News:

No significant change

Main Menu

Hur konvertera från FAT32 till NTFS i WinXP Pro?

Started by Horizon, January 12, 2003, 10:09:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Men jag skriver några ord här ändå.

Har installerat WinXP Pro på en kompis burk. Efter lite strulande i inledningen slutade det hela med att jag först installerade Win98 och sedan uppgraderade till WinXP.

Nu sitter jag och funderar på hur fasen jag gjorde själv när jag konverterade mina FAT32-partitioner till NTFS efter att jag uppgraderade min egen dator för ett drygt år sedan. Minns inte vart jag klickade... :)

Tänkte ringa polaren och guida honom genom detta, men då behöver jag ju veta... typ...

Hjälp!?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dubble0zero

Du högerklickar på partisionen du villl formatera, där i menyn trycker du formatera, där finns det tre dropdown menyer, i den andra så kan du välja vilket format du vill formatera i, i XP så är NTSF innställt som standard, så det är egentligen bara att trycka starta... ;)

Annars så kan du sätta i XP skivan också, och sedan formatera från den på nåt sätt genom att köra windows installationen till hälften, alltså avbryta innan han börjar kopiera in filer, men det är ett mycket krångligare sätt... Så om du har XP inlagt så använd den första metoden...

*edit*
Nu läste jag vad som stod också... :)
Om du gör som jag sa så formaterar du ju, alltså förlorar du all data... om du bara ska konvertera så vet jag faktiskt inte... *slut edit* =)
...000... =)

Horizon

Såna där luriga tips betackar jag mig för... jag hann ju nästan ringa polaren och ge honom instruktioner... :p

Känner INTE för att åka 27 mil ner till Lund igen, när han plötsligt sitter med en tom skärm framför sig... hehe... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dubble0zero

Nja... jag läste det som formatera, bara konverterat tror jag alldrig att jag har gjort... Fast det är klart, jag har inte bytt Operativsystem om datorn har funkat bra heller, så då har jag oftast behövt formatera i alla fall...:-OO
...000... =)

Snajper

Konvertera ska inte vara några problem.

Använd komandot convert. T.ex. convert c: /FS:NTFS . Inte ett av NTs mest logiska komandon, men det funkar! :)
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

Horizon

Tack Snajper. Det var inte just det kommandot jag sökte efter, men fungerar det så... :)

Det är väl så att ingen information försvinner när man konverterar på detta sätt?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Snajper

Inget ska fösvinna, men eftersom det är en konvertering så är det ju aldrig helt säkert. Tipset är väl att säkerhetskopiera det man verkligen vill ha kvar...
QuoteJag har administrerat m$-produkter tillräckligt länge för att bli feg... ;)
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names