BVR Taktik för ryska kärror

Started by deBug, July 01, 2004, 23:31:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deBug

Läs den här tråden för tips om så kallad f-pole taktik med Sukhoi kärrorna (går nog att använda med MIG också)
Den inehåller även nyttig info om hur man duckar för inkommande AIM-120:or med hjälp av RWR:en.
Länkt till UBI forum

För er som hellre flyger F-15 så finns det en del tips i den här tråden
tråden, leta efter The DoctorYo:s inlägg


KeyCat

Japp, man behöver nog läsa på och öva lite taktik om man skall ha chans mot proffsen. Hittade följande länkar om generell ACM...

http://www.sci.fi/~fta/acmintro.htm

http://www.gulfknight.net/forum/viewtopic.php?t=126

http://www.62ndfightingfalcons.asn.au/62ndff/dispatches/dispatches/selected/

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Horizon

Tack för tipsen. Skall strax installera mitt nyinköpta LockOn och behöver all hjälp jag kan få för att inte blir ett rykande hål i marken vid första flygturen. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

deBug

#3
QuoteOriginally posted by BEQ
8000 m för skott är lågt. Så högt som möjligt.
Antar att han föreslår 8000 eftersom ovanför det så ger man från sig contrails i LOMAC (slutar visserligen vid 12500 men ovan där flyger ju kärran inte så bra)

Quote
Likaså bör man utnyttja sig av tätare luft vid defensiven.
Lägre höjd på defensiven m.a.o ?

Quote
Tittar på Keycats länkar nu. På 169ths sida finns det en intressant tråd benämnd "too realistic?" som avhandlar verklighetens Su-27 och MiG-29 vilken är mycket läsvärd.
/BEQ
Du menar 62nd ?
http://www.62ndfightingfalcons.asn.au/62ndff/dispatches/dispatches/selected/toorealistic.htm

//deBug

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#6
QuoteOriginally posted by BEQ


            Förstnämnda tråden är en rätt bra instruktion för att öka F-pole vid BVR. Dock skulle jag föreslå utsväng vid "gimbling" med 3-4 G och att hålla uppe farten för att snabbt kunna dra sig ur. 8000 m för skott är lågt. Så högt som möjligt. Likaså bör man utnyttja sig av tätare luft vid defensiven.

/BEQ


Ok, du menar att direkt efter skott göra en 3-4 G utsväng till "gimbal"-gränsen och sen fortsätta med hög fart "rakt fram" på den kursen. Fortfarande på samma höjd då eller?

Och du ger då rådet att dyka till lägre höjd om man får varning om en inkommande missil. Placera den på 3/9 linjen och tappa höjd men bibehålla bästa svänghastighet (cornerspeed) antar jag?

Jag passade förresten på att fråga en JAS39 förare (som förut flugit JA37D, flygdagen Ljungbyhed) om Skyflash-missilen. 39:an har tydligen aldrig kunnat bära den, och för JA37D är den också utrangerad. Vad som förbryllade mig var hans spontana brett leende kommentar om hur "riktigt, riktigt dålig" denna missil var! Jag menar, enligt de öppna källorna ska det ju vara en förbättrad Sparrow modell.. ? Enligt första artikeln här framgår att Skyflash daterar tillbaka till 70-talet:

QuoteThe undercarriage door location was used for some test firings with the Sparrow in November of 1977, and a test launch with a BAe Skyflash was made a year later.

http://www.f-16.net/f-16_armament_article3.html

QuoteSkyflash is a UK modification of the US AIM-7 Sparrow missile with improved guidance and seeker capability. Developed as XJ.521, the semi-active Skyflash was initially fitted on RAF F-4M Phantoms, but its main use has been on Tornado F2 and F3s of the RAF, Italian and Saudi Arabian Air Forces.

Skyflash uses a Marconi inverse monopulse seeker. Skyflash was also developed for the Royal Swedish Air Force for use on JA-37 Viggens as the RB.71.

A Hoopoe boost/sustainer motor powers Skyflash, which is an Anglicised version of the AIM-7 motor.

http://www.skomer.u-net.com/projects/skyflash.htm

QuoteThe AIM-7F joined the Air Force inventory in 1976 as the primary medium-range, air-to-air missile for the F-15 Eagle.

The AIM-7M, the only current operational version, entered service in 1982. It has improved reliability and performance over earlier models at low altitudes and in electronic countermeasures environments. It also has a significantly more lethal warhead. The latest software version of the AIM-7M is the H-Buildwhich has been produced since 1987 and incorporates additional improvements in guidance. The F-15 Eagle and F-16 Fighting Falcon fighters carry the AIM-7M Sparrow. U.S. and NATO navies operate a surface-to-air version of this missile called the RIM-7F/M Sea Sparrow.

In the Persian Gulf war, the radar-guided AIM-7 Sparrow proved to be a potent air-to-air weapon used by Air Force fighter pilots. Twenty-two Iraqi fixed-wing aircraft and three Iraqi helicopters were downed by radar-guided AIM-7 Sparrow missiles.

http://usmilitary.about.com/library/milinfo/affacts/blaim-7sparrow.htm

Frågan är vilken version av AIM-7 som Skyflash bygger på? Samt om/vilka uppgraderingar som gjorts på den sedan dess för Sveriges räkning? Den vi ser i Lomac måste vara AIM-7M, och det är något som inte riktigt går ihop med de olika utsagorna :). Kanske nådde den versionen av Skyflash som Flygvapnet fick aldrig upp till senaste M-standarden (om vi räknar med endast en leverans 70-talets slut/början av -80 talet? Har dock lite svårt att tänka mig att britterna inte uppgraderat sin version genom åren. Någon som har svaren?

Oden

I mitt universum baseras SkyFlash på AIM-7F fast med monopulse istället för den ineffektiva/lättlurade koniska scanningen.
Summa sumarum så är sedan AIM-7M den något sena Sparrow modellen med samma typ av sökare (fast med bättre motor) - en efter apning av SkyFlash helt enkelt :D

Om sedan SF är så dålig så man kan le brett låter jag vara osagt då 7M gjorde storkvast under ökenkriget 91 (bra verktyg är ju sopdåliga i okunniga händer.. det vet vi ju alla?).