News:

No significant change

Main Menu

Mer mytomaner på Daft... =)

Started by Horizon, March 07, 2003, 10:07:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mikke_EAF331

6,5 dar, mmm, det vore snabbt marcherat. :D
Men det är klart, skulle man gräva fram lite gamla (svenska) ritningar från 50-talet och hittar lite plutonium eller kanske lämpligt uran så vet man ju aldrig. :)

Vi hade faktiskt ganska långt gågna planer åt det hållet på 50-talet, när Lansen planerades så diskuterades det även (eller före?) om att bygga ett atombombsbärande plan. Och om jag inte minns helt fel så har det antytts att försöksreaktorn i Stockholmstrakten som var den första som byggdes i Sverige (sedan länge nerlagd) planerades för att även kunna ta fram material för en atombomb om Sverige skulle bestämma sig för att bygga en. Nu var det ett tag sen jag läste om det, har för mig att Ny Teknik hade nån artikel om det i mitten av 90-talet.
Mikke_EAF331, C.O. EAF

Lupson

Farsgubben köpte en bok för ett tag sen "Svenska massförstörelsevapen" som jag bläddrat lite i. Om jag minns rätt så fanns det some Mikke säger långt gångna planer på att förese Sverige med lite atombomber. Men i ett politiskt beslut i mitten av 60-talet så bestämdes det att Sverige inte skulle anförskaffa kärnvapen. Enligt vad jag hört så stod valet mellan några atombomber eller Viggensystemet ekonomiskt sett. Med facit i hand så tror jag sossarna valde rätt den gången...

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Mr Jim

Iofs, det var andra tider då men tänk om Sverige införskaffat atomvapen, kanske hade vi suttit i säkerhetsrådet idag då ;)

Jag har för mig att Viggen projektet började som en atombombsbärande attackkärra, kanske Ft eller BEQ vet mer om detta, läst det i nån flygvapenundersökning för länge sedan har jag för mig.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Snajper

Njaeh. Sveriges "atombombare" var A36 och var sådeles mellan fpl35 (Draken) och fpl37 (Viggen). Och det skulle se ut så här...

Mer info finns här...

/Kalle
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

Mikke_EAF331

He he, där ser man vad saker kommer upp till ytan snabbt bara nån petar lite i pölen. :)

Jim > Tror knappast vi hade suttit i säkerhetsrådet bara för det.

Håller helt klart med om att det var vettigare att välja Viggen istället för Bomben. Men som jag har för mig var väl planerna aktuella ungefär 10 år tidigare, typ mitten av 50-talet? Nåja, jag har aldrig skrutit med att jag har bra minne. ;) Men det definitiva beslutet togs säker i mitten av 60-talet.
Mikke_EAF331, C.O. EAF

Horizon

Men hallå, det var inte det där med Sverige och kärnvapen jag menade juh! :-OO

Jag syftade på Dafts egen lille mytoman "Dr_5000" som skriver allt han hör och ser. ;)

Kolla längre upp i tråden igen. Jag citerar honom lite grann: "Ryssland har ju haft planer på det så det är väll inte så konstigt att USA har planer på det med! Rysslands planer låg på 100 små kärnvapengranater som man sköt iväg med raketgevär på en styrka mellan 0,5-2 megaton."

P.s. Men det var ju kul att ni hakade på det där med Sverige/kärnvapen i alla fall. Annars hade vi ju inte fått se det där fina bombflygplanet. :)  D.s.

Edit:>> Hade stavat "mytoman" som "mutoman" ... =)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

Ledsen Horizon om jag inte följer den rätta riktningen i din tråd, men jag känner bara att jag måste kommentera den svenska atombomben :)

Jag har för mig att man tog det politiska beslutet att Sverige inte ville skaffa kärnvapen ngngng i mitten på 60-talet men då var större delen av politikerna (stora delar av regeringen inräknad) total omedvetna om att vi överhuvudtaget jobbat på det. Men trots det fortsatte utvecklingen fram till 1972 tror jag då det slutligen lades ner. Intressant vad den ena handen gör utan att den andra vet om det :p

Och appropå kärnvapen och sånt så hade de ju tydligen också planer på att bygga en atomubåt. Men det visade sig bli en aningen dyrt... typ halva försvarsbudgeten eller nåt sånt. Ja, flottan skulle iaf inte haft några andra båtar  :D  

.... Osså går vi raskt tillbaka till den röda tråden i inlägget