News:

No significant change

Main Menu

Freelook

Started by KeyCat, January 29, 2004, 09:20:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

KeyCat

För den som har en webkamera liggande är det kanske värt att testa och prislappen är ju inget att klaga på...

http://www.freelook.org/

Läser att den har en sk VKEY funktion som de använder till Raven Shield och det hade ju varit super om man förutom i IL2 och LOMAC även kan använda den i OFP för att vrida huvet höger/vänster.

Tänkte själv testa den så fort tillfälle ges men om någon hinner före kan ni väl posta era erfarenheter.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Dubble0zero

Som jag förstod det när jag kastade en blick på texten så var det tyvär bara att luta gubben man kunde göra i RS, inte vrida huvudet...
Men eftersom att jag inte läste så noga så kan jag ju ha fel, det skulle vara trevligt... =)
...000... =)

ft

Implementationsfråga. :)

Skulle göra OFP spelbart IMO! Jag klarade inte av att leva med tunnelseendet.

Mvh,
/ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Subroc

#3
ursäkta att man gräver upp gamla trådar men jag har inte sett denna förens igår.

Har senaste tiden gått och sneglat efter en track-ir, dock har jag inte lyckat att smussla in kostnaden i budgeten för det stundande bröllopet.
"div. tillbehör brudgumskostym, 1795:-":-OO

så detta var precis vad jag behövde

Delar som behövdes till bygget:
1st vit lysdiod 3,5V, 30mA,
1st 9V batteri
1st 220Ohm resistor
Lite sladdar
1st vippströmbrytare
1dm Krympslang
Anslutning för 9V batteri
Maskeringstejp
1st Webbkamera befriad från min syster

Och som bas för hela konstruktionen:
1st Kronans M59 keps, modell sommar

kopplade upp och testade, allt fungerar över förväntan
har än så länge bara testat i windows och i SFP1
programmet kräver dock lite finjustering för att fungera optimalt (så att inga lampor i bakgrunden stör)
dock är ju detta bara "2DOF" men för det rimliga priset av 100:- så är jag fullt nöjd.
Nu när jag vet att det fungerar så har jag planer på att uppgradera den lite med en Ir diod, och ett filter framför kameran som bara släpper igenom ir ljus, då borde man slippa problemen med bakgrundbelysningen. ska även försöka montera in den i en lite snyggare förpackning.

kommentar av min kära sambo när jag demonstrerade bygget: "det är ju tur att du håller till i källaren så att inga grannar ser dig", ingen som helst förståelse för min lycka:p
förklarade sen att vi i princip _tjänat_ 1700:- på att jag byggde den istället för att köpa mig en track-ir, då vart hon lite nöjdare.:D

bild på bygget kommer snart.

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Lupson

Subroc: Byggde en sådan själv för ett par år sedan efter tips från doc. Idén med IR-lampa och filter låter suverän, nu måste det vara riktigt mörkt i rummet för det skall fungera.

Tyckte dock att uppdateringsfrekvensen på min (riktigt gamla) webbkamera var något för låg samt att centreringen tappades för lätt, så det var länge sedan jag använde den nu.

Har testat 6DOF i FS 2004 och det rockar!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Subroc

#6
min quickcam express funkar utan problem, visst är det ett par millisekunder släpning
men det känns inte ryckigt eller nått sånt.

testade för skojs skull i OFP, kanske har med mina inställningar att göra men där kändes det väldigt stelt. Funkade bra rakt i x- eller y-led men kombinationen av de både var i princip omöjlig att få till.
Sen skulle jag försöka i RBR, hade för mig att det har stöd för track-ir, men jag hittade inga inställningar, eller ligger det med i senare patchar (Jag kör opatchat)

har kollat runt på lite forum, verkar som de flesta webbkameror har ir-filter i linsen för att filtrera BORT ir ljus, dock så ska detta gå att plocka bort (och istället byta ut mot ett dagljusfilter) och de ska då kunna uppfatta "ljuset" från en ir-diod motsv. fjärrkontrollernas.

redan nu så funkar det bra i ett upplyst rum, så länga man ställer ner ljuskänsligheten på kameran. Det får dock inte vara några andra ljuskällor inom kamerans synfält,
sen kör jag med en högintensiv lysdiod. (bygger fungerar f.ö bra som pannlampa)

Phlerp

#7
<trådkapning>
Track IR, släng dig i väggen. Det blir inte mycket mer verkligt än så här :D

http://video.google.fr/videoplay?docid=9091545735215129742&hl=fr

Fast personligen hade jag nog försökt sätta in två kameror så man kunde få djupseendet också. Och så skulle det väl vara mer idealiskt att sätta in systemet i en helikopter.
</trådkapning>