News:

No significant change

Main Menu

Satans Thrustmaster-potentiometrar!

Started by TrakDah, April 13, 2003, 15:42:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

TrakDah

Jahap...

DETTA var ju en av de saker man skulle slippa med Cougar: dåliga potentiometrar. Nu visar det sig att så inte är fallet.

Mitt gasreglage har börjat "sega", det är som allt jag gör är rejält fördröjt (0-100% gas tar 10s). Det visade sig efter lite sökning på Cougar-webben bero på potentiometern!!!

Testade lite, kopplade in vilket jävla vridmotstånd som hellst som jag har liggande och då funkar rörelsen som den ska. Vilket bevisade att det är vridmotståndet som sitter i Cougarn det är fel på.

Läser man på Cougar-webben är detta ett VANLIGT fel.

Tydligen måste man beställa mya vridmotstånd från Thrustmaster på nåt vis. Bl.a har en svensk som kallar sig "save" gjort det.

Nu vet ni vad jag har för mig i påsk... :-(
Thrustmaster borde döpa om sig till PotentioLosers istället!

(5-56 hjälper inte, och anledningen till att symptomen är "seghet" beror på att signalen filtreras av Cougar-chipet, och då potentiometern är dålig får den mkt att filtrera)

Skickat in detta på Thrustmasters support-sajt:
QuoteHi

My Cougar Throttle potentiometer has broken down in the same way as this official Cougar forum describes:
http://forums.frugalsworld.com/vbb/showthread.php?s=60273e9b9c1035e62f47d91c53a7b4f2&threadid=37363

I would appreciate it if you kindly could send me a replacement part (or a few, since it might happen again to me or my Cougar-friends)

My post address is:
Robert Börjesson
Svartviksslingan 11
167 38 Bromma
Sweden

Thank you very much
/Robert

/TD

Obizzz

ja jag förstår inte heller varför detta är så svårt att lösa de var ju en av sakerna de marknadsförde cougar med :(
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

SledgeHammer

Det finns en snubbe som säljer hallsensorer färdiga med fästen, bara att skruva i. Tyvärr så kostar de ju en sland men sen lär man aldrig behöva fundera på taskiga potar igan. Jag funderar allvarligt på att köpa.
Mvh  - Stefan -

Obizzz

jo har läst om det men allt sånt kostar ju extra tyvärr :( men istället för och köpa ny spak när den blir dålig så gör  man väl nåt sånt
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

SledgeHammer

För min del så känns det som om det skulle passa bra till min ÃÅ"ber modifiering =)

Hmm... efter en sån modofiering börjar man ju inte vara långt borta ifrån dubbla priset... TM kanske skulle ha gjort rätt från början.
Mvh  - Stefan -

Obizzz

tror inte det hade varit så mkt dyrare att göra om de hade gjort det rätt från början heller
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

SledgeHammer

Nej, då hade ju kostnaden fördelats på alla isf ett fåtal.
Mvh  - Stefan -

Mikke_EAF331

Samma problem som jag har, var i kontakt med deras support i Holland för drygt två månader sen (fick numret av svenska representanten), men tydligen var hashdimman för tjock, så jag gjorde ett nytt försök en annan väg (via e-post) och nu påstår dom att delen (eller delarna, jag bad att få nya pottar till själva stickan också, fast dom har funkat bra sen senaste rengöringen för ett drygt halvår sen).

Jävligt irriterande att dom satt så kassa grejjer i stickan. Hade dom gjort Cougarn fullt ut så hade det suttit bra pottar, eller t.o.m. hallsensorer i den istället, och "fjädringen" hade varit löst på ett annat, bättre sätt. Det hade garanterat gått att fixa det mycket bättre utan glapp och utan det tydliga noll-läget i övergången från plus till minus.

Stickan kanske hade blivit en tusenlapp dyrare, men det hade det varit värt. Jag kollade vad en uppgradering till hallsensorer skulle gå på, men det var för mycket för mig...

Nåja, jag hoppas få delarna i veckan. :-OO
Mikke_EAF331, C.O. EAF