För er som inte orkar läsa hela ÖB's rapport.

Started by Magnus, February 27, 2004, 15:46:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

BEQ

Det försvar du bygger idag är det du har om 15 år. Dagens hotbild är totalt ointressant när det gäller att bygga ett försvar. Dagens hotbild styr hur du agerar med det försvar du har.

/BEQ

Obizzz

så sant BEQ.

du har även pm :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Jotte

QuoteNågon hotbild finns inte nu men männsikor är ju för tusan männsikor och det vet vi ju genom historien vad som händer när sådana bestämmer

Oj, Obizzz nu filosoferar du på min nivå :D

Obizzz

skönt att det inte bara är jag som ligger där nere då :p
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Phlerp

Mr Jim> Vi människor har en tendens att överdriva förändringarna på tre års sikt men vi tenderar att underskatta förändringarna på tio ärs sikt. EU är ett jättefint projekt som man alltid kan hoppas blir till det bästa, men man ska inte lura sig att något här i världen är beständigt. Så mycket har jag iaf lärt mig av historian.

Förändringar tenderar att komma från det håll vi minst anar det och jag är iaf inte beredd att sluta betala brandförsäkringen bara för att grannen för tillfället kastat ut tändstickorna... Om du ursäktar min liknelse.

F16_Filur

Har också tänkt liknande tankar. Är det inte meningen vi ska lära oss nåt av historien? Om jag inte minns fel så var det 1925 år försvarsbeslut (med nedrustning och försummande av satsning på utveckling) som gjorde att vi inte hade så mycket att sätta emot 1939/40.

Varför upprepa samma misstag nu? Precis som att folk skulle vara annorlunda eller bättre än för 60 år sen. Eller varför inte för 500 år sen. Orsakerna till konflikter förblir ungefär desamma och vi kan inte lita på att vår lilla fredsbubbla varar för evigt av sig själv.

Där är för mycket pajkastning och och beslut kring olika vaga begrepp i demokratin. Behövs mer folk som tänker på vad som konkret är bra för landet några drag framåt. Sådana beslut är ju inte politiskt korrekta idag, och de som står för den okloka "korrektheten" kommer inte heller att ta nåt ansvar om det går så fel att man inte kan blunda längre. Det om något kan man lära sig av historien, att de bara försvinner. Om Finland sysslar med att stärka sin nation, så ser jag en tendens att vilja aveckla vår.

Tycker vi har lite förvrängd demokrati faktiskt. Att man måste ha minst 15 års framförhållning låter rimligt. Man kan ju hoppas de lyckas bevara själva kompetensen?

Swebeast

Jag har sagt det innan och säger det igen; den ryska björnen sover inte djupt...titta nu på Baltikum m.fl och deras nya medlemsskap i NATO....:-OO

/A

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

SledgeHammer

Jepp, ta från försvaret och ge till nån fattig stackare nånstans. Bistånd ska vi tydligen syssla med.

Jag förstår inte. Varför ger vi bort pengar så länge vi har en statsskuld..? Om vi nu verkligen ska ta pengar från försvaret, varför kan vi inte använda dem till vår egen nytta istället för att GE bort dem..?

Räcker det inte med att vi ger pengar till EU för att få tillbaka lite bidrag...
Mvh  - Stefan -