News:

No significant change

Main Menu

Hotet

Started by TrakDah, February 03, 2004, 11:03:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

TrakDah

Nu vill jag ha en recenssion av sveriges version av TopGun!

/TD

griffin

Mkay.

ft var snäll nog att dra med mig på en förhandvisning i fredags. Så, vad skall man säga?

Kort och gott: jäkligt bra! Grymma flygscener och spännande. För mer detaljerad rescension se nedan men vill ni inte ha förutfattade meningar så sluta läs nu.

--

Jag såg en annan bra svensk film dagen innan - Rånarna - och därmed var det oundvikligt att jämföra Hotet med den. Jag tyckte rånarna var oerhört spännande och välgjord i många aspekter. Den bästa svenska actionrullen imho  konstaterade jag när jag sett den.

Hotet då? Den är bra, så mycket kan jag säga. Visst finns det en del saker som tål att vara lite skeptisk eller åtminstone frågande till, såsom vad hände med gubben som hoppade i ur helikoptern tillsammans med Sauk när de undersöker ladan? Men men, inget man lider av.

Flygtekniskt tänker jag inte gå in på detaljer, ni har väl alla sett trailern och underhållits av den avancerade EWS kapseln gissar jag. De finns de (ft bl.a.) som säkert kan rada saker som inte stämmer med verkligheten så därför tänker jag inte gå in på den biten.  Radiokommunikationen torde vara en. Men nu är det ju inte en film gjord för pålästa flygfanatiker i första hand.

Handlingen tycker jag är ganska rättfram. Spännande, ganska enkel med några vändningar här och där. Spännande absolut, i synnerhet som det känns som att historien inte alls är långsökt. Det är ös från början till slut och få stunder som filmen stannar upp. Bra temp mao.

Skådespelarinstatserna är förträffliga, i alla fall vad gäller alla huvudpersoner. Möjligtvis är det nån/några i de mindre rollerna som inte är 100% övertygande. Bäst tycker jag nog att huvudrollsinnehavaren är, det är lätt att känna sympati för honom. Men Sauk äger, speciellt som dryg och tämligen besatt "specialpolis". Skurken (ja, det finns en sån) är också bra - inte onödigt "bondskurkifierad". Ibland händer det lätt att nån egenskap hos skurkarna överdrivs för att man skall förstå hur onda de är.

Flygscenerna då? Jag är ju tillräckligt fanatisk för att vara nöjd med 2 timmars flygande *enbart*, utan handling. Men det man fick var toppen tycker jag allt, men det kändes som man återanvände en del material men jag kan ha inbillat mig. Hade velat ha lite mer närbilder för att öka närvarkänslan och intensiteten i flygvyerna. Men va fan, så mycket Gripenporr på så kort tid har jag inte sett på film! Vill man ha mer får man gå på en flyguppvisning.

Så, var landar vi? Personligen ger jag den....

4 av 5 noskoner: <<<<

För en femma hade det krävts... jag vet inte... jag är väl kräsen. Smådetaljer tror jag...
Jämfört med Top Gun då? Svensk Top Gun sägs det men det känns lite fel - de har så fullständigt olika approach. Top Gun innehåller mer flygning men kvaliteten i Hotet är bättre.
snappahead

ft

Instämmer med föregående talare.

Displayer och sånt var åt skogen med jämna mellanrum, och man kan fundera litegrann på saker som hur de egentligen tänkt sig att fällningsmekanismerna fungerar (hint och spoiler nedan), men i stort sett tycker jag att de hade gjort ett bra jobb. Tillräckligt autentiskt för att fungera i storyn utan att man sitter och stör sig om man inte vill - det duger faktiskt för mig!

Klart Griffin tycker det är bra flygscener när de flyger med fyra Rb75 och kondensslingor från varenda en av dem... ;)

Fotot var inte i Top Gun-klass, tyvärr... där hade jag gärna varit med och filmat, det skulle gå att göra så mycket bra! Men, återigen, helt acceptabelt och mycket sevärt. På tiden det uppmärksammas att vi har så bra flygplan och ett så bra flygvapen!

Mvh,
 /ft

Byter man ut krutpatronen mot en radiomottagare borde det vara uteslutet att man sedan lyckas fälla lasten m h a krutpatronen... även om radiosändaren på magisk väg lyckas aktivera den andra krutpatronen.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Obizzz

låter som att man får ta och se den iallafall lite flygscener skadar ju aldrig :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Fozz

Såg den precis.
Faktist väldigt nöjd, satt med ett stort leende nästan hela tiden. :)
Alla generaliserar...

Fozz

Förresten, Controlling the battlefield filmen som ligger på www.gripen.com innehåller flera av flygscenerna som dom hade med i Hotet.
Kom på det precis... :)

Alla generaliserar...

Phlerp

Om man kollar riktigt noga på Controlling the battlefield filmen, så ser man att båten de "spränger" i slutet är jagaren Småland som högst fredligt ligger förtöjd i Göteborgs hamn som en del av det maritima centret.

Fozz

Tuft. :)
Förresten, är inte Rb15 byggd för att explodera ÖVER målet, eller har jag som vanligt rört ihop det igen?
Alla generaliserar...