News:

No significant change

Main Menu

Fråga om GeForce 4 och DirectX

Started by SKULLS_Ven, April 05, 2002, 21:50:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Jompalainen

QuoteMinns med kärlek min Duron 750 som jag lätt fick till 950. Sen min 1.2 som kom upp i 1.4

Jag har en Duron 800 som jag gärna skulle vilja skrämma upp några MHz. Hur sjutton gör man??

Ylil. Jompa
1. Lentueen Päällikkö
Lentolaivue 34

Mr Jim

Hmz..det är lite halvklurigt om du inte har ett moderkort som stöder att du kan överklocka i bios...dvs i början när datorn startar och du trycker DEL tex...bor inte jotte nära dig?

Iofs är det svårt att pajja datorn om man inte är helt vild. Men du vet väl teorin bakom överklockning och processor multiplikator osv.

Dvs när du har en 1000 mhz P3:a vars buss är på 133 mhz...då har du ju SDRAM minne på 133...då är det alltså 133 gånger multiplikatorn som i det fallet är 7.5

På en 1.2 ghz AMD 100 mhz buss processor så är det alltså 100(bussen/minnet)*12(multiplikatorn).

Det du gör när du överklockar är att du antingen höjer multiplikatorn eller ökar klockfrekvensen på bussen..är man riktigt busig gör man båda.

Men det vore nog kanske "säkrast" om du kunde få hjälp av någon som gjort det själv.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Weas

QuoteOriginally posted by Jompalainen

Jag har en Duron 800 som jag gärna skulle vilja skrämma upp några MHz. Hur sjutton gör man??

Smyg dig på den tyst o försiktigt en tidig morgon, häll kallt vatten över den och skrik:

-UPP O HOPPA; DU ÄR FÖR SLÖÖÖÖÖ!

Du får då fart på den, och den kommer att överklocka automatiskt.
Nordic Simulator Group
www.nosig.se

Jotte

Percy "Weas" Nilegårds koncept: "Overclocking by fear. Can't beat the feeling brother"
:)

Horizon

Skapa en särskild tråd för detta, så kan jag hjälpa till om ni vill... Sitter själv och överklockar till och från... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jompalainen

QuoteSmyg dig på den tyst o försiktigt en tidig morgon, häll kallt vatten över den och skrik:

-UPP O HOPPA; DU ÄR FÖR SLÖÖÖÖÖ!

Du får då fart på den, och den kommer att överklocka automatiskt.

LOL!!!

Skall testa det imorgon. Burken stod på hela natten i natt, så jag kunde inte ta den med överraskning...

Kanon Horizon! Jag öppnar en ny tråd :)

Ylil. Jompa
1. Lentueen Päällikkö
Lentolaivue 34

Maverix

Efter att ha testkört Geforce4 4600 med Falcon SP3 så måste jag STARKT avråda ALLA som är pågång att köpa ett Geforce4 & skall för det mesta flyga Falcon. Geforce4 är snabbt men tyvärr många brister i grafiken rent visuellt, detta lider även Geforce3Ã,´an av men där kan man åtminstånde köra med "gammla" drivrutiner (7,56-7,97) och bilden blir "knivskarp" med FSAA enablad & "shimmering" är totalt eliminerat.
Falcon4 har några år på nacken och utan en ny grafikmotor kan vi glömma att få lika bra bildkvalitee som 7,xx drivrutinerna med Geforce3.
Geforce2 ULTRA är ett grafikkort som är det bästa Nvidia kortet för Falcon, så får du tag på ett Geforcea ULTRA så hugg till.

Som sagt detta gäller endast Falcon, jag har testat med IL2 & Geforce4 med FSAA på Max (x6), det var det SNYGGASTE jag sett, inte en enda "tagg" på grafiken och grafiken flöt mjukt & fint utan att hacka.
En annan sak när det gäller Falcon, mina FPS blev endast 5-8 högre, medan mitt 3Dmark 2001SE resultat gick från 7900 till 11200 och detta utan att överklocka. (Statiska Benchmarks ger jag där emot inte ett "ssip" för)

PS. läs ssip "baklänges", censur ni vet.

Maverix

Jotte

Sitter här med ett GF 2 Pro så om någon Falcon4 fantast är missnöjd med sitt GF4 är jag game för ett byte :D :D :D