News:

No significant change

Main Menu

Journalister alltså!

Started by Jotte, July 03, 2003, 18:53:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Jotte

Från DN idag ur artikel om det misslyckade värdetransport rånet:
"En specialutbildad piketstyrka från Skånepolisen befann sig alldeles i närheten av banken i Bräkne-Hoby för att eskortera värdetransporten, men just när den kom till platsen möttes den av rånare beväpnade med automatkarbiner och skottlossning utbröt.

Ingen polis träffades, men skotten ska ha gått mycket nära dem. Polisen besvarade elden med automatkarbiner av typen MP5. "

Ok, och sen när i hela fridens namn blev en MP5:a en automatkarbin? :-OO :-OO  
Var väl ett försök att låta kunnig och inte skriva kulspruta, tunga automatvapen (vilket ju är en "kul" beskrivning av ak alt kpist...), eller maskingevär som annars inte är helt ovanligt att stöta på inom den "käcka och glada" journalistkåren... :-OO

Länk till artikeln

SledgeHammer

Tja, rent teoretiskt... MP5 är ju ingen pistol så karbin ligger väl nära till hands. Och den är ju inte speciellt lång heller.

:D
Mvh  - Stefan -

Jotte

Karbin är definitionen på ett gevär med kort pipa som du vet. :p :D
MP5= Maschinenpistole 5. Tom om hade han haft 2:a i tyska kunde han iallafall skrivit maskinpistol med en 30 sekunders google sökning. :D

Stefan, man skall icke taga journalister i försvar! Det är synd, synd och förbannad synd att så göra! :D

SledgeHammer

Jag vet. Men jag kan bara inte låta bli. :p

Jag bara måste...

Så... alla automatkarbiner är automatgevär med kort pipa? Och vad är MP5K för nåt då? ;)

Försvara journalist? Jag? Skulle inte falla mig in.
Mvh  - Stefan -

Jotte

En väldigt kortpipig k-pist förstås :D En verklig automatpistol kanske vi ska dra till med? :p :D
Men det har ju inget med automatkarbin/gevär att göra :)

SledgeHammer

Beretta 93R, DET är en automatpistol =)
Mvh  - Stefan -

Jotte

SledgeHammer

...plastbitar...*mutter*... jag tar en Beretta före en Glock vilken dag som helst.

(Nu får jag Horizon på mig igen :p )
Mvh  - Stefan -