Mera: vad är det här för nåt-frågor...

Started by griffin, January 15, 2004, 21:13:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Nåt jag är fascinerad av är kondensstrimmor av olika slag på flygplan, allt från de vid snäva svängar som de när klaffar på större flygplan fälls ned.

På flera bilder på Gripen där den bär Mavericks ser man kondensstrimmor på utsidan av missilerna (Se t.ex. denna bild).

Min kanske dumma eller möjligtvis onödiga fråga är: varför uppstår den bara på utsidan av missilen?
snappahead

AndersO

Är väl samma fenomen som på vingar, vingspetsvirvlar?.. Luften på undersidan (högttryck) strävar till översidan (lågttryck), vid +alfa vinklar... Håller just på med att modellera detta!

Eller jaha, att den bara är på ena sidan?.. Hmm, kanske för att luftströmningen blir störd på den andra sidan av den feta RB 15 som hänger brevid? ;) Lite mindre tryckskillnad, mindre vrivel?

ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Andreas

Men varför bara på dom yttre vingspetsarna på roboten?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

AndersO

Hmm.. Luftströmmen under flygplansvingen har ju samma fenomen, så den strömmen är nog vinklad lite utåt mot vingspetsen, så den yttersta robot vingen kanske får lite mer alfa än den som är innerst (pga negativ "v form")... Och då mer lyft, starkare virvel.. Fast nu fabulerar jag.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

griffin

Ja, jo, jag har väl en grundläggande förståelse för fenomenet i allmänhet, men just ena sidan... det gör mig nyfiken.

edit: och det är bara på mavericken jag sett det. eftersom jag inte sett det på nåt annat flygplan gissar jag att det kanske har att göra med hur luftströmmarna fördelas längs flygplanet (tänk fågelsträck) i kombination med Maverickens utformning och placering. Men vad vet jag...
snappahead

Magnus

Min hobbyteori är att det undertryck som bildas av vingen på Roboten kyler luften och bildar den tunna kondensstrimma genom att den kylda luften förmodligen är kallare än den varma luften vid vattnet.

Antagligen är vingen på Maverick utformad på ett sånt sätt att den stör luften annorlunda än vingen på RB15. Flygplanets läge, luftströmmar, vindar osv påverkar ju. Farten kan göra skillnad. Bilden säger ju inte hur flygplanet flyger innan den tagits och var han är på väg.

ft

Det ser ut som vortexlyft, något som genereras av deltavingar vid rimligt höga anfallsvinklar eftersom ändvirveln kurvar runt hela framkanten av vingen istället för bara vingspetsen.

Så, varför skulle då yttervingen av 75:an ha störra anfallsvinkel?

Ett sannolikt svar är 3D-flöde. Luften under en vinge kommer att röra sig utåt medan luften ovanpå rör sig inåt. Detta ger då naturligtvis högre alfa på ytterfenan på roboten.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Amen. :)

ft:\>> Vill du vara min idol för en kväll eller så? ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names