mr Jim

QuoteOriginally posted by BEQ
Livet var ganska lugnt när man bodde på elevhotellet. Flyga förmiddagen, beachvolley och bad eftermiddagen och golf på kvällen. Fan för alla dumma politiker som la ner F 10.

Haha, beachvolleyboll, djävligt kul, då var ni precis som grabbarna i Top Gun ;)
Hoppas alla babes flockade
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Magnus