News:

No significant change

Main Menu

R77 och AIM120

Started by F16_Filur, January 28, 2004, 13:49:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Tänkte fråga hur funkar dessa i spelet vad gäller övergången till active homing? Är de båda som R77 var i Flanker 2.51, fire and forget direkt från början, eller funkar de som i verkliga livet nu? Finns det något meddelande på HUDÃ,´en eller MFDÃ,´n som talar om när den blivit aktiv så man kan svänga iväg?

TrakDah

R77 är simulerade med Pole osv, dvs tidpunkt då de blir aktiva. Däremot finns det ingen indikation för detta för piloten i ryska flygplan, utan man får snällt kolla på sekundvisaren på klockan (som på riktigt!)

Jag ska försöka hitta uppgifterna åt dig med tider osv, för jag har dem inte till hands just nu. Jag återkommer

/TD

F16_Filur

Hej, låter bra. Får F-15 piloten i spelet nån indikation på när deras AIM120 blir aktiv då?

TrakDah

denna sida finns det mesta beskrivet. Märk väl att det är skrivet ur ett Su-27 Flanker 1.x-perspektiv, vilket innebär att allt som sägs inte är 100 % rätt ur ett verkligt taktiskt perspektiv, tänker då främst på att man inte behöver öka farten för ett tidigt F-Pole.

/TD

F16_Filur

Väldigt bra sida! Han pratar ju där om att bryta fiendens radarlåsning genom att flyga mer eller mindre exakt 90 graders vinkel i förhållande till hans flygriktning, så fiendens radar uppfattar ingen rörelse. Har glömt den tekniska termen för detta, någon? (Pulse doppler notch kanske) Så det här var en grej som fanns i Flanker 1.x, togs bort i 2.x och nu alltså är tillbaka?

Kan väl också tänka att ju modernare radar, desto bättre måste de väl vara på att hantera det här "tricket"? Gäller det för alla jaktplanen i Lockon att de går att "lura" så här?

Dock lite märkligt tycker jag att ingenting nämns om den exakta R77 proceduren (hur den är modellerad i lockon) samt detta med doppler notch, varken i manualen eller i någon readme. Är det hemligt, eller bara slarv?

TrakDah

#5
det stämmer att det togs bort i F2 pga av lobbying (kan inte beteckna det på annat vis) av vissa testare.

Tack och lov var det en av de 1a grejer Matt la tillbaks i Flanker då han fick kommandot.

Det stämmer i princip att moderna radar har mindre problem med PD notch, men rent faktiskt e det så att du kan aldrig slippa undan det problemet så länge du använder PD-radar. Men främst är det vilket radar-läge som används som avgör om du lyckas begränsa Notch eller ej. I princip kan man säga att problemet är minst allvarligt i STT.

Det finns ett läge till då ett mål inte genererar "doppler", och det är när det flyger från dig i samma fart som du.
I bägge dessa fallen tappar PD-radar objektet. PD-radar använder nämligen doppler-effekten för att mäta fart (den vet hur fort du flyger och hur mycket doppler som genereras och om målet är på väg mot eller ifrån dig).

Det finns fler "problem" för en PD-radar, bl.a att mäta avstånd. Ett eko som kommer tillbaks kan vara x, 2x, 4x osv bort, där "x" är tid från det att pulsen gick ut). Dvs att radarn måste på annat vis än med ett eko avgöra om målet är. Radarn har ju ingen metod för att "numrera" ekona. Det vet inte att "detta är eko på den puls jag skickade ut för y sekunder sen", utan bara att "just det ja, det här är ett av mina ekon!". För att komma runt det problemet kan man förenklat säga att det skickas ut pulser på olika frekvenser med olika intervall.

/TD

F16_Filur

#6
De aktiva missilerna har tyvärr kvar samma bugg som från Flanker 2.5x, de är aktiva direkt efter avfyrning - fire and forget. Testade både med R77 och R27AE, sköt headon på max avstånd mot ett jaktplan som manövrerade, bröt radarlåsningen med TAB direkt, slog över till F6 och såg missilen söka upp och förstöra sitt mål. Tror samma gäller för AIM120 faktiskt. Fler än jag som upplevt detta.

Vad gäller semi-aktiva, bryter man radarbelysningen så missilen blir en helt ballistisk går det ändå att låsa på målet igen så missilen börjar söka på nytt! Knappast realistiskt eller? Finns en track (v1.01) som visar detta här: http://gwwalter.customer.netspace.net.au/SARH_bug.zip

Sen har de tagit bort inte bara markradarn utan även TWS mode i de ryska kärrorna, du slår på radarn och ser kontakterna direkt som trianglar på displayen. Borta är möjligheten att först se ekona som trianglar pekandes uppåt eller nedåt på HUDÃ,´en vilket visade om målet närmade sig eller färdades bort från dig.

Även möjligheten att se ekot blinka i sync med i vilken höjd radarn scannar på högra sidan av HUDÃ,´en i scanmode är borta. Man kunde alltså se kontaktens höjd i förhållande till sig själv, inga exakta värden. Denna högra "scanbar illuminator" är nu bara kosmetisk.

Skulle vilja se en track på att dopplernotch är programmerat innan jag riktigt tror på det.

edit: ok, jag tror på det

Radarn känns förenklad med bara två lägen/modes i BVR nu, men eftersom F2Ã,´s TWS inte var korrekt så är det väl bättre med få saker som stämmer än flera som bara gör det till hälften. Får bara hoppas viljan finns där att göra de ryska kärrorna mer "close enough" när de väl rett ut problemen med F-15.

TrakDah

I en "headon" blilr effekten precis den du beskriver. Men det stämmer inte att de är "active" hela tiden. Det har alltid varit rätt modellerat i Flanker-serien. Däremot kan man tvista om när de blir aktiva är verkligt eller ej.

Ryska kärror har aldrig haft TWS på riktigt.

Måste kolla på det du säger om att ekot ligger kvar för länge på HUD:en, men jag har för mig att du har fel.

Dopler notch finns definitivt. det kan du enkelt bekräfta själv istället dör att förlita dig på nån TRK. Men vill du leta efter det så varsågod.

Du har rätt till din åsikt, men jag håller definitivt inte med. F2 sög så illa att det var hemskt. Skitspel. LO håller helt OK klass.

/TD