News:

No significant change

Main Menu

Något att se på TV?

Started by Mr Jim, June 01, 2003, 20:50:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

SVT2 klockan 15.00 och framåt. Eftersändning av presidentdebatten...

Discovery Mix klockan 23.00 ikväll. Rekonstruktion av det berömda "Dambuster"-uppdraget från WW2.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

#65
Eurosport ikväll nån gång är det WRC-rally första dagen av italienska.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Mr Jim

QuoteOriginally posted by ctrl


           
QuoteOriginally posted by Mr Jim


            ctrl>Jag har bett om ursäkt angående IL-2 debatten (skyldig dig en bärs), men skiljer på datorspel och verkligheten gör jag också :)
Jag påstår fortfarande att IL-2 och dess uppföljare är väldigt bra på att simulera den komplexa verklighet som flygstrid är by the books (sen går det att diskutera om man bör göra flygspel by the books eller by the pilots-känsla/erfarenhet typ)

Lupson>Att påvisa främlingsfientligheten ser jag inte som något negativt ur journalistisk objektivet som synpunkt i ett demokratiskt land som vårat. Detta är snarare något av ett krav anser jag.
Sen gjordes nog detta program inte för att man velat få ett bättre ansikte mot "högern"(som dock dominerar medierna i Sverige generellt) utan snarare för att man först nu fått tillräckligt med uppgifter från gamla stasi-arkiv etc för att kunna göra ett bra och legitimt inslag. Själv är Janne Josefsson folkpartist vad jag vet och lika som honom ogillar jag starkt människor som trycker ner och utnyttjar andra människor och detta går över partigränser tycker jag.

Hm, jag måste ha missat ursäkten, för det ber jag om ursäkt :D Sådär, nu har vi två bira på bordet, hoppas det blir av i Halmstad :)  

Dock kan jag inte låta bli att exemplifiera med sidvindsbuggen som jag pratat om i en annan tråd, på vilket sätt menar du att den påverkas av en utveckling efter känsla eller by the books???  :-OO (Obs att jag aldrig förnekat att IL-2 varit bra, dock hävdar jag att IL-2 och även FB har väldigt långt kvar till perfektion även med beaktande av dagens datorers begränsningar)

Vindbuggen minns jag inte att jag bitit tag i speciellt mkt, dock påstår jag fortfarande att IL-2 och alla efterföljande versioner försökt mer än något annat spel att efterlikna de prestanda de riktiga planen hade med vetenskapliga manualers/undersökningar understöd och inte enbart lyssnat på enskilda piloter. Sen att man släppt så många patchar för att förbättre denna aspekt minskar ju inte direkt trovärdigheten för mig iallafall. Men visssa saker irriterar mig djävulskt själv fortfarande speciellt att man inte själv får välja var man vill ha sitt "huvud" i flygplanen både på djup och höjdbredd.
Sen vad jag förstått så ska pacific fighter motorn förbättra just vindmodelleringen avsevärt då detta är viktigt för att få rätt känsla på hangarfartygsoperationer och landingar där.

Ser fram emot att få bjuda på bärs, behöver förbättra min ölmage :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Lupson

Mr Jim: Jag är inte heller någon vän av rasister eller människor som utnyttjar andra, speciellt de som utnyttjar dem som är svagare än de själva. Bara så ingen tror jag ogillade programmet pga av dess budskap.

Vad jag ogillade var tillvägagångssättet: Att med dold kamera provocera fram uttalanden i en väldigt PK-laddad fråga och sedan publicera resultatet bara några dagar före valet. Fast man kan ju säga att ändamålen helgar medlen.

Att det fick vissa partier att en gång extra rannsaka sig själva är givetvis positivt. Att några få valarbetares/kommunalråds uttalanden förstörde allt arbete alla "normala" politiker lagt ned i rörelsen ser jag både som ett tecken på medias oerhörda makt och att fjädrar lätt kan bli hela hönsfarmar. Idag, två år senare, är allt glömt och förlåtet i opinionsundersökningarna.

På det teoretiska planet har jag lite svårt för hela PK-grejen...även om det rationella tänkandet säger att man skall fördöma rasism, pedofili, terrorism etc. så vill jag egentligen inte utestänga dess företrädare från det offentliga rummet heller. Om någon påstår en i mina ögon helt orimlig sak vill jag inte att någon åsiktspolis skall tala om för honom vad han får och inte får tycka. Bemöt med argument! Sätt dig in i idiotens situation - varför tänker denne så? Hitta rotorsaken istället för att kväsa symptomen. Fast det är ju lätt för mig att sitta här och skriva...

Ett av dina uttalanden vänder jag mig emot: Att högern dominerar media i Sverige. Ägande: säkerligen. I opinionsbildande roller; har jag svårt att tro. Enligt en undersökning vars källa jag inte minns sympatiserade 30% av de intervjuade journalisterna med "vänsterpartiet", 30% med "sossarna" och övriga 40% fick dela på kakan. Vad baserar du ditt uttalande på?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Mr Jim

#68
QuoteOriginally posted by Lupson


            Mr Jim: Jag är inte heller någon vän av rasister eller människor som utnyttjar andra, speciellt de som utnyttjar dem som är svagare än de själva. Bara så ingen tror jag ogillade programmet pga av dess budskap.

Vad jag ogillade var tillvägagångssättet: Att med dold kamera provocera fram uttalanden i en väldigt PK-laddad fråga och sedan publicera resultatet bara några dagar före valet. Fast man kan ju säga att ändamålen helgar medlen.

Att det fick vissa partier att en gång extra rannsaka sig själva är givetvis positivt. Att några få valarbetares/kommunalråds uttalanden förstörde allt arbete alla "normala" politiker lagt ned i rörelsen ser jag både som ett tecken på medias oerhörda makt och att fjädrar lätt kan bli hela hönsfarmar. Idag, två år senare, är allt glömt och förlåtet i opinionsundersökningarna.

På det teoretiska planet har jag lite svårt för hela PK-grejen...även om det rationella tänkandet säger att man skall fördöma rasism, pedofili, terrorism etc. så vill jag egentligen inte utestänga dess företrädare från det offentliga rummet heller. Om någon påstår en i mina ögon helt orimlig sak vill jag inte att någon åsiktspolis skall tala om för honom vad han får och inte får tycka. Bemöt med argument! Sätt dig in i idiotens situation - varför tänker denne så? Hitta rotorsaken istället för att kväsa symptomen. Fast det är ju lätt för mig att sitta här och skriva...

Ett av dina uttalanden vänder jag mig emot: Att högern dominerar media i Sverige. Ägande: säkerligen. I opinionsbildande roller; har jag svårt att tro. Enligt en undersökning vars källa jag inte minns sympatiserade 30% av de intervjuade journalisterna med "vänsterpartiet", 30% med "sossarna" och övriga 40% fick dela på kakan. Vad baserar du ditt uttalande på?

Jag vill inte utestänga vare sig extremhögern eller extremvänstern (Vet inte var jag skrivit det), men tycker det smakar lite konstigt i munnen när man säger en sak och står för en annan. Eller varför politiskt medvetna ungdomar idagens Sverige måste bemöta nazister på gatan och inte polisen, men det handlar om resurser jag vet.

Men jag tycker endå att någon "tilldelad" offentlig plats ska dom inte ha då dom får reklam för sin agenda och det känns inte särskilt bra. Själv har jag "diskuterat" med många nazister i mina dagar då vår skola fick en invasion av dom under lågkonjukturen i början av 90-talet och det slutade oftast med att nazisterna ville slå ihjäl en men oftast var det bara snack och lite verkstad, jag och mina barndomsvänner har faktiskt blivit hotade med exempelvis en skruvmejsel en gång, klart läskigt när vapen kommer in i bilden.
Sen på senare dar har jag blivit hotad lite då och då och många kamrater jag har som är politiskt aktiva både från vänstern, mitten och högern har likaså blivit det på en hyfsat regelbunden basis. Själv är jag inte speciellt politisk aktiv längre men har varit.
Vilka står bakom nazisterna? Jo gamla bittra gubbar(som "byggde upp sverige"), det är väl egentligen dom jag vill tala med, de yngre nazisterna brukar ju för det mesta vara förvirrade barn som inte haft en trygg uppväxt och sökt den tryggheten någonannastans. Det är lätt att hata och att ha en tydlig "tro".

Angående tidningar, om du tittar på de flesta stora tidningar så är dom uttalat oberoende liberala. Det finns väldigt få "stora" tidningar som är uttalat vänster i sverige. Aftonbladet är ju tveksam och den jag ser som egentligen 100% vänster är isåfall dala-demokraten i det seriösa media-sverige. Visst kan man titta på enskilda journalister men tycker det ger mer att titta på ägaren till tidningarna eller vad tidningen själv säger sig stå politiskt(något som alla seriös tidningar gör, tror tom det finns en lag för det). En tidning som SvD anställer ju inte direkt/tillåter göra karriär nån från vänsterblocket eller att tidningens ägare tillåter sådana idéströmingar dvs vänstervridna artiklar (SvD är exempelvis obunden moderat om jag inte missminner mig). Oftast speglar topparna(Chefsredaktörer, utgivare och politisk) i tidningarna oftast tidningens politiska åsikt men även styrelsen etc. Vår största och mest "ansedda" tidning, Dagens Nyhter, är ju oberoende liberal.

Men vi kanske borde fortsätta denna diskussion bort från "något att se på tv"-topic:en, har tenta-vecka nu så lite härlig debatt och argumentation är bara trevligt som avbyte från de hemska pyskologi-böckerna ;)

Här ska det rekommenderas tv och inte krigas om åsikter.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Här diskuterar vi enkla trevliga saker som dyker upp i dumburken och så släpar ni hit vindbugg, politik och en massa jox... *schas* =)
Mvh  - Stefan -


Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst