News:

No significant change

Main Menu

Tunnan i Kongo

Started by Bax, March 18, 2003, 23:06:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bax

Såg ett bra program på TV häromkvällen då vår gamle FN diplomat Eliasson berättade om FN`s framgångar och motgångar.
Där var en massa goa dokumentärfilmer av svenskt FN flyg i Afrika.

Nån som vet om det har gjorts någon film i ämnet där materialet finns samlat ?

mvh
Bax

Bax
87th Stray Dogs VFW

Assassin

Vet inget om någon film men däremot finns det en extremt bra bok, "Arméflygets Historia" (har jag för mig att den heter.) där Tunnan syns prominent på "uppdrag" i Kongo.. :) Kan dock vara NÅGOT svårt att få tag i denna bok då den bara har tryckts i 940 exemplar, varav alla var signerade av någon viktig flygsnubbe. :D
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

AndersO

ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Bax

Tackar !

Mycket intressant läsning - man blir faktiskt lite stolt när man läser vad dom svenska styrkorna uträttade.

En annan aspekt på det hela som Eliasson talade om i TV var att Sverige förlorade fler man i Kongo än amerikanarna i Somalia - borde inte hollywood göra en film om kongosvenskarna då ?

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

Mr Jim

En kompis pappa slogs i kongo som FN soldat, han har tydligen fortfarande mardrömmar ibland.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Assassin

Lite off-topic men vilka slagfält trampar svenska trupper omkring på idag egentligen? (eller okej, de slåss ju inte men ni förstår poängen.)
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

Jotte

Hade en intressant pratstund med min kompanichef för några månader sedan angående Kongo om bla F22 och även hur det vara att vara där som marktrupp. Efteråt fick jag upp bla denna sidan:
http://medlem.spray.se/riolin/F22/fn_i_kongo.htm

När jag tänker efter så var min högstadie klassföreståndare också Kongo veteran. Han fick ett väldigt plågat uttryck i ansiktet när det kom upp. Minns lite diffust att han berättade lite grand om striderna.

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO