News:

No significant change

Main Menu

Skit i systemet... rena pesten... =(

Started by Horizon, February 14, 2004, 10:32:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Jag som alltid ansett mig som en sansad och säkerhetsmedveten datoranvändare har till slut drabbats av någon sorts skit i systemet. Trots brandvägg (ZoneAlarm), antivirusprogram (NOD32 med autoprotect aktiverat) och Ad-Aware 6 PRO har jag fått något i burken som ligger och slänger upp såna här rutor >

Upptäckte att Ad-Aware inte längre hämtade hem några uppdateringar eftersom programmet hade en ny "core" eller nåt, så jag tankade hem "Spybot Search & Destroy" och körde det. Hittade säkert 20 olika "säkerhetsbrister" som programmet tog bort eller rättade till. Dessutom "immuniserade" jag datorn mot över 500 "dåliga" websidor och annat skräp (genom en funktion i Spybot).

Trots detta dyker dessa popups fortfarande upp lite när som helst! Mycket irriterande när man är mitt i en luftstrid i FB och blir utkastad till skrivbordet titt som tätt. :-(

Jag har inget konstigt i min task manager utom något som heter "wscript.exe", men jag har läst mig till att det ingår i windows (c:\windows\system32) och _ska_ vara ofarligt. Denna process har dock aldrig varit igång tidigare när jag använt datorn (har bra koll på processer eftersom jag ofta är i task manager och pillar). Vet inte vad som kan ha startat den, eller om det kanske är en källa till problemet trots allt...

Är det någon som har tips eller råd att ge? Allt är av intresse, vill bara ha bort den här skiten ur systemet. Som det är nu blir jag snart galen. :-X
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

En snabb sökning på Goggle gav detta (whenusearch resp. weathercast):

http://www.kephyr.com/spywarescanner/library/whenusearch/index.phtml
http://www.kephyr.com/spywarescanner/library/weathercast/index.phtml

Hoppas det hjälper :)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

Tack för tipsen Andreas, de där sidorna med info har jag också hittat men jag har inte testat Bazooka. Däremot körde jag en extra koll med Spybot och den här gången fanns bara "WhenU blablabla" kvar bland "farliga objekt" som Spybot ville ta bort. Rensade en gång till och nu verkar problemet vara löst... hoppas jag... Dessutom installerade jag en funktion i Spybot som kallas för "Permanently running Bad download blocker for Internet Explorer". Den verkar göra susen. Tillåter inte ens reklamcookies på aftonbladet.se :)

Tror att jag fick med dessa spyware/adware när jag installerade "Gordian Knot Rippack" som man använder för att rippa och koda DVD-filmer till DivX eller XviD. Det var en jäkla massa småprogram som ingick i den "packen", så det kanske är på sin plats med en varning om ni andra tänker göra något likadant.

Hej på er!

Horizon

Argh! Problemet kvarstår, antagligen för att jag vägrar att avinstallera Gordian Knot Rippack mfl. :-(

SledgeHammer

pack... hallå eller? gör det "för hand" istället. Blir bättre.
Mvh  - Stefan -

Horizon

Av en slump upptäckte jag en sak i burken som jag inte sett förut. Kollade under Startknappen > Dokument och där låg något som hette "search.vbs". Tydligen hade detta körts eftersom det låg på den listan.

Sökte på Google efter search.vbs och hittade detta >

http://www.computercops.biz/modules.php?&name=Forums&file=viewtopic&t=11544

Killen har råkat ut för precis samma sak som mig. Jag fick också den där sidan som startsida plötsligt.

Ska följa råden som han får av en annan kille där och se om jag får bort skiten. Som det är nu hjälper varken NOD32, ZoneAlarm eller Spybot S&D. Hoppas och håller tummarna.

KeyCat

Horizon, nu kanske du bättre förstår varför jag har ActiveX och annat skit avslaget på mina burkar ;)

Hoppas det löser sig!

/Christer (a.k.a KeyCat)
>> It's all about teamwork! <<