News:

No significant change

Main Menu

support(?)

Started by simon, May 14, 2004, 17:02:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

simon

Hej!

Som den duktiga människa jag är, uppdaterar jag mitt Norton AntiVirus-viruskydd och Norton Internetsecurity så ofta jag kan. Detta har hållt de värsta "virusarna" borta från min dator. Nu är det dock så att i går eftermiddag, uppdaterade jag som vanligt. Och sen dess är datorn inte sig lik. Den är 3 gånger slöare och internet är sig likt sen gamla 56k-tiden. Mången gång som jag försöker gå in på nätet kommer en varning upp som frågar om jag vill tillåta, blockera eller anpassa. Jag ser att att programet som benämns "SymproxySvc.exe" kommer från Symantec Corporation. Första gången denna varning dök upp tryckte  jag "blockera" och då fungerar inte internet.

Jag stänger ner nätet och startar webbläsaren igen. Denna gång varningen dyker upp trycker jag tillåt. 3 sekunder senare kommer samma varning upp igen. Tillåt även denna gång. den tredje gången jag trycker tillåt, och väljer att alltid "välja denna konfiguration..." eller vad det står, slocknar datorn och startas om. När sen datorn väl är igång och varningen kommer upp, väljer jag som senast. Tillåt och "välj alltid denna konfiguration...". 3 sekunder senare kommer samma varning upp. Nu får jag damp och väljer samma alternativ 6-7 gånger, med samma resultat. Varningen dyker upp efter ca 3 sekunder. Jag ger upp, stänger av datorn och drar till segelflygklubben. När jag sätter igång datorn idag(dagen efter) kommer ingen varning upp, men internet är segare än 56k.

Efter lite amatör-felsök(jag stängde av Norton Auto-protect och Internet-security, och fann till min glädje att datorn återfann sin "snabbhet") har jag dragit slutsatsen att felet ligger i Norton-programmen....

Vad skall jag göra? Vad är felet?
Någon kompis har tipsat om system-återställning, en annan om att ominstallera Norton-AntiVirus....

vad säger ni som vet lite om detta program?

BEQ

Skulle inte rekommendera ctrls alternativ eftersom jag alltsom oftast blivit utsatt både för intrångsförsök och virusattacker både från hemsidor och e-mail och dessa har stoppats av Norton.

Själv hade jag problem i förrgår då jag skulle uppdatera från Internet Security 2003 till 2004. Helt plötsligt fungerade inte Internet security överhuvudtaget. Efter 3 ominstallationer och felsökningar på nätet kontaktade jag deras support och fick hjälp med en total avinstallation och nyinstallation och nu fungerar allt.

/BEQ

Horizon

Simon:\>> Du ska slänga Norton åt h-e och installera NOD32 antivirus istället. Jag testade en hel drös med antivirusprogram och NOD32 var det jag valde. Kan bara rekommendera det av hela mitt hjärta. Datorn blir inte ens särskilt mkt långsammare (om du ens märker någon skillnad) om du väljer att ha "auto protect" påslaget.

Gå till www.nod32.com och klicka dig till den svenska sidan. Tanka sedan hem testversionen som är en fullversion som fungerar i 30 dagar. Installera och sedan behöver du inte bry dig mer om ditt antivirusprogram, det sköter det allt själv (glöm bara inte att konfigurera hur du vill att uppdateringar och dylikt skall göras).

Komplettera NOD32 med ZoneAlarm's gratisbrandvägg (har även hört att Kerio Personal Firewall skall vara helt okej).

Lycka till!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Nortons "vanliga" produkter tar över alldeles för mycket av datorn och slöar ner. Blev rekommenderad Nortons corporate edition och hittade NAV 7.6. Kör det i enklaste varianten och det funkar utmärkt. Har nån motsvarighet till auto protect som heter "file system realtime protection" men verkar smidigare. Har stoppat mycket och har ett perfekt gränssnitt. Flyger online med både NAV 7.6 och Zonalarm på utan problem.

Ett par andra höjdarprogram är Spywareguard och Spywareblaster. Kan rekommendera båda som är gratis.

http://www.javacoolsoftware.com/index.html

Horizon

QuoteOriginally posted by F16_Filur

Ett par andra höjdarprogram är Spywareguard och Spywareblaster. Kan rekommendera båda som är gratis.

http://www.javacoolsoftware.com/index.html

Eller Spybot Search & Destroy som du hittar HÄR.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Har aldrig riktigt helt fått kläm på Spybot, men den är väl mer att söka igenom hårddisken med? Använder WebrootÃ,´s Spysweeper till det (säger inte att den är bättre) som verkar mer okomlicerad än Spybot och Ad-aware.

De jag länkade till hindrar mer otrevliga saker från att köras, laddas ner och installeras.

QuoteSpywareBlaster:

Prevent the installation of ActiveX-based spyware, adware, browser hijackers, dialers, and other potentially unwanted pests.

Block spyware/tracking cookies in Internet Explorer and Mozilla/Firefox.

Restrict the actions of potentially dangerous sites in Internet Explorer.

QuoteSpywareGuard:

Fast Real-Time Scanning engine - catch and block spyware before it is executed (EXE and CAB files supported) with signature-based scanning for known spyware and heuristic/generic detection capabilities to catch new/mutated spyware

Download Protection - prevent spyware from being download in Internet Explorer

Browser Hijacking Protection - stop browser hijacking activity in real-time

SG LiveUpdate - provides an easy updating solution

Report Capabilities - keep a detailed log of all spyware detected

Spyware files are blocked before being opened or run - they are not simply shut down after they are loaded in memory (and after they have performed their tasks)