News:

No significant change

Main Menu

Piloten som inte höll tyst

Started by Mr Jim, May 10, 2004, 17:45:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mr Jim

\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Dubble0zero

mm, intressant...
Det låter som om man hade tagit det direkt ur nån amerikansk film eller så... :)
Synd om "gubben" bara... :-/
...000... =)

griffin

snappahead

Lupson

Att Tunnor, Drakar m.fl. stod som spön i backen är ju ingen större hemlighet direkt...mycket läsvärt.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

F16_Filur

#4
Har tidigare läst att vårt flygvapen räknades som det tredje största, inte fjärde. Ändå, var inte Sverige först med att införa någon slags möjlighet för piloten att rapportera missöden som hänt under flygning utan "repressalier"? Har alltid undrat över det där, men har fattat det som att om piloterna inte vågade rapportera felaktigheter som kunde tolkas till deras egna mänskliga faktor skulle man också missa den procent av rent teknisk karaktär som inte hör dit. På ett sätt låter det mycket märkligt att det tidigare (och inom andra flygvapen) rådit "tabu" mot en sådan ärlighet.

Intressant artikel, men också tragisk. Har inte mycket förändrats inom flygvapnet sedan dess? Jag har i alla fall fått intrycket att det ska råda en annan (mer avspänd) atmosfär inom flyget än för övriga vapenslag. Citerar här från F10Ã,´s förra hemsida:

QuoteEn av de viktigaste förutsättningarna för skolans framgångar är flyglärarnas kompetens. Den utbildning som dessa har är resultatet av 70 års flygutbildning på F5, Ljungbyhed. Där skedde under framförallt de sista 20 åren en utveckling på det pedagogiska området. Denna pedagogik förmedlas idag till de nya flyglärarna i samband med att de genomför sin flyglärarutbildning. Utbildningen genomförs under 15 månader och består av två flyginstruktörskurser, FIK 1 och FIK 2. Det tar dock minst ytterligare ett år innan den nye läraren fått tillräcklig erfarenhet för att självständigt kunna utbilda elever.  

Tillsammans med pedagogiken utgör skolans etiska grundsyn förutsättningen för det goda utbildningsklimatet. Denna etiska grundsyn innebär att det råder en humanistisk människosyn i utbildningen. Enligt denna är människan en fri, ansvarskännande, skapande och social varelse.

Skolan utgår dessutom från följande antagande:

* en förutsättning för att människor skall visa sina bästa sidor är att de inte känner sig hotade.

* människan är oändligt mera komplicerad än att varje individ låter sig klassificeras i något enkelt facksystem.

* människan tenderar att motsvara andras förväntningar om hur han/hon är.

Dessa antaganden och den humanistiska människosynen innebär att relationerna mellan att skolans personal präglas av ömsesidigt förtroende. I försvarsbeslutet 1996 angavs som ett av de främsta skälen för att överföra flygskolan från F5 till F10 att detta säkerställde erfarenhetsöverföringen och därmed en fortsatt nationell grundläggande militär flygutbildning. Den utbildning som förmedlas av Krigsflygskolan är internationellt mycket uppmärksammad och utgör grunden för den höga kvalité och yrkesskicklighet som flygvapnets piloter besitter.

Tjf C FlygS Agne Persson

BEQ

På 50-talet hade vi världens fjärde största flygvapen efter USA, Sovjetunionen och Storbritannien.


DA-systemet (driftstörningsanmälan) togs fram under 70-talet för att förbättra flygsäkerheten inom Flygvapnet. Syftet är att en förare skall kunna berätta om ett fel han har begått, ett tillbud han har varit med om, ett haveri som har skett för att andra förare ska kunna dra lärdomar av detta. DA kan, och i vissa fall ska, skrivas på t ex brutna färdtillstånd, fågelkollisioner, materiel som fallerat, felaktigt monterad utrustning, slarv med checklista - kort sagt det mesta där man upplever att något inverkat på flygsäkerheten. Dessa sammanställs sedan varje månad för varje flygplantyp (även hkp), basfunktionen och strilfunktionen och presenteras i en publikation kallad flygdags. Där har de mest intressanta valts ut tillsammans med kommentarer av t ex divisonschef, flygsäkerhetsofficer, flygsäk i HKV. Ett ex av flygdags kommer sedan till varje division och en del andra funktioner. Därefter tar varje förare del av det som står där och funderar lite över händelserna. Faktum är att om en förare begår ett misstag är risken mycket stor att någon annan senare kommer att begå ett likadant misstag visar erfarenheten. Förra året höjdes det faktiskt röster inom sjukvården att man skulle införa ett system modellerat efter vårt DA-system, men man vågade inte. DA-systemet ansåg som mycket kontroversiellt när det kom, men idag är det mycket uppskattat och säkerligen en av de största anledningarna till dagens höga flygsäkerhet.

Man kan väl säga att trendbrottet i säkerhets- och utbildningstänkande kom i skiftet 70- 80-tal. Vi har ett mycket framgångsrikt säkerhetstänkande i Flygvapnet idag, vilket också avspeglas i statistiken. Likaså när det gäller utbildningen är uttagningarna framtagna för att varje flygelev ska kunna fullfölja utbildning till skillnad från alla andra länder där utbildningen också till stor del är en uttagning och ju fler man avskiljer desto bättre är det, anser man. En mycket ineffektiv utbildningsmetodik. Dels kostar en flygförarutbildning i Sverige ca 40-50 milj kr och med andra ord mycket mer utomlands där man för varje examinerad förare även behövt bekosta utbildningen för några andra som inte fullföljt. Dels lever flygeleven hela tiden under en enorm stress och prestationsångest där han vet att om han misslyckas med en övning är det inte säkert att han får en andra chans, vilket säkerligen inte främjar egna initiativ och egna försök till problemlösning.

Det är korrekt att det inom Flygvapnet och speciellt på flygdivisionerna råder en mycket mer avspänd atmosfär än inom t ex Armén. Det beror på att vi är ett fåtal, vi är alla särskilt uttagna efter våra egenskaper och vi jobbar väldigt tätt ihop med krav på högt samförstånd och samarbete. Jobbet på en flygdivison kan nog mest liknas vid känslan i ett väl sammantrimmat hockeylag. Alla känner alla (förmodligen bättre än deras anhöriga) och vet precis vad alla går för. Då finns det inget behov för en massa uppställningar och titulationer med kapten, major etc. Alla är du och förnamn med varandra om det så är flygvapeninspektören. Jag kan inte påminna mig om någon förare som inlett sin presentation med "Jag är kapten N N"... Utåt sett kan det te sig som om vi är ena riktiga slarvrar som aldrig går med mössan på och jackor oknäppta etc, men ser man under ytan är det på ett annat sätt.


/BEQ

F16_Filur

Tack för svaret! Väldigt intressant läsning.

Känns fortfarande märkligt att DA-systemet uppfattades/uppfattas som kontroversiellt. För mig låter det mer som en självklarhet, och något som minimerar mygel och ögontjäneri (även om nu uttagningen är gjord för att från början sålla bort den typen av personer).

Jotte

BEQ, skulle man kunna sammnafatta det som "disiplinerade slarvrar, skärpta när det gäller"? :D ;) ;)