News:

No significant change

Main Menu

antialiasing?

Started by Assassin, January 01, 2004, 10:30:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Assassin

Altså, jag är konfunderad.. verkar som precis alla kan köra Falcon med någon sorts AA, typ 4x men min 1,8 Ghz dator med ett 128MB FX5200 kort kan inte köra någon som helst AA i Falcon 4 utan att hacka.. detta gäller ENBART i cockpitview och inte i external view... Varför? Någon sorts grej jag glömt kryssa i, i F4patch eller bara kass dator och GFX kort?
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

Triton

Nja, det sitter nog i gfx.kortet, eventuellt i drivarna till det. nVidia har alltid haft riktigt taskig FSAA i mitt tycke, den drar ohyggligt med resurser... så din 1,8 orkar inte med det.
ATI's FSAA är mycket mer "lättdriven" och kräver betydligt mindre pulver att köra.

Bäst i klassen än idag vad gäller FSAA är 3dfx Voodoo5, mycket lättdrivet kort som ger lika bra eller t.o.m. bättre FSAA än dagens moderna kort (men det hänger inte med i övrigt tyvärr). Fattar inte att nVidia gick och köpte upp 3dfx men inte tog och utnyttjade deras hårdvaru FSAA i sina kort.... hade de gjort det hade nog t.o.m jag gått och köpt nVidia-kort.
:p
Triton
Tactical Engagement Center

TrakDah

Kan man tro att nV köpte upp Voodoo för att bli av med konkurensen? ;)

Fult, dumt, korttänkt, men gjorde ju att de sålde fler kort - tills ATI släppte sitt 9700...

/TD

Triton

jovisst var det för att slippa konkurrensen, men de dabbade sig genom att inte dra nytta av förvärvet. :)
samtidigt så undrar man hur många ex-3dfx anställda som hamnade hos ATI efter uppköpet.... ATI gjorde ett redigt ryck inte långt efter uppköpet? :D
Triton

Phlerp

Hmmm... inte så troligt. Det tar ju trots allt ganska lång tid för ny teknik att nå marknaden. Om jag inte minns fel så var Nvidias FX deras första kort där de drog nytta av teknikerna från Voodoo. GC var väl en sån sak... Synd att det inte slog igenom bara, på papperet verkade det revolutionerande.

Lupson

Ett FX5200 har alldeles för dålig minnesbandbredd för att kunna köra FSAA eller anisotropisk filtrering med tillräcklig prestanda på någotsånär hög upplösning. Men pröva att överklocka minnena, det hjälpte rejält på mitt 9500 Pro då minnesbandbredden, vilken är avgörande för FSAA-prestanda, (i stort sett) stiger linjärt med klockfrekvensen.

Personligen tycker jag FX5200, och säkerligen också ATI:s 9200 är lite av bondfångeri - de har förvisso "äkta" DX9-stöd, men är inkapabla att med någotsånär bra prestanda utnyttja funktionerna.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Mr_Pyro

Kan nån rekomendera ett prisvärt Nvidia eller ATI kort för max 2500:- som klarar av AA i 1024x768 på en Athlon 1.2 Ghz (133Mhz FSB).

mvh
/Mr_Pyro

Triton

hm, det är en djungel. :D

Men, ett 9600 Pro 128mb kostar runt 1500kr och är klockbar.
Se bara till att du väljer ett bra kort, 9600 Pro finns med olika features beroende på tillverkare. Jag rekommenderar Sapphire, de kör med hela paketet inklusive DX9-stöd (alla 9600 Pro har tydligen inte det). En del andra kanske har 256mb minne istället men är bara DX 8.1 eller klarar bara 4x AGP. Kolla noga innan köp.

Men luska lite, kan du hitta ett 9700 Pro eller en 9800/9800 Pro för en bra peng så är det ett bättre köp. (De har dubbla antalet pipelines i GPU'n jämfört med 9500 / 9600 varianterna = snabbare och mer lättklockade)

Jag kör själv en Sapphire 9700 och är kanonnöjd. :)
Triton