News:

No significant change

Main Menu

Dags igen då. Missljudande fläkt.

Started by BEQ, June 06, 2004, 12:04:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

BEQ

Elektronikens höga syfte är att gå sönder och jävlas. Nu har MCH-fläkten på mitt Abit IS-7E blivit skev eller nåt. Jag plockat bort den och gjort ren den, men den var inte nöjd med det. Någon som har erfarenhet av att byta ut liknande? Är det bara att införskaffa en chipsetfläkt?

MCH är prylen under processorsockeln.

/BEQ

länkedit

BEQ

Fan. Nu låter datorn som en torpederad Bismarck med knäckt propelleraxel.

Andreas

Mina grafikkortsfläktar började låta för ett tag sedan. Tog loss dom och blåste bort allt damm jag kunde hitta.

La dit en droppe av någon väldigt fin och lättflytande olja i varje fläkt och sen blev dom tyst.

Kan det vara något?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

BEQ

Kanske det. Jag var mer inne på att spränga och tortera. :)

/BEQ

BEQ

Nope. Bismarck lever fortfarande med undantaget att det luktar 5.56 i hela lådan. Tyvärr är det inte en AK 5 som blivit avlossad där inne.

/BEQ

Andreas

Jag använde en olja avsedd till kastspörullar.

En halv droppe i navet på fläkten.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

Under processorsockeln!? ;)

Ta bort fläkten och sätt dit en passiv Zalmankylare istället. Garanterat tyst och du slipper ha herr Bismarcks vålnad smygande i krokarna... :)

Länk till passiv kylare

Liten bild för att förklara:

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Olja med teflonkulor i funkar super till fläktar. Annars är Horisåntens förslag det bästa, fast Zalman vet jag inte... låter dyrt. Bättre att snoka rätt på nån gratis STOOOOR kylfläns i nåns byrålåda samt en bågfil =)
Mvh  - Stefan -