F-16 cockpit moduler (långtidsprojekt)

Started by KeyCat, April 18, 2002, 20:23:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

KeyCat

Har sedan Falcon 4 kom -98 ut filat på idén att göra ett modulbaserat system med cockpit instrument, kontroller etc. i en enkel buss struktur och som ansluts till USB vilket gör utbyggnad och expansion enkelt. Tanken med moduler är att systemet i sig skall passa de som tex bara vill ha en extra panel med ett antal switchar, lysdioder etc. (jag själv) till "die-hard" cockpit byggare.

Eftersom det går att komma åt ett delat minnes segment med data från Falcon 4 (typ airspeed, XYZ position, kontroll lampor m.m.) är läsning och utmatning av data redan löst och jag har en fungerande 1:a prototyp liggandes i en låda.

Problemet kommer med inmatning och för att få det hela att fungera på det sätt jag tänkt krävs en VXD som ger möjlighet att mata in tecken direkt till keyboard bufferten och som går att använda från Delphi. Eftersom jag själv inte har kunskaper i C++ undrar jag om det finns någon/några C-programmerare här (eller känner någon) som är sugna på att hjälpa till?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

SledgeHammer

Beskriv lite mer utförligt vad du har totat ihop. Är ingen höjdarprogrammerare men jag lär mig =)

Sysslar själv med ett liknande projekt men det har inte riktigt kommit till byggstadiet än...
Mvh  - Stefan -


KeyCat

Intressant! Detta är så långt jag kommit...

- En nätverks nod med AVR MCU och en LCD ansluten
  till bussen (kan ha upp till 16.7 miljoner noder om man
  så önskar ;-).

- Interface till USB porten och ovan nämnda buss.

- Nätverksprotokoll med avkodnings DLL färdigt.

- Enkelt testprogram i Delphi som läser data från Falcon 4
  och skickar data paket till nätverks noden.

Som sagt för att komma vidare behövs en VXD som tillåter inmatning av tecken i tangentbords bufferten. Sendkey, sendmessage, postmessage etc. fungerar inte 100% med DirectX så den vägen är redan testad och utesluten.

Har du tillgång till C++ och de andra verktyg som behövs (DDK ?) för att skriva VXD'er?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

Såg i en annan tråd att det finns C och C++ kunskap i forumet så jag ville bara göra denna tråd aktuell igen. Kanske någon nappar ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

SledgeHammer

Den är aktuell, men som sagt. Ett låååååångtidsprojekt. =)
Mvh  - Stefan -


weezer

Har själv byggt en "Pegasus Block52" simpit, jag tror det enklaste och tro det eller ej billigaste alternativet är nog EPIC systemet..det finns färdigskrivna program, enkelt att koppla och programmera och det fungerar...
HOTAB - Hands On Throttle And Beer

KeyCat

Hej Weezer, problemet med EPIC är att det inte är uppbyggt på det sätt som jag önskar (buss struktur) dessutom tror jag att hårdvaran kan göras mycket billigare och betydligt mer modulär.

Den testnod jag har liggandes har inte kostat många tior att bygga ihop. En enkel AVR MCU med en LCD-display. USB interfacet kostar ca 500 SEK men till det kan du ansluta många noder. Problemet är dock mjukvaran/drivers för att få in tecken i DirectX keyboard bufferten (Direct Input) på ett sätt som funkar 100%. Hur är detta löst på EPIC?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<