News:

No significant change

Main Menu

Vart tog knppar vägen?

Started by Phlerp, February 21, 2004, 17:57:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Phlerp

De flesta har nog sett F-35:ans knappfria cockpit tidigare, men en sak som slog mig när jag såg några bilder av den så här efter studiebeöket på F7 är placeringen av gasreglaget (eller systemhandkontrollen om man sitter i ett svenskt helylleplan ;) ), eller rättare sagt vinkeln på den. Verkar som om amerikanerna till slut lärt sig :D . Testade själv med min Cougar och även om man nog inte har samma kontroll som med Gripens så känns det helt klart som en mer naturlig och bekväm ställning. Kanske något för en mod?

TrakDah

Vilken ball cockpit! Vad enkel att föra över till simulatorer! Framtiden ser ljus ut :D

Jag hade aldrig sett bilden, men du har helt rätt, handen är mer avslappnad i den positionen på Cougarn förutsatt att man drar den linjärt och inte i ark som på F16/Cougar.

/TD

Phlerp

QuoteOriginally posted by TrakDah
... förutsatt att man drar den linjärt och inte i ark som på F16/Cougar.
Jag funderade lite på om det skulle vara väldigt svårt att göra en sådan mod, för det hade varit hur coolt som helst.

Obizzz

tycker det ser ut att vara rätt så skabbig finish :)

Är den verkligen sådär knapplös eller har de täckt över en del för att det är hemligt?
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Phlerp

Från vad jag läst på forum (och det vet man ju hur tillförlitligt det är :D ) Så ska det inte vara mer knappar. Däremot är skärmen (lite lustigt med tanke på att det inte var länge sedan antalet skärmar var ett mått på hur avancerad cockpiten är) tryckkänslig och piloten ska tydligen kunna placera sakerna där han helst vill ha dem. Lite som med fönstrena i windows.... undrar om de får blåskärm oxo ;)

ft

#5
Vad jag hört så har touchskärmar testats förr och befunnits näst intill oanvändbara i flygplan eller andra miljöer där det tenderar att skumpa. Piloter vill ha knappar placerade så att de kan stödja handen mot något fast medan de knappar, dels för att det inte skall bli feltryckningar när det skakar, dels för att kunna hitta rätt knapp utan att titta.

Edit: Dessutom brukar taktil återmatning efterfrågas. Det skall kännas när man trycker på en knapp, som bekräftelse på att det verkligen "tog".

Tänk dessutom hur fläckiga och jävliga skärmarna lär bli... nej, väljer att tro att det där är en av flera konceptstudier.

Å sjunde sidan har jag kallats teknikkonservativ förr, bland annat av mig själv. :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

Heh, ja, det med. Tänk bara när touchfunktionen lägger av... den är SVÅR att göra redundant. Förmodligen kan man styra en markör med joysticken på TQS:en - men det vet vi ju hur smidigt DET är. Tänk då att ha alla systemfunktionerna via det gränssnittet... urk!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

BEQ

Kan bara hålla med om ft ang touchknappar. Det är så gott som ett krav att kunna stödja handen innan man trycker på en knapp när det är turbulent och det är också jäkligt skönt vid högre belastning.

Tittar ni lite närmare på bilden ser ni att det ligger dukar över sidopanelerna.

Jag undrar hur de har tänkt sig att göra den feta skärmen redundant?


/BEQ