News:

No significant change

Main Menu

Gripen simulatorn

Started by AndersO, March 28, 2003, 04:29:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

AndersO

http://www.biologigrand.ac/lgh255/

Nu med infällbara ställ och egenskuggor.. hoho.

ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Phlerp

Ser riktigt snajsigt ut :D
Självskuggorna är tom snyggare än de i SFP1.

Lupson

Härligt att se ditt projekt utvecklas!

Instämmer i Phlerps omdöme om skuggorna, ser verkligen jättesnyggt ut. Du verkar också ha skrivit en ny terrängrenderare eftersom den ritade ett begränsat antal trianglar då man exempelvis tittar rakt ner i backen. Vad för lösning har du använt? Har själv kodat ihop en quadtreebaserad motor nu som tillsammans med frustum culling ger superb prestanda. Har dessutom lagt in en CLOD-algoritm i den så den varierar terrängkomplexiteten beroende på avståndet till aktuellt löv. Ser dock rätt knäppt ut ibland när den delar en quad till fyra nya och nya gropar och kullar ploppar fram. Ska även trycka i ROAM i motorn tänkte jag. Mycket terräng är ju platt och då är det ju käckt att representera den med så få trianglar som möjligt.

Har ni sett denna simulator förresten?

http://www.web-discovery.net/

En riktigt bra hemmasnickrad F22-sim. Finns även fina länkar angående FM-modellering, terrängrendering och annat trevligt på sidan.

Om jag bara hade mer tid så hade jag gärna gjort ett reellt försök att ordna till en hyfsad Gripensimulator med 3D-cockpit etc. Har du några planer på att implementera cockpit / instrument etc. Anders?

Har jag rätt när jag tror att du har slipat ordentligt på FM till denna versionen Anders? Tycker den flög mer naturligt nu, exempelvis så var väl den rejäla rolltrögheten borta nu?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

AndersO

Tack tack, hade SFP1 som "förebild" va de gäller skuggan. Lite småbuggar med den än dock. När vypunkten är i skuggvolymen eller nära skuggan blir de lite fel.

Terräng motorn är omskriven.. Men den är inte så mycket att hänga i julgranen. De är bara "brute force". Heightmap upplösningen är nämligen 1 km * 1 km.. Blir inte så många trianglar då. Hittade att man kunde ladda hem höjd data för hela globen i just den upplösningen så det blev så. Det blir ungefär som den lägsta lodden hela tiden.. :/ Har ju inte data till bättre detalj nivå. Jag cullar bort per heightmap tile med vyfrustum.

Det är förresten Umeå höjddata med omnejd, ca 16*16 mil, som jag använder. Typiskt att man bor på ett så platt ställe. Och de få små kullarna som finns försvinner i upplösningen.

Jo ska fixa till en cockpit. Å lite fungerande robotar på balkarna vore fint.

Jo, FM är förbättrad, men inte så bra än. Stalls tycker jag är lite för tama eller nåt, vet inte riktigt hur man ska modellera spinns ordentligt heller. Dessutom skrappade jag min egna fysikmotor när jag hittade en gratis som var mycke bättre, ODE.

Jo, finns rätt många egenhändigt ihopsnickrade simulatorer.
http://www.astro.ku.dk/~norup/vertigo/vertigo.html är rätt ok, om än grafiken är lite enkel.



ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Mr Jim

#4
Umeå? :)

Får man ha egna hemsidor om man har SUNET på uni eller kör ni webhotel?
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

AndersO

Mmm, ser du inte att de är Alvik? :)

Jag är inte på univ., har 10 mbit hem ändå.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Mr Jim

BBB? LYX! :)

Har funderat på om det finns fler medlemmar på NOSIG som bor i Umeå eller runtom.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

AndersO

Tror de är bostream, fast allt går ju via Norrnod DMZ.

ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â