News:

No significant change

Main Menu

IRC?

Started by griffin, December 16, 2002, 16:50:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Hej!

Tänkte bara kolla lite... Hur många här använder IRC eller kan tänka sig använda det? Jag upplever det som att IRC erbjuder precis lagom funktionalitet mellan ett forum som detta och t.ex. TeamSpeak.

Att posta och läsa posts är trevligt och nåt man gör när man har tid och lust. TeamSpeak är det självklara valet när man skall igång och lira. Men det är ibland skönt att ha nåt där i mellan...

Jag har "startat" en kanal #nosig på QuakeNet och jag vet inte om det finns nåt intresse men i alla fall jag skulle tycka det var kul att ha lite mer kontakt med folk än bara läsa och skriva posts. Men det är en smaksak, och varierar med tid och humör.

Den finns där iaf, och är nån intresserad men inte vet hur så hojta till så hjälper jag till.

GRiffin
snappahead

Horizon

Jag har provat IRC (MIRC) två gånger, men jag tycker inte om det. Lyckades aldrig få någon ordning på det. Skriv en guide, så kanske jag provar igen. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Hehe, visst.

Alltså. Det är inget magiskt med IRC. En gammal chat från tiden då folk inte visste vad Java och internet var, typ. Nåja... en chat helt enkelt.

Forumet är ett ganska långsamt kommunikationsmedium, TeamSpeak ganska snabbt. IRC nåt mitt imellan, med allt vad det innebär. Ibland är det ett trevligt sätt att kommunicera när man vill ha nåt som är lite mer "direkt" än ett forum men ändå kräver lite mindre koncentration/uppmärksamhet som teamspeak.

Så... det är som du säger en smaksak och jag ville mest sondrera terrängen. Jag skriver gärna en liten snabb HOWTO så får vi se var det leder....

Griffin
snappahead

Obizzz

h0h0h0 Obizzz är flitig IRC användare säg bara till var och när så
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

Okej...

NOSIG's egna mIRC HOWTO, del ett, version 0.1beta. :) Detta förutsätter mIRC som klient, men jag antar att det är helt upp till var och en vilken klient de vill ha.

Med reservation för ev. fel - jag kör på gehör här... :)

1. Ladda ned mIRC, från www.mirc.com
2. Installera & starta
3. I options (som poppar upp automatiskt vid start), välj 'Connect' i listan om det inte redan är valt, fyll i vad du vill ha för namn (den kommer klaga om det redan är upptaget). I fältet IRC Network: välj QuakeNet, i fältet under, välj en godtycklig QuakeNet server, och funkar inte vald, prova med en annan. Jag kör "QakeNet: Random Server".
4. Välj 'Connect' i File-menyn eller klicka på "blixt"-ikonen längs upp till vänster. Du får nu upp en lista med kanaler. Enklare än att leta efter nån specifik, skriv i inmatningsfältet längst ned /j #nosig
5. Du skall vara inne nu. Grattis :)

Några lösryckta tips och råd:

* Du kommer alltid ha ett fönster som visar meddelanden från nätverket. Det är ingen kanal man chattar i. Den skriver ut olika meddelanden som t.ex. välkomstmeddelanden för de kanaler du joinar och ping meddelanden (mIRC håller liv i folks uppkopplingar genom att ta emot och skicka ping meddelanden till den server man kopplat upp sig till)
* Generellt sett kan du i inmatningsfönstret i godtycligt fönster (t.ex. kanalen du är i) skriva in, förutom text till kompisar, kommandon till mIRC. Alla kommandon börjar med slash '/' och har ofta en lång och kort version (se exempel). Vissa kommandon accepteras inte i statusfönstret och vice versa (om jag nu minns rätt)
* Kanaler refereras till med en brädgård framför i kommandon. Nosig blir #nosig
* Generellt sett är allt CASE SeNseTiVe.. Men inte alltid. Kommandon fungar t.ex både med stora och små bokstäver

Ett par vanliga kommandon

/j eller /join - joina en kanal. För att joina nosig: /j #nosig
/nick - ändra nickname
/quit - hoppa ur en kanal

Alla kommandon finns i hjälpen.

Lycka till!

I del två blir det mera kommandon, som tex skicka filer till varandra, ändra topics i kanalen och ge folk op-status :D

Griffin
snappahead

Horizon

Tack för instruktionerna Griffin. Jag ska ge MIRC en chans till tack vare dig. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

QuoteOriginally posted by Horizon

Tack för instruktionerna Griffin. Jag ska ge MIRC en chans till tack vare dig. :)

Kul! Men sen blir ju inte mIRC roligare än folket som använder det! =D Eller vad man gör det till, kanske det var ;)
snappahead

Obizzz

näe sitta själv i en kanal e ju inte skoj ;)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst