News:

No significant change

Main Menu

Projekt F-16 ICP

Started by Obizzz, February 06, 2003, 22:53:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Obizzz

nu ska Obizzz börja bli lite kreativ :D

har funderat ut lite planer på hur jag ska tillverka en ICP som sedan kommer kopplas med x-keys matrix

jag sitter för tillfället och skissar upp hur det ska se ut i 3d kommer sedan ta med detta och visa på stället där jag praktiserar och fråga lite om det kan se ut sådär och vad som är bra och dåligt (de sysslar med att bygga elektronikpaneler och sånt) när jag gjort detta kommer jag att göra en CAD ritning av det och fräsa ut den i aluminium eller en slags plast de har som här hård och hållbar.

efter det kommer ihopsättning av delarna sedan ska den lackas och text på panelerna fixas (får kolla upp vad som är bäst där.. något tips?)

kommer att leta upp bra switchar som passar mitt mål är att göra den väldigt robust och verklighetstrogen...

kommer vid sidan av ICP lägga till en panel med allmänna simknappar (vyer, landningställ och liknande)

i helgen har jag en första design redo men till att börja med visar jag den första panelen jag skissat upp idag...

http://w1.486.telia.com/~u48602804/icp/1.jpg

har jag tur har jag skalet klart att visa upp lite på lanet men troligtvis inte


Om det här blir bra kan jag tänka mig att göra några fler om någon är intresserad men det blir nog rätt dyrt tyvärr men det är inte säkert det kommer jag ta när den är klar

edit: hur det än går så kan jag iallafall säga att mina ritningar kommer jag att dela med mig av ifall någon vill ha dem sen
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Bax

Jag håller som bäst på med min ICP, tyvärr kommer ingen av xkeys panelerna vara klara till LAN men förhoppningsvis kan jag ta med det som gjorts.
Jag har gjort ICP panelen färdig i akrylplast 3mm (det dubbla där de runda override buttons sitter).
Att fixa rotary switchar för HUD inställningarna visade sig vara knepigt, dyrt och svårt att passa in i denna lilla panel - istället har jag använt momentana minivipp switchar med (till)-från-(till) funktion.
En avlång momentan vippswitch till data inc. -decr. var oxå svårt att hitta. Den jag köpte kostade 60:- tror jag och får knappt plats :-(
Alltså betydligt svårare och dyrare att hitta lämpliga produkter en vad jag trott.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Obizzz

just i switchletandet kommer jag ju har proffisionell hjälp via företaget då de vet säkert vart man hittar saker... hittar jag något bra ska jag säga till vart man får tag på det...

angånende hjulen så tänkte jag bara ha dem för syns skull de har ändå ingen funktion jag behöver
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

weezer

YESS!!! Det där var nog de tjusigaste ICP modell jag skådatJag skulle vilja veta dimensionerna -Höjd och bredd på själva pnelen, och om de stämmer med min pit, ställa mig på kö för ett eventuellt inköp...:)
HOTAB - Hands On Throttle And Beer

Obizzz

hörde mig för lite idag och vi letade i lite kataloger om switchar får nog tag på det mesta men det är lite jobb...

han har många kataloger med sådana här prylar han sa att han hade haft mycket mer men det blev han tyvärr av med i en brand för lite mer än ett år sedan då hela företagets lokaler brann ner :(
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Obizzz

Har tagit upp projektet igen beställde ett X-keys matrix kort i dagarna och kommer att börja rita upp det som ska ingå.

Som jag fattat det klarar den upp till 128 knappar?

För min del blir det nog en ICP + 2 MFD och sen en panel för lite annat tjafs t ex gears, master arm och sånt.

Har ju det mesta hemma redan i form av switchar.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Bax

Coolt Obizzz - har undrat när du skulle komma igång!

Jag har säkert mycket tips att ge, specificera efter hand vad du vill veta.
Själv har jag ICP, 2 MFD och Trim panel helt färdiga.
Idag har jag gjort klart Autopilot/Arming panel samt Gear och EWS panel - har inte satt in elektroniken än i dessa paneler men skall ta upp hål imorrn.

Jag har testat fram olika metoder along the way så alla paneler är sin egen generation.
Som textning har jag kommit fram till en enkel metod:

Jag maskar plexiepanelen med tejp, och plasten som sitter på från början, så att kanter och annat som inte skall genomlysas är fria. Jag grundar med grå primer hobby spray och sedan matt svart. Billig hobby färg på sprayburk har Biltema.
Därefter printar jag ut panellayouten på självhäftande papper, A4 format, med bläckstråleskrivare obs ställer in "bästa kvalite" för att få bra svärta.
Om du använder mina panelmallar från min hemsida så glöm inte att först förstora 103% för att få riktiga mått.
Skär ut med hobbykniv och klistrar fast.
Backlight fås genom att belysa med lysdiod eller "lyspapper" som ELFA har. Maverix har använt lyspapper med kanonresultat - blir dock lite dyrare.
Jar har istället ytterligare en plexieskiva bakom som jag borrat in lysdioder med ljusvinkel +-90 grader. Spridningen är inte super men OK.

Iövrigt så är jag nästan helt färdig med pedalerna och dom känns mycket bra !
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW