News:

No significant change

Main Menu

Österrike närmar sig Gripen?

Started by Lupson, February 17, 2003, 23:31:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

Enligt svt-text sidan 113 ( http://www.svt.se/texttv/113.html ) så kräver nu våra "vänner" i FPÖ att Eurofightern ratas till förmån för Gripen. Tydligen har Saab nu dumpat priset (?) och erbjuder 18 Fpl-39 till det facila priset av 1 miljard Euro.

Blir intressant att se hur den affären utvecklas...enligt vad vi diskuterat tidigare här på forumet var det tyskarnas prisdumpning av sina övertaliga Eurofighters som föranledde Österrikarnas val - vi får väl hoppas att de tänker om och inte slänger bort 40 år av flygvapensamarbete...

Om sen Tjeckien, Polen, Brasilien m.fl. väljer "rätt" så kanske vi t.o.m. får se Gripen i någon framtida flygsimulator :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Phlerp

Hmmm.. Det beror ju på vem som ser på situationen. Läste Veckans Affärer igår som resten av den svenska pressen så blåser de upp allt kring Gripen långt utöver dess proportioner. De verkar försöka vara balanserade och skriva lite positiva saker men de lyckas ganska dåligt och låter allmänt skeptiska. Jag förstår inte varför de (journalisterna) alltid måste ta med varenda liten incident när de skriver om Gripen. Om de skulle ägn lika mycket plats åt haverier med Viggen eller för den delen Tunnan (som störtade i hundratal) så skulle de tvingas fylla upp hela tidningen.

Lupson låter positiv och hoppas på att Polen, Österike, Tjeckien och Brasilien skall välja svenskt. VA låter pessimistiska och säger att vi förlorat Polen och Chile till F16, Österike till Eurofightern och Tjeckien vill inte ha våra flygplan. De länder som valt Gripen Ungern och Sydafrika beskriver de som överdrivet subventionerade och allmänt suspekta affärer. Jag begär inte att massmedia skall stödja svensk flygindustri okritiskt men att så onyanserat alltid racka ner på ett projekt som vi orde vara stolta över är en väldigt tråkig attityd, och JAG har iaf svårt att ta dem på allvar.

SledgeHammer

Öh... jag är inte helt med på det där med stolta över. Varför borde vi vara det?
Mvh  - Stefan -

Phlerp

Gripen är ett mycket avancerat projekt i världsklass som vi som en liten nation på nio miljoner själar rimligtvis inte borde klara av att genomföra. Trots det gör vi något som bara länder som USA, frankrike, ryssland(?) och Storbrittanien också klarar av.

Även om det låter som taget från flygvapnets eller SAABs propagandaavdelningså tycker jag detta är ett skäl att vara stolt. Och om inte stolt så åtminstone kan man skippa den reflexmässigt negativa journalistik som dyker upp varenda gång Gripen är aktuellt på något sätt. Att jag sen inte på något sätt bidragit till att detta flygplan kunnat byggas kanske diskvalificerar mig att känna stolthet... men det är ganska häftigt ändå.;)

SledgeHammer

OK, men då får vi vara lite stolta över USA med samtidigt. En hel del saker kommer ju därifrån och en hel del har testats där.
Mvh  - Stefan -

Obizzz

men det är ju på grund av tids och pengabrist annars hade vi ju gjort det bättre ;):D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Phlerp

Tja, det var väl kanske inte riktigt så jag menade, men jag har svårt att se hur jag skulle kunna vara stolt för nåt som USA gör.De  är säkert jättestolta, med all rätt

Tror det här säger allt. :D

Magnus

QuoteOriginally posted by Phlerp
Tror det här säger allt. :D

Det där är ju The sounds som sjunger. Det är en svensk grupp. Fast jag kanske missade poängen.. ;)