News:

No significant change

Main Menu

Grafikkort

Started by ft, March 23, 2004, 17:27:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Eftersom jag kan noll om grafikkorten av idag så... vad skall man skaffa? Rekommendationer, från allt kunnigt folk här? Hade väl tänkt mig runt en tusing, plus eller allra helst minus ett par hundra sisådär.

Kraven är att jag skall se bogeys i Il-2 FB och att det skall fungera så krångelfritt som möjligt så ofta som möjligt, med nya spel och med gamla godingar som GPL och F4.

TV out är ett plus, möjlighet att ha två skärmar anslutna lika så.

I övrigt så är jag inte en grafiknörd så om det klarar av att få det att gnistra i vågorna eller inte är sekundärt. Däremot är hög framerate såklart viktigt, skall ha en AMD Athlon 2500 som matar.

Förslag? GF4 Ti4200, Radeon 9600, FX5600, FX5500, , FX5700LE, Millenium, PowerColor, Gainward, Asus... vad skall jag tänka på och leta efter?

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

Där var användbara tips... men eftersom jag är så omilitarisk som man kan bli så frågar jag genast varför mina krav skriker ATI? :)

256Mb var väl lite overkill vill jag minnas från en annan diskussion... men 128 vs 64?

Mvh,
/ft

Stercus accidit
---

Jotte

Varför?? Jo det ska jag tala om....
Därför!!!!
:D :p :D

Är det inte så att ATi korten slår allt vad Geforce serien har på marknaden idag, både vad gäller bildkvalitet OCH prestanda?

Titta inte på 64 mb, det kommer du säkert ångra.

ft

Nepp, 64 Mb går bort och 9600SE lika så - bara 64 bitar till minnet isf 128.

Hittat några olika kort. Två från Sapphire, på 128 respektive 256 Mb, för 1041 respektive 1174 pengar. I övrigt är de likvärdiga, vad jag kan se, förutom att man får med en DVI-sladd med 256 Mb-kortet - vad man nu har en sån till.

Sedan har de ett från PowerColor också för 1089 pengar. Detta kort verkar dock inte ha någon möjlighet att ha två skärmar? Jag hade fått för mig att sådant låg i chipsetet snarare än kortet.

Sapphirekorten listar tvåskärmskapabilitet via adapter, jag antar att det går via DVI-porten då... men en sådan har PowerColorkortet också.

Jisses, vilken djungel det är... tack för goda råd... och order. ;)

Stercus accidit
---

Mr Jim

http://buggy.no-ip.com/

Bättre än pricerunner

Skulle rekommendera ett 9600XT kort med 128 megaz, finns för så lite som 1238 kr...dock har du även ett Geforce FX 5900 128 megaz för 1495 pengar vilket är ett kanonpris.

Kolla vilket av ovanstående kort som är snabbast i Lock on och IL-2..finns tester här på det

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/ati-nvidia-roundup.html

Jag personligen är rätt sugen på FX 5900 kortet för 1500 kr, billigt. Dock tror jag priserna kommer sjunka ännu mera alldeles strax då Nvidia ska visa släppa sina nya kort den 13 april talas det om.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

Tja, ett 9600 Pro 128 med video-in/out för några tior över tusenlappen. Kan det bli bättre..? JA! Men då KOSTAR det... =)
Mvh  - Stefan -

ft

Eh, har du hittat det någonstans?! Och var i så fall? Beggat? Låter alldeles för bra för att vara sant, det där med video in...

Stercus accidit
---

SledgeHammer

Asch då, nu ljuger jag ju. En hel hundring över tusenlappen... Jag kikade på MrJims länk lite. Bra ställe.

http://www.netvaruhuset.com/bild.html

Fast när man läser prislistan lite mer noga står det ju faktiskt endats TV-out... hmm.
Mvh  - Stefan -