News:

No significant change

Main Menu

Rapport JulLAN

Started by Bax, January 13, 2004, 22:25:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Bax

Gott nytt år på Er alla !                           Norwich13/1 -04

Sitter nu på Marriott hotel utanför Norwich, England, med lite tid över och en lånad laptop. Tänkte jag skulle berätta lite om vårt julLAN som vi hade i mellandagarna. Eftersom jag sitter i England så kan jag tyvärr inte lägga ut några bilder men Maverix kanske kan :-)

Eftersom vi endast blev två tappra så bestämde vi oss för att koncentrera oss på A-A tactics. Naturligtvis tänkte vi först avsluta vår kampanj "Grytet" som nu var inne på sitt tionde dygn. Efter lite konsulterande kom vi överensom att låta kampanjen gå för sig själv lite så att fienden kunde hinna reparera lite flygbaser. På detta sätt tänkte vi låta dom skicka upp flyg till slakten och på så sett öka våra kampanjpoäng. Detta hoppades vi skulle egga våra marktrupper att gå på offensiv.
Till vår stora "besvikelse" upptäcker vi att efter några timmar så proklameras fred. Förklaring blev att totalt herravälde i luften stoppade nordkoreas avancemang söderut medan våra markoperationer inte kunde genomföras med rimliga förluster. Kriget är alltså över och slutade i en situation som inte skiljer sig mycket från verkligheten - skrämmande !
Vi vill här tacka alla NoSigare för Er hjältemodiga insats i denna våran längsta kampanj som har levat igenom flera LAN och otaliga Online. Jag skulle gärna nämna Er med namn men det är omöjligt att komma ihåg alla som varit med så ingen nämd - ingen glömd ! Själv har jag säkert flugit cirka 40 sortier och har långt ifrån varit med på alla.
Denna period i Falcons historia skall kommas ihåg som perioden med en fungerande standard som varat länge och då tekniken kommit så långt att online faktiskt funkat helt OK. Nu har vi BMS, FF, SP4 och allt vad det heter och att nångång mötas över nätet med samma patchning kommer att vara svårt - jag hoppas att vi snart kan enas om en fungerande plattform igen. Det har varit mycket givande period - tack igen !
Maverix och jag funderade lite på vad vi kunde gjort annorlunda för att få ett annat kampanjslut och funderade på om vi verkligen skulle slått ut så många baser innan vi  förstört deras plan i luften. T.ex. kunde vi varit mer selektiva och endast hållt SU-27 på marken och slått ut resten av flyget i luften för att få mer kampanjpoäng. Kanske man skulle opererat mer luftstöd åt marktrupperna ?

Med kampanjen avslutad så bestämde vi oss för att gå igenom ett antal TEÃ,´s med inriktning på A-A.
Vi kom fram till en lyckad taktik som fungerade bra i 2 versus 2 och 2 v 4 då motståndet var upp till Mig-29. Vid kontakt så sorterade vi först targets och gjorde klart att vi hade samma picture. Om så inte var fallet så gick vi genast defensive för att få ett bättre utgångsläge. När vi var klara för anfall gick ettan shooter och tvåan cover med tvåan cirka 2 miles bakom. Den som ettan skjutit mot går defensive och turning cold. Ettan supportar sitt skott så länge han vågar medan tvåan låser upp nästa target som ligger närmast ettan och antagligen redan skjutit mot honom. Ettan går defensive och tvåan skjuter mot förföljaren som måste gå defensive och släppa sin låsning på ettan. Ettan är nu fri att gå runt och gå cover för tvåan som följer sitt skott så länge han vågar medan ettan låser upp på nästa bandit som låser på tvåan.
Nästan varje BVR egagement fick detta utseende, som en gigantisk cirkelrörelse, ettan och tvåan växlande mellan shooter - cover. Dom gånger då timingen stämde fungerade det mycket bra. Vi spelade alltid in ACMI som vi gick igenom noga och såg då att när fienden var 4 eller fler gärna skickade ner ett plan på lägsta höjd i en bracket rörelse. Vår radar var då i TWS läge och kunde inte täcka upp för denna rörelse utan ett eko försvann. Denna fiende kunde sen dyka upp bakom, underifrån och mycket nära och sköt då ofta IR och var på så sett osynlig. Detta lyckades vi stoppa genom att låta den som gick defensive också börja scanna lågt bakom shooter innan man vände upp för ny offensive.

Vi körde med BMS 1.0 på den nya NoSig SP3 patchen (som överensstämmer med 87:e). Inga labels och vi använde Falcons egna voice com vilket var en rejäl realism höjare. Personligen upplevde jag mindre lag med detta system jämfört med TS. Lustigt var också att den inbyggda comÃ,´en ibland gav oss mic clicks vilket snabbade upp kommunikationen. Vi provade också att strunta helt i brevity och snacka svenska vilket gjorde framförallt target sorting snabbare och gav oss bra SA då vi övade taktik, men vi bestämde oss oxå för att träna korrekt brevity.
BMS var en trevlig upplevelse och redan vid T/O fick man en känning av den ökade realismen med en rejäl vind avdrift vid climb out. Mycket av våra BVR engagements skedde i IMC vilket också var spännande.

Som vanligt kom jag till LAN med ny utrustning, som jag jobbat på in till sista stund och var otestat. Min setup bestod denna gång av ICP, MFDÃ,´er, Gearpanel, EWS, Trimpanel, Cougar samt mina hemmabyggda pedaler. Mina nya paneler fungerade bara delvis och felsökning skall påbörjas så snart jag kommer hem. Mina pedaler kändes väldigt bra men har fel utväxling i länken till potten. Jag använder en pot från en gammal CH joystick. Potten har en rörelse på cirka 270 grader men användes i CH joyyan kanske bara 90 grader. Felaktigt antog jag att om jag använde hela området så skulle kallibreringen bli noggrannare. Jag ordnade en utväxling på 1:3 och fick på så sett tillgång till kanske 250 graders rörelse men detta område gick inte att kallibrera med Cougars programvara och resultatet blev fullt utslag med endast mycket lite pedalrörelse. Lite bättre resultat fick jag från windows egna kallibrering som klarade ett större område. Detta måste konstrueras om och eftersom jag valt direktlänkade kugghjul istället för överföring via rem eller gummiband så måste jag byta kugghjul och borra nytt hål för pot-axeln.
Dessutom hade jag en sprillans ny dator med bl.a. 9800XT grafikkort vilket fungerade utmärkt och Ayes cockpit fungerade nu klanderfritt med bibehållen nätverkskontakt.
Vi var på Maverix jobb i Hbg som var mycket bekvämt med nätverk, internet och storbildsprojektor på plats samt tillgång till en outtröttlig kaffemaskin som kunde trolla fram alla möjliga italienska varianter av denna magiska dryck.
Mycket trevligt Maverix - tack !

Har fortfarande några veckor kvar på denna utlandstjänstgöring för Eastern Airways i Norwich. Mitt företag har hyrt ut en Embraer 145 till detta bolag och vi hjälper dom att komma igång tills dom har fått några egna utbildade besättningar. Inte helt roligt att sitta på hotell rum när min familj väntar tillökning, men går allt som planerat så har jag några veckor tillgodo. Ekonomin är därimot fördelaktig och dessutom fick jag möjligheten att besöka Duxford Imperial War Museum förra helgen vilket var en höjdare. En höjdpunkt var bl.a. att jag fick en närmare titt på en La-9 med alla cowlings borttagna så man såg alla fyra 20mm kanonerna som så många gånger har räddat mitt skinn i Forgotten Battles.

mvh
Bax


Bax
87th Stray Dogs VFW


Obizzz

låter som om ni hade trevligt :)

kommer du på studiebesöket? Horizon vill nog ha anmälan isåfall :) men det kanske blir svårt med jobb och familjegrejerna som väntar?

trevligt med ny dator har du testat lomac på den där? patchen släpptes ju nyligen och fixar till det mest irriterande.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Horizon

Ja, hörru du Braxen var är du egentligen? Uppe i det blå!? :)

Skriv in dig i anmälningstråden eller ring mig om du vill med till F7 och hälsa på BEQ den 7/2!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Maverix

Bax, jag har varit upptagen med mitt PPL och samtidigt varit i Malmö en hel del på en del utbildningar via jobbet och har helt enkelt inte "orkat" lägga ut bilder från LANÃ,´et men jag ska ta mig tid o göra detta.

ctrl, jag har dragit iväg ett mail till 87Ã,´e som förklarar min situation och dragit mig ur utbildningen med 87Ã,´e, känner helt enkelt att jag vill lägga tid på PPL o teorin, har kommit igång ganska bra med mina studier men meteorologin verkar vara ett tungt ämne för mig.
87Ã,´e har gett mig en chans men tyvärr har jag sumpat denna chans nu.

Maverix
;)

Maverix

Fysiken har jag som tur alltid haft lätt för, så man hänger med någorlunda. Det som jag upplever som jobbigast är alla typer av moln och namnen på dessa, och ska man då följa med i en frågeställning där en massa "nya" namn o termer rabblas upp, gör att man blir ganska snurrig i knoppen.
Men å andra sidan kan jag tycka att det är ganska intressant villket kan vara ett steg i rätt riktning.

Maverix;)

KeyCat

Tack för trevlig läsning Bax!

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<