News:

No significant change

Main Menu

Inskjutning m.m.

Started by Clark, April 22, 2003, 14:43:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Clark

Jag sköt in min studsare i helgen då jag har monterat ett nytt kikarsikte å denna, så därför tänkte jag posta lite bilder på detta om nu någon skulle vara intresserad...

Studsaren är en Wilhelm Heym SR-20 i kaliber 6,5x55. Kikarsiktet är ett Smidth & Bender 2,5-10x56. Dock inte belyst riktmedel. Syftet är jakt på gris, älg och rådjur m.m.

Vi sköt först på ca. 30 meter för att bara vara säkra på att träffa tavlan. Ammunitionen var Norma Jaktmatch. Efter att ha grovinställt så att vi träffade i närheten av pricken, flyttade vi oss till 100 meter. Lustigt nog spred skotten runt pricken för både mig och min bror. Först när vi gick över till Norma Oryx satte jag två skott i rad inom pricken (stor som en femkrona ungefär). Så då var vi nöjda...

Bilder finns på:

(En varning skall dock utföras då det förekommer bilder som kan väcka anstöt då de föreställer skribenten själv (!) hållandes politiskt inkorrekt verktyg (!!) ) :)

http://w1.470.telia.com/~u47029311/Inskjutning.htm

Bilderna är tagna med nyinköpt Mustek Gsmart Mini 2, och jag har inte riktigt lärt mig än var kameran har sitt fokus därav lite suddiga bilder.

/C

Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Horizon

Hehe, najs! Sista bilden var bäst... Fattas bara en rejäl jaktkniv runt benet, så ser du ut som Seb *Mackejhan* på TV... :p

Ser dock lite kvinnligt ut att sitta ner och skjuta... ;)

På hur långt avstånd är kikarsiktet användbart? Kan man skjuta en burk på 300 meter? Så fort jag tänker på de stackars djuren du tänker skjuta, säger jag *bingoooo* och tänker på att skjuta på burkar istället... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

Erik , Erik, man skjuter knappast in ett vapen stående, utan stöd. ;) Då är det inte machofaktorn som räknas. :p

Du Clark, hur gick det för kaninen i trädgården, blev han kvällsmat eller? :D

Clark

Att man sitter ned med stöd vid inskjutning är för att vi ska vara säkra på att eventuella avvikelser ska bero på kikarinställningen och inte på skytten. Vid jakt får man sällan riktigt så bra stöd, även om det eftersträvas naturligtvis...

Att skjuta en burk på 300 meter är nog inga problem. Kikarsiktet förstorar maximalt 10 gånger så då går det ju att se en burk utan problem, och därför också träffa den. Ska skjuta lite på lite längre håll nu i vår mest för att det är kul, och det kommer nog skjutas en och annan burk... :)

/C

EDIT: Han fick leva Jotte, det är inte så bra för grannsämjan att ha ihjäl kaniner nedanför grannarnas fönster...
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
SB Live! 5.1

Jotte

Men men men Claaaaaaaaaaaaark!  Det var ju mördarkaninen från Monthy Python!!! Såg du inte det? :D

Horizon

QuoteOriginally posted by Jotte

Erik , Erik, man skjuter knappast in ett vapen stående, utan stöd. ;) Då är det inte machofaktorn som räknas. :p

Du Clark, hur gick det för kaninen i trädgården, blev han kvällsmat eller? :D

Määhhh... Klart jag fattar Jotte. Man har väl skjutit in en och en annan AK-5 i sina dagar. Var mest menat som en liten pik åt Clarken... ;)  :)

Clark:>> Skjut lite burkar åt mig!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

Som jag sa till Clark "Nu retas jag med Horizon igen" :)

Clark

QuoteOriginally posted by Horizon

Clark:>> Skjut lite burkar åt mig!

Ska bli. Jag ska klippa ut små utskrifter av din avatar och klistra på... :)

/C
Clark

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
SB Live! 5.1