Bra jetstidssim för n00b?

Started by TrakDah, January 30, 2004, 17:58:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Då kommer man väl osökt att tänka på F-22 Raptor? Fast det bästa där är nog den buttra instruktörsrösten.

Första introduktionen:
- The F-22 Raptor is the most advanced fighter in the world, only a selected few are chosen to fly it. LetÃ,´s find out if youÃ,´re one of them.

När man ejectar flygandes upp och ner 10m ovanför banan:
- You..are..an..idiot!

Dock, ett skitspel.

Obizzz

en hake där bara ctrl det handlade om jetflygplan :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Obizzz

håller nog med ctrl lite där? hur svårt kan det vara ?  ok Falcon kanske är lite klurigt med alla settings och sånt men lomac är ju inte så mycket men det kräver ju en hästdator....
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Horizon

Det ligger mkt i det ctrl säger. Själv köpte jag Falcon 4.0 som min första simulator. Hade gått om tid att läsa in mig på manualen eftersom jag i samma veva råkade bryta handleden. Men... även om man inte har sån "tur" så är det verkligen att rekommendera att börja med F4. Så svårt är det faktiskt inte att bara starta, landa och skjuta lite missiler till höger och vänster :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Är inte Falcon 4 manualen en aning överreklamerad? Jag tyckte själv den lämnade en hel del utrymme för missförstånd i vissa avsnitt. Tex att steg för steg instruktioner för vissa moment blandades ihop med de tekniska förklaringarna! Även att saker i illustrationer kallades för en sak, medan samma pryl i texten bredvid hade ett annat namn! Förvirrande minst sagt. Sedan SP3 har en hel del moment i tex A-A ändrats och sist jag provade F4 hade ingen riktigt fullständig uppdatering av manualen tillkommit. För att få veta vissa saker var man helt enkelt tvungen att fråga någon med erfarenhet. Sen att de amerikanska systemen i sig själva inte är direkt användarvänliga gör ju inte saken bättre, men det kan man inte skylla på simulatorn. Deras koncept verkar vara att det ska finnas femtioelva olika sätt att åstadkomma samma moment på. Jag skulle själv vilja bli guidad av någon som kan kan F4 nån gång när jag får tid att ta upp den igen.

QuoteKanske är man helt skadad, men är vare sig lomac eller F4 så jävla svårt egentligen? Dra hem till liraren och sitt bredvid 2-3 timmar så blir han nog fast.

Håller helt med, personlig guidning måste vara det bästa.

Obizzz

Krångligheten i de amerikanska systemen kan man väl hålla med lite om särskilt efter BEQs genomgång av gripen... :)

Jag har själv planer på att lära upp någon i Falcon vi kanske skulle skriva ihop en träningsguide eller nåt att följa.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

Personligen tycker jag nog att det är dumt att krångla till saker... börja med en sim som för det första är lätt att få tag på (utesluter t.ex. F4 eller P1SF). Jag utgår från att det är *köp* vi talar, för det är en bra början att köpa sitt spel så man får manual och full support.

Nummer två, vad uppskattar polaren i de andra spel han lirar? Vilka andra lir gillar han? Om han t.ex. gillar snygg grafik, ta då en sim som har tyngdpunkten på det. Gillar han kampanjer? Multiplay? Välj nåt som är starkt där... etc etc. Har man en eller ett par saker som man gillar/är bekant med är det lättare och roligare att sätta sig in i övriga delar.

Sist men inte minst, vad lirar hans vänner, t.ex. du? Att ha en "parhäst" som man lär sig av eller tillsammans med ökar nöjet och inlärningskurvans lutning.

Detta säger inte emot föregående talare, många bra förslag och argument tycker jag personligen men jag skulle försöka använda liknande resonemang som ovan för att se vad jag skulle välja. Givet att du har svaren på dessa frågor är det lättare att svara på vad du skall rekommendera din kompis att skaffa.

Själv tycker jag nog t.ex. CFS inte är så dumt förslag. Lomac likaså, tror nog skalbarheten i det spelet är tillräckligt.

Bara mina 5 cent ;)
snappahead

TrakDah

CFS kommer inte på tal :)
Heeeelt subjektivt bedömt, men det är ju så att ju mer man tvingas ladda hem å dona innan spelet uppfyller de krav man ställer desto mindre troligt är det att det blir roligt fort.

Utesluter därför omedelbart F4.

LO utesluts pga hårdvarukrav.

Han e f.d skrivbordsmilitär och han lirar BF 1942 med sina likasinnade. Han blev lätt intresserad av jetsimmar då han var här och fick ratta LO och F4, men som start och med tanke på hårdvaran så blir valet annat än de två. USAF, F22TAW eller möjligen P1SF har jag haft i åtanke, fast den sistnämnda vet jag för lite om.

Tror det blir F22TAW eller USAF beroende på vilken vi hittar hos (känsliga läsare varnas för svordom) Softwareexpress.

/TD