News:

No significant change

Main Menu

Horizon köper Radeon 9500 PRO =)

Started by Horizon, May 11, 2003, 10:50:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

SledgeHammer

Hahaaaa! "He who dies with the most toys, wins!" var det väl..? =)

[edit] Jaaa, jag hittade det...

7th Day Adventist - He who plays with his toys on Saturday, loses.

Agnosticism - It is not possible to know whether toys make a bit of difference.

Amish - Toys with batteries are surely a sin.

Anglican - They were our toys first.

Atheism - There is no toy maker.

B'Hai - All toys are just fine with us.

Baptist - Once played, always played.

Branch Davidians - He who dies playing with the biggest toys, wins.

Capitalism - He who dies with the most toys, wins.

Catholicism - He who denies himself the most toys, wins.

Church of Christ - He whose toys make music, loses.

Church of Christ, Scientist - We are the toys.

Communism - Everyone gets the same number of toys, and you go straight to
hell if we catch you selling yours.

Confucianism - Once a toy is dipped in the water, it is no longer dry.

Evolutionism - The toys made themselves.

Existentialism - Toys are a figment of your imagination.

Greek Orthodox - No, they were OURS first.

Hari Krishna - He who plays with the most toys, wins.

Hedonism - To heck with the rule book!? Let's play!

Hinduism - He who plays with bags of plastic farm animals, loses.

Jehovah's Witnesses - He who sells the most toys door-to-door, wins.

Mormonism - Every boy can have as many toys as he wants.

Non-denomination - just play with them.

Pentecostalism - He whose toys can talk, wins.

Polytheism - There are many toy makers.

Taoism - The doll is as important as the dumptruck.

Voodoo - Let me borrow that doll for a second.

[/edit]
Mvh  - Stefan -

Horizon

Hehe, ett flertal där som tilltalar mig... :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

Haha! Mer dataleksaker till arbetarna! ;)

QuoteOriginally posted by Horizon

Jäklar i havet vad snyggt Operation Flashpoint blev när jag drog upp FSAA och anisotropisk filtrering till max (4x och 16x) !! :)

Detta i samverkan med en skärmupplösning på 1024*768 punkter, 32 bitars färgdjup och "High Detail" var som balsam för en hårt arbetande Volvo-själ. :)

Jag föredrar helt klart pris vs prestanda istället för enbart prestanda, tycker ni gör helt rätt som köper 9500 pro! :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Lupson

Såå..då fick jag mitt kort jag också! 1850 pickadoller fattigare men åtskilliga 3DMarks rikare. Fast det viktigaste - att spöa Horizons burk - är ovärderligt!!

Slet ivrigt upp paketet från komplett och såg belåtet att kortet kom i originalförpackning tillsammans med drivrutiner, kontrollpanel samt PowerDVD på mjukvarusidan. Hårdvarumässigt följde det med 1 st kompositkabel aÃ,´ 1.5m, 1 st s-videokabel aÃ,´ 1.5m samt en omkopplingsplugg s-video 7pins till komposit.

Kortet var läckert rött, en skön omväxling med tanke på alla dessa gröna kort man sett till fördärv sedan mitten av 80-talet. Av någon anledning satt inte den snygga runda kylflänsen Sapphire visar på sina hemsidor på, utan istället sitter ATI:s referensfläns på (t.o.m ATI-klistermärke). Jag vet inte vilken som är att föredra så jag lämnar det därhän. Sen till det mest spännande: Minnena!!

På ett kort med "strypt" (128 bitars) minnesbuss är det viktigt att få ut maximalt kräm ur minnena. Enligt de allra flesta källor jag hört skulle Sapphirekorten komma med Hynix 3.6ns minnen, förutom de dyra modellerna från Hercules. Då var det en mycket trevlig överraskning att se att det satt Infineon 3.3ns på mitt kort! Klocka någon? :) Med lite pill kanske man skulle montera kylflänsar på minnena också...

Sen var det till att sparka igång datorn och undersöka hur kortet kändes i drift. I min iver glömde jag helt bort att avinstallera alla gamla drivrutiner från mitt nu pensionerade GF2GTS som troget tjänat mig sedan hösten 2000. Det var dock inga problem, installerade Catalyst 3.4 med en gång. Dock så behövde jag installera kontrollpanelen innan jag kunde få något annat än 60 hz.

Sedan var det benchmarkdax! Performance-settings, av med alla brandväggar, ICQ etc. och 3DMark 01 och 03. 9967 respektive 3496 poäng fick jag ut, mycket nöjd. Med lite klockning spräcker jag nog 10000 respektive 3600 utan vidare.

Dock så hade jag en hel del problem med grafikartefakter på en hel del av testen som jag inte blev av med. Likaså var det störningar i de .avi filmer jag prövade att spela upp. Mycket konfunderad startade jag om och klockade ner CPU:n till "originalhastighet", 1.65 mhz. Då försvann alla konstigheter. Underligt att CPU:n ställer till med sånt, det har den aldrig gjort tidigare.

Sen var det dax att pröva TV-out. Jag har i över 2 Ã,½ år levt utan TV-out, eller snarare med svartvit sådan. Det var en mycket positiv upplevelse att få färg på första försöket! Och bilden! ATI stöder 1024*768 på TV:n och desktoptexten var nästan läslig, vilket inte brukar vara så vanligt med TV-out. En DivX-film drogs igång och det var helt enkelt gryyyym bild! Nu blir det äntligen till att använda den där DVD-spelaren som suttit overksam i datorn de senaste åren.....

Jaja...det var mina första intryck. Nu ska jag kräma på med lite FSAA och AF i Il-2, F4 och Splinter Cell.....och bara njuuuuuta!!

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

SledgeHammer

Gör det! Det där med att kylflänsa minnena gör nog inte någon större skillnad. Däremot tänker jag (när jag orkar) pilla bort den shims som sitter mellan kylfläns och VPU. Den som förhindrar direktkontakt mellan VPU och kylflänsen. Dit med lite arctic silver och kanske en större fläkt så får vi se =)
Mvh  - Stefan -

SledgeHammer

Just det... jag har ju några peltierelement också. DÅ kanske man kan få effekt om man kyler både VPU och minnen...
Mvh  - Stefan -

Horizon

Sledge:>> Menar du den där fyrkantiga "ramen" som sitter runt GPU'n? Noterade att ATI sätter såna runt sina grafikprocessorer, när jag skulle montera min Zalmankylare för ett tag sedan (läste i manualen alltså...).

Hmm, fungerar den inte ungefär som de små gummiplupparna på en AMD-processor? Alltså att de inte förhindrar direktkontakt, men dämpar trycket på kärnan lite...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Nä, den här ser faktiskt till att det blir luftspalt om det inte sitter en såndär värmeledande pad mellan.
Mvh  - Stefan -