News:

No significant change

Main Menu

Tidsinställda satchels

Started by JStar, June 27, 2004, 22:39:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JStar

Spelade med Vanheden och DubbleOZero (tror jag det var) häromledens. Vi testade uppdraget "Wake-Up Call" från CWC kampanjen (för de som har glömt bort det: 3 black-ops skall döda lika många Shilkas).

Ett problem man har under det uppdraget är att om larmet går så kommer det att fara runt en djävla massa stridsvagnar och stridsfordon. Och i värsta fall så sticker målen iväg någon annanstans. Så helst vill man vara så diskret som möjligt uppdraget igenom. Tyvärr går det inte att spränga ett bepansrat fordon på ett diskret sätt. Dessutom står målen så spridda att det är omöjligt att spänga alla tre samtidigt med fjärrkontrollen. Slutligen så vill man att om någon gruppmedlem dör så skall man inte vara förhindrad att utlösa laddningarna ändå.

Så vi kom på en idé: sätt timern på väskladdningen typ en 20-45 minuter framåt. Se till att alla mål exploderar samtidigt. Tyvärr gick det inte så bra för oss den gången men konceptet visade sig kunna fungera. Så jag testade det i SP.

Tyst och smidigt förde jag runt mina AI. De fick gå på "Hold Fire" mest hela tiden. När fiender behövde bekämpas (typ Shilka-besättningarna) så gick det utmärkt att kräla till en så där 50 meters avstånd, tilldela AI'na varsin fiende och själv ta den sista själv. Kommandot "Fire" gör att de enbart skjuter det tilldelade målet och sedan går tillbaks till att vara på "Hold Fire". På det viset skjuter alla samtidigt och ingen i fiendegruppen hinner trigga alarmet. (Notera att detta går utmärkt i MP också. Om bara alla spelare har "upptäckt" målen så kommer gruppledarens tilldelning av mål att synas tydligt).

Uppdraget började ca 0340. Laddningarna beräknades till att explodera 0430. Förutom lite strul vid sista målet då en patrull upptäckte oss och fick bekämpas (vilket orsakade en mindre mängd kalabalik) gick utplaceringen bra och vi drog oss upp till utgångsområdet och lade oss i slänten att vänta på fyrverkeriet.

Det var med en viss mängd skadeglädje som jag genom kikaren såg att en fiende-officer kom promenerande förbi målet jag observerade just som laddningarna smällde av. Och som planerat så small alla samtidigt. Vid det laget befann vi oss 100 meter från utgångsområdet och fienden hade inte en chans att reagera innan vi var borta.

Tyvärr upptäckte jag en sur överraskning: om du sparar uppdraget i SP och sedan laddar in igen (t.ex. för att du blev skjuten... eller för att du lade dig att sova för natten och fortsatte på morgonen) så försvinner timern från väskladdningarna. Lustigt nog var det ingen på Flashpoint-forumet som hade postat om detta. En indikation att just timerfunktionen inte är så väldigt använd. ;)

/J

Shar

Skadeglädje är den enda sanna glädjen...

Du har dock rätt i att inte många använder timerfunktionen på satchels. Har faktiskt aldrig tänkt tanken att ställa in dem så alla exploderar vid ett visst klockslag. Sådan planering brukar (oftast) skita sig för mig, så det slutar ändå med att jag rusar mot fi med en ksp i händerna. Sen att det kommer ett helt pskkomp i förstärkning är ett problem "man får ta på plats".  :-OO

Roligast är dock i FDF där man kan placera satchels på fordon för att sedan detonera dem. Tror även tidsinställningen funkar. Har själv smygit (under spel mot andra spelare) mig in i fi bas, och placerat en satchel på en tom fi hkp. Efter ett tag lyfte en spelare med nämnda hkp, som jag sedan sprängde i små bitar en liten stund efter den flygit iväg. :D
K-k-k-kötta bandlåda! || Amfibieregemente 1 Vaxholm RIP.


JStar

#2
@shar: Hihi, busunge. ;)

/J

P.S: Nedesta länken är fortfarande trasig. Kan ni fixa? http://swepack.game-host.org/missions.php?langauge=eng

Oden

Kommer ihåg mina första stapplande steg, då trodde jag att man bara kunde smälla av dessa med timer - åhhhh vad jag misslyckades med allt, ni kan förstå att vi korkade människor bär runt på mycket onödig ilska X-(

(bra skrivet J-Star, trots att det är på skånska :D )

simon

@JStar

Menar du uppdraget "sjuktransporten"? Den är ändå inte mycket att ha... ;)

Oden

QuoteOriginally posted by peter piper


            @JStar

Menar du uppdraget "sjuktransporten"? Den är ändå inte mycket att ha... ;)
Min 5-åring gillar den, så helt fel kan den inte vara :p

simon

   Hehe, det är taget oden.


(vänta bara tills granq får höra det här.... :-OO   ;) :D   )

granQ

i am here! ;)


nähh sjukvårdstransporten är la ingen hit, racer med långsamt fordon... vet knappt om jag kört den själv men var tvungen fixa något uppdrag till 3.0 releasen..


angående satchels och tidsinställningen så brukar jag använda den rätt friskt, och inte bara för synca explosioner utan på ett favorit uppdrag "guns of le moule" så sätter jag oftast en bomb på typ 10 minuter och drar mot mitt mål, sen smäller den och all uppmärksamhet riktas åt det hållet istället för dit jag är påväg.

Annan fördel i MP är att på viktiga mål som man vet kommer stå stilla och spränga senare när man är "säker" så sätt en tid på 10 minuter iallafall, för om du skulle dö så kommer bomben ändå smälla och dina vänner behöver inte springa tillbaka och göra nytt "anfall".
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)