News:

No significant change

Main Menu

Jag blir så TRÖTT!

Started by Horizon, July 04, 2004, 21:27:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Horizon

Ja ja, du är värst Stefan. Som alltid. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

=) det var ju ett sånt runt och fint tal och så var det inte jag som skrev koden. Så det var inte jag som var värst, jag hade nöjt mig med en väggklocka. Eller kanske en äggklocka .-)
Mvh  - Stefan -

SledgeHammer

Däremot har jag rent allmänt en del att säga om datortidningar, artiklar och tester. Men det är en HELT annan historia. *morrrrr*
Mvh  - Stefan -

Jotte

Äh, kom igen och kapa dem så kapar jag händerna på dessa trojantillverkare samtidigt. :-(

Lupson

Hmm...något säger mig att jag INTE ska koppla in nätverkskabeln i min nya burk (när den nu behagas levereras) INNAN jag fått in operativsystemet, fixat igång den inbyggda hårdvarubrandväggen + Zonealarm samt patchat upp XP till SP1....

Förresten: Nån som vet hur man egentligen använder en inbyggd hårdvarubrandvägg? Jag syftar i detta fallet på den som Nvidia har lagt in i Nforce3 250 Gb-chipsetet. Ligger det med något kontrollprogram med chipset-drivarna i allmänhet? Brandväggar kan ju vara både ett otyg och en frälsning. Jag tänker på problem med spärrade portar och sånt som gör att man inte kan köra sin favoritsim online t.ex.

Senast förra veckan svor jag mig fördärvad över att jag inte kunde få min dator att pinga andra datorer, att connecta till andra via SSH eller ens Terminal Services. Zonealarm var avstängt, WinXP-brandväggen avstängd. Inga underliga processor förekom så vitt jag kunde se i aktivitetshanteraren. När jag sen kikade i listan över aktiva "Services" såg jag: "Trueinternet Vector - started". Ett avstängt Zonealarm (alltså inte ens laddat vid bootningen) drog ändå igång en tjänst som visade sig vara orsaken till varför jag hade sådana problem med vissa kommunikationstjänster. Tack för den...

Funderar f.ö. på om det kan ha varit den som gjorde att jag hade så stora problem med att få IVC:n i Falcon4 att fungera på LAN:et...

Just nu kör jag utan brandvägg, och mycket riktigt får jag upp skojiga små popups med jämna mellanrum, helt plötsligt hade jag massor med erotiska länkar bland mina favoriter osv. Jag körde något som hette "Spybot" som åtminstone verkar ha spärrat det mesta.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Spybot v1.3 är mer regel än undantag i en nyinstallerad dator som det är idag. Du gjorde ett bra val Luppe! Glöm bara inte att "immunisera" ditt system samt köra den där andra grejen som Spybot erbjuder.

Se till att göra som du skrev i inledningen av ditt inlägg. In med så mkt uppdateringar och AV-program som möjligt innan du pluggar in nätverkssladden. Failure to comply resulterar garanterat i samma sak som hos mig... :-/

Du kan få SP1 med tillbehör på skiva av mig om du inte har det redan.

Angående det där med ZA och TrueVector så verkar det lite skumt att det skulle vara det som bråkade på lanet. Jag körde också ZA och behövde bara stänga av programmet i Windows för att allt skulle fungera klockrent. Skumt om det skulle vara annorlunda på din dator.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

Programmet som Andersson föreslog är faktiskt riktigt trevligt. Det tom neutraliserar Home Search Web ( en riktigt besvärlig CWS trojan variant). Tackar och bugar för det tipset :)

F16_Filur

Samma sak hände mig vid ominstallation av win2k. Loggade aldrig ur telia adsl i förra installationen så efter fem minuter i nya hade något teekids.exe smugit sig in. Nätverkskabeln ur som sagt innan man hunnit få in sitt "försvar". :)

Kan fortfarande rekommendera de här från http://www.javacoolsoftware.com/index.html De används inte till att söka igenom hårddisken med som en del andra, utan är mer ett aktivt skydd i realtid.

Forum: http://www.wilderssecurity.com/

QuoteSpywareBlaster:

Prevent the installation of ActiveX-based spyware, adware, browser hijackers, dialers, and other potentially unwanted pests.

Block spyware/tracking cookies in Internet Explorer and Mozilla/Firefox.

Restrict the actions of potentially dangerous sites in Internet Explorer.

QuoteSpywareGuard:

Fast Real-Time Scanning engine - catch and block spyware before it is executed (EXE and CAB files supported) with signature-based scanning for known spyware and heuristic/generic detection capabilities to catch new/mutated spyware

Download Protection - prevent spyware from being download in Internet Explorer

Browser Hijacking Protection - stop browser hijacking activity in real-time

SG LiveUpdate - provides an easy updating solution

Report Capabilities - keep a detailed log of all spyware detected

Spyware files are blocked before being opened or run - they are not simply shut down after they are loaded in memory (and after they have performed their tasks)

The reason for less frequent updates with SpywareGuard is that much of its detection abilities are heuristics in nature. (Basically this means it doesn't need a specific signature for every spyware it catches, simply an overall pattern or approach-used, which it can identify and then trigger off of.) So, SpywareGuard works for many of the newer versions of the same spyware installers even without adding "signatures" for them.

An update is made when there are new items coming out that are not detected that way.