News:

No significant change

Main Menu

Ännu mer dynamik i OFP!

Started by KeyCat, December 12, 2002, 18:50:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Håller på att ändra Adammo's co-op script till att bli ännu mer dynamiska eftersom både antalet fiender och deras och enskilda "skillevel" varje gång bestäms utav slumpen vilket kommer att göra uppdragen helt oförutsägbara.

Undrar om jag skall göra samtliga grupper slumpmässigt stora (från 1-X fiende) eller om någon av patrullerna alltid skall ha ett minimiantal? Några synpunkter?

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Dubble0zero

Man får väl titta lite på var fienderna finns också... om det passar att de går en och en så kan man ju ha det, annars så är det väl vanligare att folk går minnst två och två i krig, om man får välja...
...000... =)

Jotte

Ja "stridspar" är nog ett minumim för att det inte ska kännas som om det finns en massa vilsna Rambo-VC's i skogen. ;)  Ett undantag dock, prickskyttar. Du kan ju sätta ut dem med % chans och som alltid liggande. Problemet med placement radius på dem blir att de kanske ligger mitt i det öppna eller på andra helt konstiga positioner.

Sen behöver du "bara" ett gäng små "main missions" som du sen smälter ihop (Merge) med det dynamiska via editorn (ett och ett). Hitta piloten, ta kullen, slå ut konvojen etc. :) Sådana väldigt små missions (15-20 Fi max) kanske andra NOSIGARE kan bidra med och skicka till dig?

KeyCat

Det är sant att man ogärna går ensam om det skulle vara verklighet även prickskyttar brukar ju jobba två och två... Nåväl jag har testat det jag åstadkommit hitill och när man slumpmässigt genererar en NVA squad på 1-12 fiender genererar mycket sällan färre än 4 stycken.

Jag har även gjort så att jag implementera en variabel i scripten så om man tycker de generar för få/många fiender är det lätt att ändra. Min tanke är att göra en dynamisk "NOSIG Nampack 2.0 Template" som man kan utgår ifrån och hitills har fått ihop följande...

- 8 st LRRP varav officeraren har möjlighet att välja vapen till sin grupp i briefingen.

- 8 st Air cav. varav officeraren har möjlighet att välja vapen till sin grupp i briefingen.

- 2 st Air cav. pilot och gunner till en Huey (endast pistoler).

- En AI styrd Huey Slick helikopter som man kallar på via "radion" och som man sedan pekar på kartan var man vill den skall landa för att hämta/lämna en (om ingen känner för att vara pilot/co-pilot använder man denna).

- Baserat på Adammo's script är hela Ia Trang Valley fientlig förutom två US baser i öst.

- Majoriteten av fiende trupperna genereras dynamisk (både till antalet och deras skill level) men är blandade med statiskt utsatta objekt som använder "placement radius" + "probability" vilket gör att två uppdrag aldrig är lika!

- Cool "rotorwash" effekt på helikoptrarna som genererar dammoln vid start/landning.

- Plus lite annat smått och gott...

En del kvar att göra och måste testa den först i MP innan jag är färdig....

Jotte, den där Merge funktionen låter cool... har aldrig testat den.

/Christer (a.k.a KeyCat)

Shar

QuoteOriginally posted by KeyCat

- En AI styrd Huey Slick helikopter som man kallar på via "radion" och som man sedan pekar på kartan var man vill den skall landa för att hämta/lämna en (om ingen känner för att vara pilot/co-pilot använder man denna).

Nu är ju den ultimata malaj tjänsten i ofp borta, sitta i HKP och vänta på ingenting i 3h!
(inte för att jag har någon erfarenhet av det) :-OO

Håller med föregående talare dock, låter superbt! Gillar speciellt de nya effekterna för HKP.
K-k-k-kötta bandlåda! || Amfibieregemente 1 Vaxholm RIP.

granQ

japp. spelade nyss.. fan vad snyggt det blev med lite damn som flög runt i LZ.. få ta en titt på det..

lite stöd ord:

this hasweapon "sebpcr25"

^^ inte säker på namnet för radio men som exemple

man kan även göra roligare variant..  tex.. OBS ingen riktig kod men enklast förklara så:

leader mygroup distance radioguy < 3

med hjälp av något liknande så får bara leadern för gruppen kalla på helikoptern och när han befinner sig i närheten inom 3 meter från radio killen.. finns många olika sätt orkar inte tänka mera nu.. men säg till om du behöver hjälp med scripting
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

KeyCat

Ja, tack alla för testen ikväll! Vi konstaterade att både rotorwash scriptet samt helikopter scriptet funkade i MP. Blev själv lite förvånad att det var så lite problem som det var men som sagt det går att fila på hur mycket man vill och där e en del kvar att göra.

Tänker försöka fokusera på att få ihop en version 1.00 som kan användas som mall för andra att göra uppdrag först innan jag lägger tiden på petitesser. Nästa steg blir att försöka få in Kegety's spectator script. Dock bra tips jag fick av Jotte och granQ med radion (se ovan) och att även ha med gummibåtar för användning i Ia Trang deltat.

Jag och Jotte avslutade kvällen med ett recon uppdrag på öns NV del och valde att bli landsatta av Huey'n på nordkusten. Efter att ha förflyttat oss en bit söderut stötte vi på ett sniperteam som var en enkel match. Vi vadade över floden och beslutade oss för att ta en titt på en LZ som låg några km österut. Med den stigande solen i ögonen konstaterade vi att vi kom från fel håll men fortsatte ändå. Ingen kontakt hitintills och som vanligt började vi släppa lite på garden.

Jag visste att vi närmade oss LZ och precis när jag tänkte föreslå vi skulle slå ner på takten small det! Jag blev sänkt av en sniper som satte en kula mitt i prick (just den snipern måste haft superAI ;-). Jotte slängde sig på marken men de var för många och de öppnade upp med de mesta de hade.

Med dessa dynamiska script som slumpmässigt genererar antalet fiender samt dess individuella AI nivå är det lika ovisst (läs skoj) att lira även om man gjort uppdraget själv :D

Bara lite synd att det blir en liten 1-2 sekunder paus när fienderna genereras men det går kanske att lösa även det? Tar tacksam emot fler ideér och granQ om du även visste om hur man gjorde för att förhindra att helikoptern triggade triggers så skriv gärna det.

/Christer (a.k.a KeyCat)

KeyCat

QuoteOriginally posted by Shar
Nu är ju den ultimata malaj tjänsten i ofp borta, sitta i HKP och vänta på ingenting i 3h!
(inte för att jag har någon erfarenhet av det) :-OO

Har tänkt på dig Shar ;)

Finns två slots för mänsklig Huey pilot och gunner om du eller någon annan känner för att agera taxichaffis. Om inte så finns AI Hueyn som alltid ställer upp :D

/Christer (a.k.a KeyCat)