För er Flashpointare med TIR...

Started by Dubble0zero, December 17, 2003, 18:57:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

Jag hittade denhär tråden på naturalpoints forum, den beskriver hur man får TIR att funka i OFP...

Det funkar bra, fast jag har inte riktigt ställt in det som det ska vara än...

...000... =)

KeyCat

#1
Har du fått till det DZ?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Dubble0zero

Sådär...
Den funkar bra om man styr med musen, men om man styr med joystick så centrerar den inte när man tittar rakt fram, det är en inställning i OFP tror jag...

Men om man bara ska springa runt och panga så funkar det bra... :)
...000... =)

KeyCat

DZ med den programvara som nämns i tråden ovan går det att mappa så att om man vrider huvudet låt säga 10 grader vänster så skickas KP7 (tittar 45 grader V i OFP) och om man vrider huvudet ytterligare 10 grader vänster så skickas KP4 (tittar 90 grader V i OFP) och slutligen om man vrider 10 grader till så skickas KP1 (tittar 135 grader V i OFP) och tvärtom om man vrider huvudet åt höger, dvs KP9, KP6 och KP3?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Dubble0zero

Nej, egentligen inte...
Den kan inte känna av hur mycket åt något håll man tittar, däremot så kan man ställa in så att om man tittat snett uppåt så får man en knapp, och om man tittar rakt åt sidan så får man en annan, då kan man köra med snett som antingen 45 grader och rakt som 90, eller också så vänder man på det, så kan man titta i 45 grader lite lättare, det senare har jag funnit enklast att använda, dessvärre så blir det ju inte naturliga huvudröreslser om man har den konfigurerad så, så jag funderar på att strunta i 90 grader, och bara ha 45 (känns trevligare på något sätt)...
Men vi får se, jag har inte bestämmt mig än...
...000... =)

KeyCat

Synd :-X

Undras om det finns ett API i drivrutinen till TrackIR. Borde ju inte vara så svårt att hacka ihop något i VB/Delphi/C som skicka tangenterna om man hade tillgång till aktuell vinkel etc. från drivrutinen....

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Dubble0zero

#6
I en tidigare version av drivrutinerna så fanns det key mapping, men de tog bort det... Problemet med den keymappingen var att den höll inte knappen inne när man höll huvudet i en vinkel, den tryckte bara till på knappen, så det funkade inte heller i OFP...

Det du pratar om är det somprogrammet gör med de speciella dll filerna till t.ex. FB...

Om du vill skriva ihop nått så borde du kunna använda TIR2Joy programmet, det läser av utdatan från drivrutinerna och översätter de till en possition på X och Y axeln...

Sen är det ju bara en fråga om att programera så att man kan ställa in att vrida huvudet en viss vinkel i OFP, det är nog där bekymmret kommer, man kan ju ínte använda musdrivrutinerna, de styr gubben, och vad jag vet så kan man inte ha två olika möss som styr olika saker (och då skulle man kunna köra "mouse emulation" (eller vad det heter) i den vanliga TIR mjukvaran)...
Däremot så borde det funka att göra det till ett komando på joysticken, problemet kommer när man vill använda joystick till att flyga med i OFP, för då måste man ha två spelenheter, och det har inte OFP stöd för...
Sen så uppkommer ett problem till, det är att om du använder musen i OFP så tar den över joystick komandona, alltså kan man inte har joystick och mus samtidigt... Och när man styr med musen så funkar det som det är (förutom att man inte kan ställa in en vinkel)...

Men om du vill försöka så är jag gärna provdocka... :)

[edit]
Hmm, när jag läste ditt inlägg igen så förstår jag mer vad du menar... Jo, det borde funka, man har som sagt nummer värden från TIR2Joy programmet, det borde bara vara att skriva om X är mellan 2 och 5 (har ingen aning om det är vettiga värden) så är det en tangent, och om X är mellan 5 och 10 så är det en annan...
[/edit]
...000... =)