Group Link II 1.07 (Beta)

Started by KeyCat, May 03, 2003, 18:14:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Blev precis färdig med mitt Group Link II script :D

Eftersom jag vet att Jotte och ctrl är sugna på att använda det i sina uppdrag har jag lagt upp det till er NOSIG'ar trots att jag inte är färdig med readme.txt etc. (därav kallar jag den Beta).

ZIP-filen innehåller dock ett enkelt uppdrag som ni kan kolla på/utgå ifrån...

Group Link II 1.07 (Beta)

Orginal Group Link scriptet är skrivet av toadlife så han skall ha credit först! Group Link II är en kraftigt förbättrad version av orginal scriptet och även anpassad för vår typ av lir (dvs. co-op). Med detta script kan fiende AI kalla på förstärkning (utan att man behöver förutbestämma en massa WP's för det) när/om man blir upptäckt.

Lyckas man smita undan kommer AI'n efter en stund att leta upp och hoppa in i sina fordon (om de har några) och återgå till sina ordinarie patrullrundor (om de har några). Finns även risk de använder rök om de blir anfallna. Är det mörkt finns risk att de använder lys över målområdet för att lättare hitta dig. Man kan även bestämma max antal aktiva support grupper etc. etc.

Att försöka skaka av sig en fiende helikopter (med tillhörande följe) som fått syn på en är nu en utmaning som heter duga och AI'n jagar en kors och tvärs hela ön om de måste. Är det en Hind ligger man riktigt illa till, fråga Jotte :p

/Christer (a.k.a KeyCat)


>> It's all about teamwork! <<

Horizon

Låter kanon, KeyCat! Härligt att du intresserar dig och lägger ner så mkt tid på detta, så att vi andra som bara lirar kan få ut ännu mer för pengarna vi offrade på OFP. Kudos till dig och alla andra idealister! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Hmm... sa jag idealister? Jag menar förstås idéell-ister. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

KeyCat

#3
:)  @ Horizon

Roligt att det uppskattas men även det bästa scriptet blir verkningslöst utan bra och genomtänkta uppdrag. Själv behöver jag en break från allt scriptande och editerande innan jag ger mig ikast med något men vet att bland annat Jotte och ctrl har bra uppslag till roliga/trovärdiga mission så i slutändan vinner vi alla på det ;)

ctrl, ett par tips...

1. Ge alla grupper ett namn genom att skriva  tex "ge1=group this;" i officerarens init fält. Gruppen döps då till "ge1"

2. Ge även alla tomma fordon/BMP/helikoptrar ett namn i editorn, tex "EastJeep1" osv. så att du kan använda "this moveInCargo EastJeep1" i AI gubbarnas initfält för dem som skall åka där bak.

3. Alla som inte är antingen piloter eller crew hoppar ut ur fordonen. Med andra ord de som du vill skall stanna kvar i BMP, tanks, helikopter skall vara piloter och crew. Ge också piloten/commander crew högre rang än övriga.

4. Group Link II scriptet initieras från INIT.SQS och ser i exemplet ut som följer...

[[ge1,ge2,ge3,ge4,ge5,ge6,ge7,ge8],[ge1],[ge1],gw1,3,0.10] exec "aigrouplink2.sqs"

De första 8 grupperna (ge1-ge8) inom [ ] är namnen på de AI grupper som skall kunna kalla på hjälp från varandra.

Därefter kommer en ny "lista" inom [ ] (i detta exempel bara en, ge1, men kan vara fler) på de AI grupper som skall vara stationära. Dvs de skall kunna kalla på hjälp men skall inte springa/köra ifrån sin givna plats och hjälpa andra.

Nästa "lista" inom [ ] (i detta exempel bara en, ge1, men kan vara fler) anger de AI grupper som inte har några fordon.

Nästa parameter (i detta exempel, gw1) anger namnet på den grupp fiende AI'n skall hålla koll på. Dvs din egen grupp.

Nästa parameter (i detta exempel, 3) anger hur många support grupper som AI'n maximalt kan kalla på vid ett tillfälle. Anges värdet 0 kommer scriptet slumpmässigt bestämma detta mellan 2-5 grupper.

Och sista parametern (i detta exempel, 0.10) anger hur benägna AI'n är att kalla på hjälp. Värdet kan vara mellan 0.00 - 1.00, där 1.00 innebär att de aldrig kallar på hjälp och 0.00 innebär att de kallar på hjälp så fort de får syn på en.

Håll koll på alla "[ ]" och "," brukar vara det man gör fel på. För att allt skall funka så behövs ett par andra objekt finnas på kartan, se exemplet och klipp och klistra till ditt eget.

Har jag missat nått så är det bara att fråga här i forumet eller på ICQ...

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Dubble0zero

Tackar för detta... jag ska bara se om jag fattar tillräckligt av det... :p
...000... =)

Dubble0zero

...000... =)

KeyCat

QuoteOriginally posted by Dubble0zero
Tackar för detta... jag ska bara se om jag fattar tillräckligt av det... :p

Att använda scriptet är inte så avancerat som det först kanske verkar.... Ta det stegvis och testa runt i det enkla demo missionet. Är det något som du undrar så bara fråga.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

KeyCat

Har lagt upp en ny version av scriptet... Denna version ger fiende AI'n möjlighet att begära artilleri support när den upptäcker en (går att disabla) samt att fiende infanteri som transporteras i helikopter nu har 50/50 chans att göra en paradrop istället för att landsättas på backen.

Group Link II 1.14 (Beta)

Jobbar fortfarande på en vettig dokumentation så kallar även denna version för "Beta" ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<