News:

No significant change

Main Menu

Vilken Athlon?

Started by Lupson, January 02, 2003, 13:02:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

Tänkte göra som SledgeHammer och klämma i en AMD "XP" processor i mitt gamla KT7-RAID. Frågan är bara vilken modell jag ska välja. Kollar på komplett.se där det finns olika varianter. Den som ser mest prisvärd ut är 2000+ modellen byggd kring palominokärnan, den kostar 850 :- inkl. moms. Men är det bättre att välja en modell med den nya(?) thorughbredkärnan istället? Då kan man få en 1800+ för 785 :- eller en 2200+ för 1590:-

Då 1590:- spräcker min budget något så känns de andra två alternativen vettigast. Men vilken ska jag välja? Jag ser att det är 0.18 respektive 0.13 core på dem. Då jag är budgetbegränsad behåller jag gärna min nuvarande CPU-kylare, en GlobalWin FOP-32 (som förvisso låter som ett mindre jetplan). När jag köpte den stödde den väl bara upp till 1.2 Ghz eller ngt liknande, men å andra sidan kanske de nya processorerna, speciellt thoroughbred, inte alstrar så mycket värme.

Så som jag förstått det hela måste man (om man vill överklocka) sätta sig och bränna av bryggorna på processorn. Jag har viss erfarenhet från dylikt pulande då jag gjorde det klassiska blyertstricket på min 750Mhz och slöt L1-bryggorna för att låsa upp processorn. Går man in med lödkolv och bränner av motsvarande bryggor nu eller hur funkar det? (Annars kan jag ju läsa en guide på nätet....)

Tacksam för svar från alla!
/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

BEQ

Menar du alltså att man kan skicka på en XP på ett KT7? Jag har ju för bövelen ett KT7A-SKIT som jag just ska till att slänga åt helvete, men då kan det faktiskt bli aktuellt med en 2000+ på den för att ha på landet. Gäller det KT7 gamla eller bara "nya" v1.3?

Stackars dig som har en FOP32. Hade en sådan jag också innan mina grannar krävde att jag bytte ut den. De hade hela tiden trott det var luftkonditioneringen som lät tills jag råkade avslöja att det var min processorfläkt.

Föreslår att du läser en guide. Jag har hört något om att den nya kärnan redan är upplåst. Dock kan det vara så att det bara gäller 2200+ och högre.

Återkom gärna med resultat.

/BEQ

BEQ

Om du inte visste det så hittar du Paul's mycket bra FAQ om KT7(A)(-RAID) på
www.sudhian.com

Där finns bl a svar på min fråga ovan som jag slängde ur mig innan jag orkade kolla.

/BEQ

SledgeHammer

Köp en Thoroughbread, min 1800+ som går i 1666 riktiga MHz ligger run 40Ã,°C med min gammla inte allt för bedrövligt stora kylfläns.

Blyerts går utmärkt att brygga bryggor med men en vass kniv och ett förstoringsglas rekommenderas för att kapa dylika.
Mvh  - Stefan -

SledgeHammer

BEQ: Mitt moderkort är INTE ett v1.3. Funkar bra.
Mvh  - Stefan -

BEQ

Sledge: Jag antar att du sett min tidigare post där jag spyr galla över Abit. Vilken bios kör du? Själv kör jag A9.

/BEQ

Lupson

Okej, tack för svaren. I FAQ:en BEQ hänvisade till så står det att XP-stödet endast verkar gälla v.1.3 och/eller KT-7A. Citat:

"KT7/KT7-RAID: 100MHz (200MHz DDR) FSB processors only. Fastest processor supported is the Athlon 1400(100) - but it must have locked (disconnected) L1 bridges. AthlonXP processors are not and will not be supported.  Duron processors yp to 1200 are supported."

Men jag litar på Sledge om han säger att det fungerar fint även i ett gammalt KT7 (INTE A).

Sledge: Du verkar ha pillat med din processor för att ordna överklockning. Jag läste en guide för palominokärnan där det var en hel del pulande som behövdes för att låsa upp processorn. Bl a behövde man limma mellan bryggorna innan man skulle sluta kontakterna med någon slags konduktiv silverbaserad smörja. Detta berodde på att materialet kring processorn inte hade samma materialegenskaper som den gamla Thundbirdkärnan. Har de bytt tillbaks till det gamla materialet på thoroughbredkärnan eller fungerade det ändå med enbart blyerts för dig? En andra fråga: Du verkar ha ställt din multipel genom att ändra på bryggorna fysiskt. Varför använder du inte SoftMenu:n i BIOS:en? Den fungerar ju fint på de gamla processorerna iaf. Funkar den inte med XP-cpu:er?

Och så lite kylfrågor. Tror ni min FOP32:a klarar en 1800+, kanske lite överklockad? Med tanke på att den med min 750 mhz thunderbird ligger på ca 45-50 grader är jag lite tveksam till om den räcker till. (Jag kör utan locket på datorn) Jag har kvar "vanlig" no-name kylpasta sen jag skaffade grejerna - men är det värt pengarna att tjacka lite märkespasta istället, typ Arctic Silver?

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

QuoteOriginally posted by Lupson

Okej, tack för svaren. I FAQ:en BEQ hänvisade till så står det att XP-stödet endast verkar gälla v.1.3 och/eller KT-7A. Citat:

"KT7/KT7-RAID: 100MHz (200MHz DDR) FSB processors only. Fastest processor supported is the Athlon 1400(100) - but it must have locked (disconnected) L1 bridges. AthlonXP processors are not and will not be supported.  Duron processors yp to 1200 are supported."

Men jag litar på Sledge om han säger att det fungerar fint även i ett gammalt KT7 (INTE A).

Sledge: Du verkar ha pillat med din processor för att ordna överklockning. Jag läste en guide för palominokärnan där det var en hel del pulande som behövdes för att låsa upp processorn. Bl a behövde man limma mellan bryggorna innan man skulle sluta kontakterna med någon slags konduktiv silverbaserad smörja. Detta berodde på att materialet kring processorn inte hade samma materialegenskaper som den gamla Thundbirdkärnan. Har de bytt tillbaks till det gamla materialet på thoroughbredkärnan eller fungerade det ändå med enbart blyerts för dig? En andra fråga: Du verkar ha ställt din multipel genom att ändra på bryggorna fysiskt. Varför använder du inte SoftMenu:n i BIOS:en? Den fungerar ju fint på de gamla processorerna iaf. Funkar den inte med XP-cpu:er?

Och så lite kylfrågor. Tror ni min FOP32:a klarar en 1800+, kanske lite överklockad? Med tanke på att den med min 750 mhz thunderbird ligger på ca 45-50 grader är jag lite tveksam till om den räcker till. (Jag kör utan locket på datorn) Jag har kvar "vanlig" no-name kylpasta sen jag skaffade grejerna - men är det värt pengarna att tjacka lite märkespasta istället, typ Arctic Silver?

/Lupson

Vad jag har läst så stämmer det att man skall kunna köra en XP-prolle på ett KT7A-moderkort, om man ser till att ha senaste BIOS uppgraderat. Detta gäller främst moderkort av revision 1.3, men även tidigare fungerar om man har tur och inte råkar ut för det i dessa kretsar kända timeout-problemet (vilket kortfattat betyder att en XP-processor inte fungerar till just det moderkortet).

Hur det är med KT7 vet jag faktiskt inte. Grejen är ju den att KT7 i sitt VIA-chipset inte stöder processorer med en busshastighet högre än 100 MHz och XP-prollen är ju som bekant en 133 MHz-dito. Hur Sledge har lyckats komma förbi detta har jag inte en aning om. Kanske är det här hans excellenta kunskaper i hur man medelst en Dremelmaskin lyckas karva i en AMD-processor, kommer till nytta. :)

Angående värmen så tror jag att du klarar dig finfint med din FLOPP-32'a :D . Thunderbirdkärnan är AMD's hittills varmaste kärna, så det skall inte vara några problem att köra en XP med den flänsen/fläkten. Se bara till att använda riktig kylpasta (AS3 till exempel, kom upp till mig så kan du få låna, jag har en hel tub stående här ;) ).
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names