News:

No significant change

Main Menu

IR Robotar

Started by AndersO, September 01, 2003, 14:43:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

AndersO

Funderar på hur låsnings förfarandet funkar med värmesökande robotar.. I alla simulatorer jag kört så är det endast per ljud man får reda på om låsning skett och hur säker låsningen är, volymen/pitchen ökas. Man vet inte vilket mål den låst på om det är flera mål framför en. Är det realistiskt, funkar så i verkligheten?
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

TrakDah

Enkelt svar JA

Fast moderna system kan lite mer än så:
Sökaren i missilen kan tala om för flyplanet vart den tittar och på så vis kan en ikon ritas på rätt ställe på HUD:n

Men enklaste möjliga värmesökande missilen funkar enl principen att den "ser" värme, och då den ser denna värme så stimuleras (kommer inte på ett bättre ord) en elektrisk krets. Den släpper då igenom mer ström helt enkelt. Om man enkelt kopplar denna strömgenomföring till en högtalare så får du en Sidewinder.

/TD

Horizon

I Falcon 4.0 kan du välja att låsa IR-missilens vämesökare till eldledningsradarn (heter det så?). Sedan kan du t.ex. ställa in radarn på Vertical Scan (om du är i kurvande dogfight) eller Boresight om du har någon rakt framför dig, och så fort radarn låser på ett mål framför dig är det bara att avfyra din Sidewinder. Vet inte om detta är verklighet, men jag skulle tro det.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

AndersO

Ok.. Är de många värmekällor bör den väl ta den närmsta/starkaste av dom.. Vad är ett rimligt "synfält" för en sidewinder?, tänkte nånstanns 120-90 grader.. Letat efter sån info, men är väl hemligt.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Horizon

Hmm, det där borde någon av oss kunna svara på. Heter det inte något med "gimbal limit" eller nåt sånt?

Hur som helst så kan jag meddela att om du skjuter en IR-robot utan låsning, så går den mot första bästa värmekälla den stöter på. Läste om föregångaren till Stingern (Redeye), och den var lite vansklig att skjuta mot mål som flög nära marken i varm terräng, eller om man sköt mot solen. Missilen tenderade att hoppa mellan målet, marken och solen, och resultatet var allt som oftast en miss. Mujaheddin i Afghanistan hade problem med detta till de fick Stingern som bättre skiljde på riktiga och falska mål...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

TrakDah

OK

Enkelt svar:
Ja den tar den närmsta tillika starkaste värmekällan.

Avancerat svar:
"Enkelt svar" gäller bara för 1a generationens IR-robotar. Moderna robotar har digitala system som tillåter mycket avancerad logik inför, vid och efter låsning.
Bla kan den se i "3D", dvs se bortom de närmsta källorna. I realiteten handlar det om att inte låsa på den starkaste IR-källan, utan på någon lite svagare källa (=längre bort troligen)
De kan se specifika IR-frekvenser (flera) så att de vet att de ser på ett utblås och inte en fackla

Vad det gäller själva sensorn i gamla robotar så såg de "allt" i sitt synfält: dvs så brett som hela IR-sensors maximala synfält, och grovkokrnigt. Dessa gamla system har ett synfält som motsvarar ungeför den ring som finns på HUD:n vid AIM9-missiler på F16. Den "AIM9-ringen" är en kvarleva från dessa äldre tider (ungefär +/-10grader åt alla håll). Man kan jämföra dess syn med en insekts: den ser allt på en gång, men illa.

Moderna IR ser mycket detaljerat (som framgår ovan) och vissa har t.o.m eget sökmönster precis som en radar. Sen är detta inte länkat till robotens maximala "gimbal limit" i dessa nyare robotar, för sensorn kan vridas långt utanför sitt "synfält", vilket tillåter robotar att följa mål som manövrerar skarpt. Återigen, F16: den diamant som far runt på HUD:n är ju sensorns position för ögonblicket. (äldre missiler hade ingen diamant, bara ringen, som jag just sa ovan)
Jag skulle uppskatta ett normalt synfält till +/-1 eller 2 grader och sökmönstret från +/-30 till +/-60 grader beroende på missil/tillverkare. Sökhastigheten lateralt skulle jag tro kan vara 120g/s för de mest avancerade systemen. Man kan jämföra detta med däggdjurs seende där vi bara ser skarpt i ett mycket litet område, men kan röra ögonen.

Kommentar om sol osv: Stämmer på gamla IR-sensorer som sagt, men moderna kan som sagt trimmas för ett/flera smalbandiga IR-områden som bara finns på en känd typ av värmekällor.

C'est tout? :)

/TD

TrakDah

QuoteOriginally posted by Horizon

I Falcon 4.0 kan du välja att låsa IR-missilens vämesökare till eldledningsradarn (heter det så?). Sedan kan du t.ex. ställa in radarn på Vertical Scan (om du är i kurvande dogfight) eller Boresight om du har någon rakt framför dig, och så fort radarn låser på ett mål framför dig är det bara att avfyra din Sidewinder. Vet inte om detta är verklighet, men jag skulle tro det.

Ja, verkligt. Fast då går du utanför IR-sensorns "normala" arbetssätt och kopplar den till radarn. Om vi istället tänker oss en helikopter eller A10 (utan radar) så finns inte det alternativet

/TD

Magnus

QuoteOriginally posted by TrakDah
De kan se specifika IR-frekvenser (flera) så att de vet att de ser på ett utblås och inte en fackla

Dock så finns det flygplan som kan kasta facklor både uppåt och neråt vilket försvårar de målsökare som bara går på det högsta IR hotet vilket är fler än vad man tror faktiskt. Dessutom har det uppfunnits en fin liten grejj som kallas två-färgs facklor men det krävs nog en uppsats för att förklara hur de funkar.

Kort och gott, har man rätt motmedel mot rätt robot så går det att klara sig. Det svåra är just det dock. Är det en handburen SA-7 från forntiden? eller är det den modernaste IR-roboten.

Annars håller jag med om det mesta du har sagt.