News:

No significant change

Main Menu

The advanced flight model?

Started by F16_Filur, October 07, 2003, 10:25:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Nån som vet nåt mer om detta? Intryck från Mig29 i Flanker 2.51 versus samma plan i Lockon demot vore också intressant? Som det är nu kan jag inte testflyga demot pga de buggar jag upplever.

Från den här tråden:
http://forums.ubi.com/messages/message_view.asp?name=lomac_gd&id=zuhpy

" The advanced flight model was being explored to replace the current FM, but ED didn't have enough time and cancelled work on it.

A shame, the current FM reminds me of Falcon 4.0. More complex, but still using the same simultion method. "

"Didn't have enough time? ???

Well, maybe "scripts" will be tweaked for a more realistic feel in the retail. Because now it's really a step back from an excellent FM in Flanker. I just loved flying at high AOA on the edge of stalls there... "

" The flight model is an improved version of the Flanker flight models. I don't know where you guys are getting this script thing.

Carl"

Lama1

Svar från Igor Tishin, en av utveklarna angående FM.

"Dear Sirs
Let me put some light to this subject

We are always working on improvement of Flanker(LockOn) FM and we have two approaches.
First is based on the existing concept which uses
few but very complicated dependencies, requires relatively small number of initial data. This approach is a very good since it was developed in a way that it can be improved any time we get more information. It is very convenient in situation, when whole product is complicated and we need to develop many aspects of it at the same time. We are using this approach in LockOn, improving flight models of all flyable planes as soon as we get the new information.

The second approach is an attemption to use much more aerodynamics data with bigger set of equations. This approach is normally used for professional simulators and it requires a lot of suphisticated initial official data. As soon as we got such data for one russian airplane we tryed that approach as well, but unfortunately found out that official initial data very rare suite to each other, in other words, that approach needs a lot of work to preprocess the initial data with no guarantee, that result is good. As a result for one year of work a very first tryal version of one airpalane was developed, but was not tested enough, and even nobody could say yet is it better than FM developed by old approach or even worse. So, not everithing what is complicated necessarily better  . Very often genius is in simplicity. But we continue working to provide you with the best of what is only possible on PC."

http://oldsite.simhq.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=37;t=001127

TrakDah

Kortfattat:
1. den nya FM:n e suvve *), men den befintliga är tillräckligt bra.
2. ED/Ubi vill inte ta med den nya FM:n förräns den finns till alla flyg (inte bara spelarflugna)
3. Ny FM=mer CPU=mindre fps, inte dags för det med dagens datorer som t.o.m har problem med befintlig FM/LockOn/spelmotor

Min gissning?
Den nya FM kommer att komma om Ubi säljer tillräckligt många LockOn.

/TD

*) ni som flugit Parsofts A10 Cuba vet ungefär vad jag menar.

F16_Filur

Ok, det låter ju lovande. Men allt det snacket om att flygmodellen skulle vara scriptad i vissa lägen tex landning, är det bara skitsnack? Bortsett från Cobra manövern då, som jag antar följer med från Flanker 2.x?

Så den befintliga flygmodellen fungerar i princip som i Flanker, men man har bara lagt till en del ny "information" vad gäller flygdata? Inte mig emot, jag tyckte flygmodellen i Flanker 2.x kändes helt suverän, bästa flygkänsla någonsin. Möjligen att mig29K var lite för svårflugen. Kan man få se en lista på ändringar som gjorts?

Kan inte uttala mig om demon än pga av buggarna, men vore kul att höra hur någon här tycker att mig29K känns jämfört med den befintliga i demon!

-----------

http://forums.ubi.com/messages/message_view.asp?name=us_flanker20_gd&id=zzxbc
http://forums.ubi.com/messages/message_view-topic.asp?name=us_flanker20_gd&id=zzxbk

"The Cobra is a scripted manuever. The K key does not really disable the AOA limiter (oh, if only it would!), it initiates the script. Notice that Nagging Nadia still Nags about "maximum angle of attack" through most of the manuever.

1) At any speed less than 500 kph press K.

2) Pull the stick all the way back and hold it.

3) Throttle setting is of little consequence.

4) The aircraft will execute the manuever and return to level flight on it's own.

Once the attitude has gone past vertical and the plane starts to return to level flight you can help it by releasing the the stick, though this is not always necessary.

What is it good for? It looks really cool in airshows. There are claims (highly argued) that by executing the Cobra it may be possible to cause doppler radar to lose lock. In a dogfight it may surprise a persuer and possibly cause him to overshoot. I doubt it is really practical, deliberately losing so much E doesn't make much sense. Perhaps as a last ditch effort only. "

TrakDah

Det är mycket som är skriptat i FM:n. Vill man hårddra det kan man t.o.m påstå att allt är skriptat. men för att belysa det lite bättre kan jag säga så här (utan att vara mer insatt i dagens FM är nån annan på forumet, bara egna erfarenheter)...

"Skriptningen" består i att flera olika moment under flygning inträffar efter ett tydligt "anrop". T.ex så stallar planet alltid på samma sätt (finns lite olika stallmodeller, men samma stall är alltid likadan) efter det att man "triggat" den med urval från vad man gör: fart, höjd, attackvinkel. Sen upprepas "stallmodulen" tills dess att du gör "rätt" för att bryta den.
Likaså för landning. Här "triggas" markmodulen efter att du satt i hjulen tillräckligt hårt/länge mot rätt underlag. varför tror du Flanker (i alla versioner) har så tydlig "décollage" som det heter så välvalt på franska (décoller=avklistra).
Ett till skriptat moment är Kobran, så klart (ingen av oss skulle kunna genomföra en riktig kobra på ett sjysst vis! Det kräver  bl.a. differentierat gaspådrag!).

Avseende "svårigheten" att flyga MiG29: den är oerhört känslig för asymetrisk last och asymetriskt luftflöde, dvs roder. Den är lättflugen till "gränsen" så länge du flyger symetriskt. Därefter och/eller asymetriskt är den närmast som rida en tjur (värför AOA i cockpit är rödmarkerad vid 15 gdr. Med asymetrisk last inträffar stall vid 17 gdr. Symetriskt lastad är den ok för 25 gdr)

Sista kommentar: du kan lika gärna säga "hänger med från Flanker 1.x som nåt annat, för det har egentligen inget hänt sen dess utöver att det - precis som till dena version - tillkommit mer/bättre data till flygmodellen.

Kan du maila mig dina buggar/rapport. LockOn demot ska självfallet funka på din PC med!

/TD

F16_Filur

Tack det var intressant läsning. Har mailat dig. En sista fråga, är flygmodellen programmerad på ett liknande sätt i il2/FB eller görs den med en helt annan metod?

TrakDah

OK, kollar dina fel och återkommer.

Ang FB-FM, kolla med Oleg :D

/Robban

Mr Jim

\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com