News:

No significant change

Main Menu

GeForce FX 5900 Ultra Review

Started by KeyCat, June 21, 2003, 20:45:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

>> It's all about teamwork! <<

SledgeHammer

Tja, i dagsläget tycker jag ändå inte att valet är speciellt svårt...

ATi får min röst.
Mvh  - Stefan -


Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

KeyCat

hehe jag visste att både SH och Horizonten skulle nappa på denna ;) :D

/Christer (a.k.a KeyCat)
>> It's all about teamwork! <<

Lupson

#4
Tja..vill man lägga över 5 papp på ett grafikkort så är säkert GF5900 Ultra inget dåligt val...men jag har haft ett ont öga till Nvidia sen de köpte upp stackars 3DFX och lade ner dem. Men visst, Nvidias kort var bättre och framförallt stupade 3DFX på det idiotiska tilltaget att endast sälja sina chip på ett eget märke. Visst, bättre kvalitets- och priskontroll, men försäljningen gick ju därefter också...

Apropå ingenting, när vi ändå snackar grafikkort - min XP1800+ rasade ju i veckan så jag fick gå tillbaka till min pensionsfärdiga T-bird 750. En polare hade aldrig sett pixel/vertexshaders i aktion tidigare, så jag drog igång 3DMark03 för att visa lite. Jag förväntade mig en fest i horribel fps, men till min stora förvåning rullade saker och ting på riktigt bra. Till slut fick jag slutresultatet 3567.

Jag kan nämna att jag med min andra processor, klockad till 1.65 mhz (2000+ ca) fick jag 4100 ung. Med samma klockning på grafikkortet alltså. Med 1.65 mhz men med oklockat grafikkort landade jag på 3512.

Sensmoral? 80 extra mhz på GPU:n och 35 extra mhz på grafikortsminnet gör mer skillnad än 900 mhz på CPU:n....

Sensmoral 2: Bättre att lägga pengar på ett snabbare grafikkort än en några 100 mhz snabbare processor, åtminstone om man ska spela på datorn.

EDIT: Kanske skulle nämna att mitt grafikkort är ett ATI 9500 Pro, klockat till ca 350/300 från 275/270
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

SledgeHammer

KeyCat: =)

Lupson: Har du trixat mer med processorn? Ingen respons alls från den?
Mvh  - Stefan -


Lupson

SledgeHammer: Har försökt göra om blyertsmålningen 3-4 ggr utan resultat. Har som bekant ingen multimeter så jag kan inte kolla ifall det verkligen blir någon kontakt över den trasiga bryggan. Ska se om jag kan ordna det någon dag längre fram...ska nog tjacka lite sån där konduktiv färg också.

Ctrl: Visst beror prestandan CPU vs GPU på vilken tillämpning man kör. Men ex. Falcon bygger på en 5-6 år gammal grafikmotor där HW TnL, Shaders etc. knappt var påtänkta i brevbärarens sjuka fantasier. I moderna tillämpningar, DX8+ kan CPU:n avlastas oerhört mycket - men CPU:n är förstås viktigast då AI, fysik och liknande är viktigt i tillämpningen.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Fluff

Ta med den hit om du har möjlighet. Vi har ju ett litet elektroniklabb som du kan få pilla i om du kan få med dig burken. Alternativt så finns ju multimetrar/universalinstrument hos allas vår vän clas ohlsson för obetydligt över 100-lappen.


/fluff
Odi profanum vulgus, et arceo