News:

No significant change

Main Menu

Erm.. användare?

Started by Assassin, June 19, 2003, 13:32:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Assassin

Lite kul, tryckte upp medlemslistan här och är faktiskt lite förvånad. Mååånga medlemmar. Av så många namn där så är det enbart ett fåtal som skriver något. Vad gör resten? SÅ kul kan det inte vara att lurka på forumen... :D

Trodde ungefär mest att de som har varit på LAN'en (och ett par personer mer) var alla Nosig members.. :-OO
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

Dubble0zero

Jadu... det kanske är så att folk har gått med för att fråga nåt, eller bara har gått med för att "det kan vara bra att ha" och sedan tappat intresset... Jag har själv gjort så på några andra forum...

Men hur man tappar intresset här det förstår jag inte... :p
...000... =)

SledgeHammer

Ja bra att ha är det ju. Men... Vilket intresse...? ;-)

För övrigt kan jag omedelbart kapa tråden genom att meddela att jag är otroligt nöjd med mitt CrystalVue 8x32 objektiv jag inhandlat till min CoolPix 885 digitalkamera. Bara så att ni vet. Förvandlar kamerans 38-114 millimetersobjektiv ("översatt" till 35mm, på riktigt så är det 8-24mm) till ett 304-912millimeters dito.

Bara för att hålla intresset uppe... :)
Mvh  - Stefan -

Mikke_EAF331

Hakar på stenhårt på kapningen. :p

Berätta mer om objektivet. Hur funkar det? Byter man ut det befintliga, eller hakar man på det nya på nåt sätt? Har en 885 stående på skrivbordet här bredvid (jobbets).
Mikke_EAF331, C.O. EAF

ft

Hur ljussvagt blir det? Funderat på distansringar till Minoltan, vore kul att dra ut mitt 300 lite lätt och billigt men det är inte direkt ljusstarkt till att börja med. 400-film är bra säger jag bara!

/Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

SledgeHammer

Man skruvar på tillbehör i gängan som sitter invändigt i huset vid optiken.

Kika på CKC Power.
Jag beställde CrystalVue optiken, en UR-E4 barrel adapter (för att överhuvudtaget kunna montera nåt på kameran, inbyggda optiken åker ju ut en bit när man startar kameran) och ett kit med en vettig väska (som både kamera, optik, laddare, extra batteri, rengöringskit mm får plats i) och en minitripod för att ställa kameran på bordet med möjlighet att kunna vinkla den lite. 1701:- inklusive frakt. Och ingen "VAT" heller, bad honom märka försändelsen som "serviced parts, for return" och det gick smidigt. =)

Angående UR-E4 så säljer han billiga hemmagjorda men hade bara Nikon original på lager så jag fick den till det billiga priset. Tack för det! Den förvandlar diametern till 28mm som verkar gälla för Nikons tillbehör. Med CrystalVue optiken skickar han sedan med en 28->37mm konverter.

Man får vara med och justera skärpan manuellt lite grovt sen så tar automatiken finliret. Har man på skärpeindikeringen så ser man "kontrastbandet" vandra fram och tillbaka när man skruvar på optiken. Helt utzoomad så ser man en gnutta rundning (bilden försvinner) i övre vänstra hörnet men minsta lilla inzoomning fixar heltäckande bild. Jag ska ta och lägga upp några bilder för påseende. Jag tycker att det är suvve!

[edit] Det kostade inte alls 1701:- utan 1696:-. Dollarn råkade visst sjunka lite från den preliminära siffra jag såg till dess att transaktionen utfördes. Trevligt! =) [/edit]
Mvh  - Stefan -

SledgeHammer

Jag kanske ska tala om vad ni ska titta efter för fel i bilderna som jag pillar med just nu. CoolPix 885 (och 880) kan ha en gnutta kromatisk aberration och vid vidvinkel så finns lite barreling. CrystalVue objectivet i sig blir lite suddigt ut mot kanterna, framför allt vid mer vidvinkel på kamerans optik. Vid full zoom så är allt frid och fröjd (nästa, men så petig är inte jag, man får väl saxa bort lite i kanterna om det kniper).

Se och döm själva. Återkommer straxt med en länk till bilder.
Mvh  - Stefan -

SledgeHammer

Då ska vi se... Det jag har gjort med bilderna är att jag manglat dem genom "Neat Image Pro" för att ta bort eventuellt ISO relaterat brus (gaaahh, man kanske skulle vattenkyla kameran?), "SharpControl" för att skärpa upp bilderna (jag har en väldigt lätt skärpning inställd i kameran då jag tycker att datormjukvara är bättre på området) samt en sväng i "Photoshop" för eventuell färgkorrigering och återförande till .jpg format. Jooo, sedan använde jag "Exifer" för att kopiera in EXIF informationen som "SharpControl" så snällt trollade bort...

Jag har alltså inte ens försökt att pilla bort den kromatiska aberration som finns i bilderna på busken som är tagna genom CrystalVue (titta på stenarna...)

Testbilder till beskådan!

[edit] Bilderna på busken är ju som synes tagna genom ett fönster och alla bilderna är i ursprungsskick ca 1MB men av vissa (ISDN, *gurgel*) skäl så har jag kompakterat dem liiite... [/edit]
Mvh  - Stefan -