News:

No significant change

Main Menu

DNS problem med router

Started by Assassin, September 15, 2003, 21:56:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Assassin

Jaja, hoppas detta är rätt hörn av forumet för detta.

Satte upp en egen webserver idag, med ett phpBB forum också som en kul grej.
registrerade min domän till dyndns.org.

Nu är det så att precis ALLA kan se min site och forum utom jag. Ingen dator lokalt inom mitt nätverk (altså bakom routern) kan komma dit förutom att skriva in IP adressen till datorn i sig. Däremot kan datorer utanför mitt nätverk surfa dit.

Några tips på vad man kan ställa in så att det går att surfa dit innanför nätverket med? Har comhem.se som ISP och kör med Netgear router.

edit: kan tillägga att länken i min signatur inte leder till just den webservern ännu, men det kanske ändras efter någon dag. De är lite slö webpekning där...
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

blh

Handlar det inte om att du surfar till ditt.dyndns.org vilken resolvar till din routers externa interface. När du surfar till den ip adress kanske routern inte forwardar kopplingen tillbaka utan vet inte vad den skall göra av förfrågningen? Eftersom att du surfar mot det interna interfacet på netgear'en och inte det externa dvs den forwardar inte kopplingar som kommer till det interna.. Låter det vättigt? Tror att det handlar om en sådan sak.

/blh

Assassin

Yup, precis sådär är det confat. öppnat en Port Forwarding med port 80 på routern.
Alla datorer är kopplade direkt till routern, ingen switch..

hostsfilen? Finns det en sådan i Windows? (kör win2k)
Hade det varit linux så hade jag fixat det lugnt, men orkade inte med att ställa in allt för en ny installation sÃ,¨å fick bli en windows webserver.. ,)
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

Assassin

#3
hm, okej, får försöka med det..
grejen är att en polare som också är nätverkstekniker kollade på det och allt var rätt inställt men ändå så fungerade det inte korrekt.. ;)

edit: vet att det är DNS'en det är fel på iallafall...
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)