Cowboy-fasoner" dödade brittiska soldater

Started by Maverix, April 01, 2003, 12:08:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maverix

Publicerad 31 mars 2003 13:05

"Cowboy-fasoner" dödade brittiska soldater

-Han saknade helt respekt för mänskligt liv. Jag tror han var en cowboy, ute på en nöjestripp.
Orden kommer från korpral Steven Gerrard, 33, en brittisk soldat som överlevde en bombning i fredags där en brittisk soldat dog och fyra skadades sedan amerikanskt flyg fällt pansarbrytande bomber mot deras fordonskolonn.

På måndagen hade samtliga brittiska morgontidningar långa och upprörda redogörelser från de överlevande soldaterna.

De fem pansarfordonen var tydligt markerade och färdades i ett område där de så kallade A-10 bombarna inte skulle flyga. De båda planen flög lågt, omkring 150 meter över marken, och tycktes enligt britterna på jakt efter något att bomba.

Trots att den brittiska kolonnen sände röksignaler och frenetiskt anropade högre befäl via radio, gjorde planen en andra överflygning och fällde nya bomber.

Flera av de brittiska soldaterna kräver nu att de amerikanska flygarna åtalas för dråp. USA:s ÖB Richard Myers beklagade i söndags dödsfallen och lovade kämpa för att sådant inte skulle upprepas.

Hittills har fem brittiska marksoldater dödats av eld från de egna leden, tre av dem av amerikaner, de andra två när en brittisk stridsvagn öppnade eld mot en annan.

Från TT

Obizzz

du får skicka peruken till dem ;)

appropå peruken var är din avatar?
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

Ja jädrar.... vad skall man säga? Knappast förvånande?
snappahead

Mr Jim

Ingenting slår Stanley Kubricks doktor Strangelove. Där kan man se en riktig amerikansk bombpilot ;)

Grym verklighet, ja.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Jotte

Skyddsvaktsprov någon?
:-OO
Version 1

Version 2

Inte lätt när man blivit indoktrinerad att man ska bli mottagen som befriare men det blir istortsett raka motsatsen.....

"Washington Posts uppgifter vållade viss förvirring i Pentagon. Men tjänstemän där lade skulden för händelsen på Saddam Hussein." :-OO

griffin

Varför är det bara synd om amerikanarna? Om irakierna tar fångar skrivs det hyllmeter, om det är det omvända rendrerar det knappt en kommentar. Om amerikaner skjuter civila irakiska barn och kvinnor så skrivs det mer om hur tragiskt det är för soldaterna som tvingas leva med detta än hur den beskjutna sidan har det...

Eller vaddå, har jag missat nåt? Och nej, det var retoriska frågor....
snappahead

SledgeHammer

Tja, jänkarna tar inte på sig civila kläder. De lastar inte heller en civil bil full med sprängmedel. Inte heller kör de fram till en irakisk vägspärr i denna sprängfyllda bil, än mindre spränger de både bilen, sig själva och irakierna i luften.

Kan det vara så månne att amerikanarna behandlar krigsfångarna på ett vettigt sätt, ger dem mat, vatten, skydd och sjukvård samt låter rödakorset träffa dem?

Se det som en retorisk fråga det med...
Mvh  - Stefan -

griffin

QuoteOriginally posted by SledgeHammer

Tja, jänkarna tar inte på sig civila kläder. De lastar inte heller en civil bil full med sprängmedel. Inte heller kör de fram till en irakisk vägspärr i denna sprängfyllda bil, än mindre spränger de både bilen, sig själva och irakierna i luften.

Kan det vara så månne att amerikanarna behandlar krigsfångarna på ett vettigt sätt, ger dem mat, vatten, skydd och sjukvård samt låter rödakorset träffa dem?

Se det som en retorisk fråga det med...

Vettigt sätt? Det är du säker på? Säger vem? Jag säger inte att du har fel, men de flesta källor verkar onekligen vara ganska okritiska. Tyvärr. Precis som om amerikanarna ger Guantanamofångarna en fair chans och bra behandling då, förresten. Rättegång, vad är det?

Men nej, jänkarna tar inte på sig civila kläder och kör bilar med sprängmedel in i militärer som anfaller deras land. Nej, så primitiva är de inte. Därför att dom inte behöver vara det.... jag kan inte se hur det skulle vara mer schysst att flyga över irakiskt luftrum med ett flygplan som kostar mer än vad ett genomsnittligt land har i BNP och skicka bomber ned på intet ont anande människor. Krig är inte snyggt på nåt sätt, hur man än vrider och vänder på det.

Vad jag menar är att oavsett om amerikanarna gör rätt eller fel, bra eller dåliga saker - så matas vi likväl av väldigt ensidig information. Det stör mig nästan mer än kriget som sådant.
snappahead